Grönlandspaddel

Nu har jag snidat till min första GP Det var inte så svårt, inga svårigheter att paddla med den heller.

När jag letade ritningar på nätet ( nä jag har inte lusläst) ser det ut som om alla tar en smal planka, limmar på för att bredda bladet. Jag tog en bred (22x95mm) planka och limmade på för "handtaget" och halvvägs ut på bladen.
Finns det någon anledning att görs på det ena eller andra viset eller är det bara en smaksak?

Ska göra MINST en till i fulvirke innan jag börjar kreta i någon snygg kvistfri planka
 
Jag tog en "2tum4" och fick då grovsåga fram figuren och sedan hyvla ner den för att slippa limma. Finns nog många varianter på hur man gör. För nästa så väljer jag nog din modell för då kan man snygga till det med lite mörkare träslag i handtaget om man vill. Det kanske kan hända att limmet påverkar flexen negativt men vem vet om det har någon praktisk betydelse.

Fantastiskt kul att paddla med något så personligt. Sen är det praktiskt att ha en oöm paddel att lägga kajaken på.

"Vad är det för nåt", "Vilken smal paddel du har". Folk lyfter minsann på ögonbrynen.

Är tacksam för att bilen har en skidlucka annars skulle paddeln få åka takräcke. Det är väl en nackdel med en paddel i ett stycke.
 
Jag gör som dig Lasse Be och köper en planka som jag sedan limmar "handtagsplankor" på. Sen hyvlar jag bara ner dem så att de får en fin sluttning en bit ut på bladet.. Men jag köper bara 70 i bredd, -gillar smala paddlar.. ;-)

Sen när du ska börja leta kvistfritt virke Lasse så kommer här ett litet tips som i alla fall jag tycker är bra: Det kan ju vara svårt att hitta ca 220 cm gran utan kvist på alla brädgårdar.. Men eftersom du ju gjort som jag och limmat på "handtagsplankor" på en lite tjockare mittplanka så kan du utan problem skarva denna mittplanka på mitten. På så vis räcker det om du hittar 2x110 cm kvistfritt för mittplankan och det är betydligt lättare.
Tänk bara på att virke han ha olika flex och styvhet o.s.v. så försök att få de båda bitarna från en och samma planka fast från olika ställen på den (om du förstår hur jag menar).
Tänk också på att snitten måste vara helt spikraka så att du inte får en sned paddel. Fäst ihop med bra lim och gärna en träplugg i mitten (du använde dig ju av en tjockare mittplanka så en plugg har du ju plats för) och sen på med de båda handtagsplankorna på sidan.

Vill man sen laborera vidare så kan man ju såga ut spår eller borra massa hål i mittplankan innan man limmar på sidobitarna. På så vis får man en ihålig och lättare paddel. Har dock inte provat detta själv och frågan är ju hur mycket man tjänar i vikt i förhållande till hur mycket bräckligare paddeln blir.
 
Tack för kommentarer och idéer.
Tänker nog göra den "riktiga" i ceder eller ask om inte priset är hutlöst. Asp är tungt men segt så kanske kan man göra den extra tunn på de rätta ställena.
När jag hade segelbåt gjorde jag en rorkult i ask med teak på sidorna, det gick utmärkt att limma och hyvla.
 
Hej hoppas det är okej att ställa en fråga i din tråd.
Jag skulle vilja göra en grönlandspaddel själv men är lite osäker på vilka de bästa verktygen är för att det ska gå enkelt, jag är inte van att snickra sedan förut. Jag har en ny elektrisk sticksåg bosch 160 gst för att såga ut profilen men sen kan man ju välja lite olika verktyg för att forma bladet. Jag har en vinkelslip som jag sett att man med vissa skivor kan forma paddeln med men jag tycker det ser smidigare ut med en hyvel, men vet inte om så är fallet? Vilken typ av hyvel ska man ha isåfall ha en elektrisk planhyvel eller en handhyvel, isåfall vilken typ av handhyvel det finns massa olika typer? Sen verkar det smidigt att ha en slipmaskin typ exenterslip typ bosch gex 150 turbo i slutet (som skulle vara bra att ha för andra jobb i hemmet med). Vore tacksam för tips som skulle göra det enkelt och snabbt att få till ett första försök till paddel.
 
Du klarar dig med två hyvlar och en sticksåg.

Steg 1, börja med en hyvel med hyffsat lång sula så att det är lätt att få den hyvlade ytan helt plan (jag använder en rubank men en något kortare hyvel funkar också) för att först tunna ut plankan från där bladen börjar och ut till spetsen.

