Tält för långcykling

varför slänga eller glömma bort? jag trodde alla friluftsmänniskor även var miljömänniskor. Slit och släng hör väll inte hemma i friluftslivet heller? varesig ditt tält kostar 100 kronor eller 10 000 kronor så är det väll värt att vädra ur, torska av, eventuellt skölja av, osv och förvara det väl så man kan använda det fler gånger... Går det sönder kan man laga osv...

Tycker bara inte man ska uppmana till slit-och-släng beteende på ett friluftsforum. Miljö- och långsiktigt tänk borde vara prio #1.

Nu överdrev jag nog lite väl mkt för att visa en poäng, med inledningen att "så länge tältet inte är boendedugligt för gott livet ut så är det skit" (Typ så det låter här). Så att slänga eller glömma bort var inte så jag menade helt heller (om man läser mellan raderna) Ville bara visa en poäng med att man kan köpa något som är "ok" och ändå vara nöjd.

Men helt klart så har "Underlig Hök" en poäng, kan man hyra ett tält så vore det bra, går det ens någonstans? Tyvärr så känner jag ingen som har tält att låna.
 
Tältcentralen i Stockholm hyr ut. Tidigare har olika Nturkompaniet-butiker gjort det. Släng ut en fråga på köpes/säljessidan här på utsidan.

Var i landet befinner du dig?

//Erik
 
Örebro.

Men samtidigt, kostar det mer än 549:- som ett nytt tält kostar att hyra så är det ju ingen ide att hyra.
(Ifall man ska använda igen så lönar det sig ju då)
 
Nu överdrev jag nog lite väl mkt för att visa en poäng, med inledningen att "så länge tältet inte är boendedugligt för gott livet ut så är det skit" (Typ så det låter här). Så att slänga eller glömma bort var inte så jag menade helt heller (om man läser mellan raderna) Ville bara visa en poäng med att man kan köpa något som är "ok" och ändå vara nöjd.

Men helt klart så har "Underlig Hök" en poäng, kan man hyra ett tält så vore det bra, går det ens någonstans? Tyvärr så känner jag ingen som har tält att låna.

OK. Ja det håller jag med om, alla som frågar om tält under 3-4000 får höra att allt är skit - undantagsvis då någon faktiskt har provat tältet i fråga och kan inteyga att det (oftast) är bra(!).
 
Nu har jag iaf kollat på det lilla tältet och dom där 3 kilorna är rätt mkt (Så 6 kilot jag kollade på är uteslutet) Samt även det på 3 kilo känns det som nu, mkt större och tyngre än jag trodde.

Så jag kände lite på deras andra tält:
https://www.intersport.se/produkter/mckinley-arium-1-talt-p149770
Smidigt lättviktstält som endast väger 1.1kg. God ventilation. De viktigaste sömmarna är tejpade.

Yttertält i 75D 190T polyester med 5000 mmVp. Golv i 210T NYLON med 7000 mmVp.
Tältpinnar i aluminium.Mått i cm: 220x175x85
Förpackningsstorlek: 42x13 cm

Helt klart låg vikt, litet och smidigt. Frågan är om det är för litet bara med väskor osv.
 
Nu har jag iaf kollat på det lilla tältet och dom där 3 kilorna är rätt mkt (Så 6 kilot jag kollade på är uteslutet) Samt även det på 3 kilo känns det som nu, mkt större och tyngre än jag trodde.

Så jag kände lite på deras andra tält:
https://www.intersport.se/produkter/mckinley-arium-1-talt-p149770


Helt klart låg vikt, litet och smidigt. Frågan är om det är för litet bara med väskor osv.



Jag blev bestämt avrådd från att köpa det där tältet, det var något med konstruktionen. Kollat på urberg-tälten?
 
