P&h cetus mv skedda?

Hej.

Jag har siktat in mig på en PH Cetus MV. Den verkar väldigt bra. Jag läste på nätet om några som var missnöjda med sin skedda på sina PH ScorpioTänkte inte så mycket på det men sedan hörde jag att en återförsäljare har slutat sälja p&h just pga stora problem "under en period" med just skeddorna. Ni som paddlar P&H cetus , hur trivs ni med dem? Är skeddan strulig? Är det något man kan fixa själv? Kajaken har ju fått många erfarna paddlare att skriva spaltmeterlånga positiva recensioner. Det står dock ingenting om skeddan eller dess konstruktion eller om den skulle vara minde bra osv. Det är ju ganska mycket pengar även för en begagnad kajak. Vill bara höra mig för lite. Tack på förhand!
 
Köpte en Cetus i år. Fullkomligt älskar den! Håller med om allt som skrivits om den. Vad gäller skeddan så kärvade den lite för mig i höstas. Den ville inte fälla ned. Skeddan är av enkel konstruktion vilket gör den plättlätt att lossa. Ett drag så är den loss. Det som kärvade var lättfixat. Lite sand och sjögräs. Bra instruktioner på deras hemsida.

Tror inte att Cetus har mer problem än andra vad gäller skedda. Tveka inte om köp?

Johan
 
jag har en cetus sedan 2 år modell innan den kom i olika storlekar. Har skrivit på annat ställe på utsidan.se att jag tycker den är lite trög i att kantra. Skulle hellre vilja ha en mer lättsvängd kajak...

7717829130_6d80db1a87.jpg


13078501494_89fe46818f_z.jpg
 
jag har en cetus sedan 2 år modell innan den kom i olika storlekar. Har skrivit på annat ställe på utsidan.se att jag tycker den är lite trög i att kantra. Skulle hellre vilja ha en mer lättsvängd kajak...


Om det är kanta och inte kantra (vilket jag utgår ifrån) du menar så håller jag nog inte riktigt med. Självklart finns det mer manövrerbara kajaker, kortare, mer rocker men för att vara en "allroundkajak" vill jag påstå att Cetusen är en riktigt livlig och lättsvängd kajak. Ute på tur, långfärdspackad är det klart att den blir lite trögare i responsen men vilken kajak blir inte det? Utan packning däremot svarar den riktigt bra på kantning och styrtag.
 
Storleken har betydelse?

Det beror väl på kajakstorleken också? Läste några recensioner med cetus när jag letade efter ny kajak. Är man för tung så sticker inte kölen upp ovanför vattnet när man kantar och då svänger den inte så bra. Fast det kan ni Cetusägare svara på bättre än jag som aldrig suttit i en ;)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...