Steg 2, Såga ut konturen med en sticksåg (det går att använda hyvel även till detta om man är purist).

Steg 3, Använd en spånhyvel för att forma resten av paddeln.

Här finns en bra instruktionsfilm (även om han inte använder en spånhyvel utan istället en liten vanlig hyvel samt några andra verktyg för steg 3) det räcker faktiskt med en spånhyvel.

https://www.youtube.com/watch?v=c-vahYCW6Fs
 
Askinlägg bra men lite jobbigt

Tack för kommentarer och idéer.
Tänker nog göra den "riktiga" i ceder eller ask om inte priset är hutlöst. Asp är tungt men segt så kanske kan man göra den extra tunn på de rätta ställena.
När jag hade segelbåt gjorde jag en rorkult i ask med teak på sidorna, det gick utmärkt att limma och hyvla.

Har en GP gjord av Feathercraft. Den har just en askplanka inlimmad, och det ger utan tvekan paddeln extra spänst.
Men asken har två mycket tydliga egenskaper som man kanske inte vill ha:
1, det är ett av de segaste virken som finns ur bearbetningssynpunkt, det äter egg som inget annat.
2, det blir fort fult om det kommer i kontakt med vatten i obehandlat skick - svartnar mycket snabbt. Man måste vara mycket noga med att olja/fernissa paddeln och även underhålla behandlingen.

Står du ut med detta, är ask starkt, segt och vackert!

hälsar jens
 
Du klarar dig med två hyvlar och en sticksåg.

Steg 1, börja med en hyvel med hyffsat lång sula så att det är lätt att få den hyvlade ytan helt plan (jag använder en rubank men en något kortare hyvel funkar också) för att först tunna ut plankan från där bladen börjar och ut till spetsen.

Steg 2, Såga ut konturen med en sticksåg (det går att använda hyvel även till detta om man är purist).

Steg 3, Använd en spånhyvel för att forma resten av paddeln.

Här finns en bra instruktionsfilm (även om han inte använder en spånhyvel utan istället en liten vanlig hyvel samt några andra verktyg för steg 3) det räcker faktiskt med en spånhyvel.

https://www.youtube.com/watch?v=c-vahYCW6Fs

Tack för tippsen då vet jag hur jag ska börja!
 
När jag letade ritningar på nätet (nä jag har inte lusläst) ser det ut som om alla tar en smal planka, limmar på för att bredda bladet. Jag tog en bred (22x95mm) planka och limmade på för "handtaget" och halvvägs ut på bladen.
Finns det någon anledning att görs på det ena eller andra viset eller är det bara en smaksak?

Vad som är bäst beror på hur årsringarna ser ut hos de plankor du vill använda till paddeln.

Personligen så tycker jag det är absolut trevligast att jobba med en solid planka utan att laminera, men jobbar man i lätta lite känsliga träslag som WRC (western red cedar = Tuja plicata) så tvingas man ju iaf limma på bladspetsar och bladkanter längst ut i något hårdare träslag (jag brukar använda ask).

Men har man turen att hitta en kvistfri granplanka eller jobbar i furu (blir lite tyngre än gran) så behöver man ju inte bry sig om förstärkningar och limning ÖHT.

I det ideala fallet vill du ha en 2 tum 4 kvarterssågad (quartersawn) planka att snida din paddel av. dvs en planka med vertikala årsringar.

lumber.jpg


Om du laminerar paddeln så bör mittbiten ha vertikala årsringar (dvs vinkelräta mot bladytan) men bladens kanter blir faktiskt hållbarare om du har liggande årsringar där. Av den anledningen kan det vara smartare att limma på bitar (vridna åt rätt håll) för att bredda bladen.
 
Här är några bilder.

Men först till frågan om verktyg. Tror att alla har sina favoriter men jag använde bara två olika hyvlar förutom att jag kapade plankan med en fogsvans. "Stora" hyveln fick göra grovjobbet och den lilla finliret. Har ingen riktig hyvelbänk så jag alternerade mellan att sitta på biten, hålla med en hand och klämma fast mellan magen och en hörna. Slutresultatet ska jag fortsätta att hyvla ner till den brister för att se var gränsen går. Sedan gör jag en till för det är SKITLÄTT
 

Bilagor

  • Hyvel 1.jpg
    Hyvel 1.jpg
    4.3 KB · Visningar: 1,182
  • hyvel 2.jpg
    hyvel 2.jpg
    6 KB · Visningar: 1,227
  • Paddel 1.jpg
    Paddel 1.jpg
    9.3 KB · Visningar: 1,196
  • Paddel 2.jpg
    Paddel 2.jpg
    12.2 KB · Visningar: 1,231
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.