Alternativ till tält

Hejsan!
Jag är ingen "utrikescyklist" utan har hållt mig i 30mils radie runt hemmet. Provade faktiskt att bara ha en tunn presenning på 3x5 meter, en lång tvättlina och ca 10 bagagestroppar (Biltema Art.nr:34260) Spände tvättlinan mellan två träd på lämpligt ställe och slog ner små tältpinnar där jag sedan spände bagagestropparna mellan presseningens öljetter (ringar) och tältpinnarna. Det funkade toppen faktiskt och var väldigt enkelt att sätta upp och plocka ner. En billig, enkel och funktionsduglig lösning! Kostnad ca 150:-. Visst kan det kännas lite öppet och oskyddat eftersom ändarna inte är täckta men det ger ett gott regnskydd samt att man slipper kondens och dålig luft. Kanske inte är så lämpligt vintertid men på den varma årstiden känns det bara skönt.

/Micke
 
Funderar på att ta med hammocken och en tarp istället för tält under min cykeltur i sommar Hittar man inga träd att hänga i så kan jag sova under tarpen bara. Totalvikten blir runt 1,5 kg. Något bulkigt men tycker det verkar trevligt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
patrik_t Val av tält vid långcykling Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Nikhi Tält-Vinterjacka-Regnjacka Långcykling 17
Benny G Vattentät cykelsäck för tält o sovsäck Långcykling 19
Henrik.nu Bästa pakethållare för Ortliebväskor+Tält Långcykling 31
zabadam Cykla med tält i mars - tips? Långcykling 4
JA64 tält Långcykling 1
JohanSpringare Vandrarhem eller tält? Långcykling 22
SeekOut Tält för cykling Långcykling 15
iveqy Tält Långcykling 4
Herr Freeman Cykla i Baltikum, vilket tält och vad ska man se Långcykling 6
bjornet Gasolkök samt tält. Långcykling 5
mtbsmuffe frågar även här om tält Långcykling 22
liquidmonkey island tur med tält?? Långcykling 3
JA64 tält Långcykling 1
rockhopper vilket tält? Långcykling 39
Threeon Lättaste packlistan med kök & tält! Långcykling 3
AWG Förslag på tält Långcykling 19
federsel ha med tält/sovsäck eller ej Långcykling 6
jimpaw vilken mm gräns klassas som vattentät på tält ? Långcykling 6
Blåbär Tält Långcykling 5
nkp Tält och cykel i Alperna? Långcykling 6
x-treme Tält??? Långcykling 7
Tält Långcykling 1
Tollenm Cykelkompis våren 2022 Kiel-Athen Långcykling 1
Bengt bakom kameran Regnkläder för långcykling Långcykling 6
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
olaab Vettigt styre vid långcykling Långcykling 15
olaab Bra däck vid långcykling? Långcykling 17
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Erkabubben Flerbränslekök för transkontinental långcykling Långcykling 4
KLAGER 10 års långcykling jorden runt Långcykling 4
Hinas Är OpencycleMap användbart för långcykling? Långcykling 24
I.Morgan Långcykling för första gången Långcykling 35
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
hijk Länksamling - Långcykling Långcykling 11
Gohan Icke-lädersadel för långcykling Långcykling 12
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
greendanger Hur undvika rån/stöld under långcykling/vandring? Långcykling 2
Mahatma Långcykling med biltema Långcykling 25
CallofNature Nishiki hybrid 401-långcykling Långcykling 2
Avskum Däck för långcykling. Långcykling 8
maria_nelson Långcykling på racer? Långcykling 19
friluftaren Långcykling med MTB? Långcykling 12
StefanP- Reservdelar på långcykling Långcykling 12
Hundföraren Ny långcykling till Kina Långcykling 15
jno långcykling och kostråd? Långcykling 22
castrobal Nishiki 422 eller Nishiki pro SL för långcykling?? Långcykling 2
svenil Långcykling som PA Långcykling 12
BillyLindqvist Långcykling, hur mycket tid? Långcykling 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...