Point 65 Crunch??

Hejhej!

Undrar om någon testat/sprungit iväg och köpt den senaste Point 65an, den mytomspunna rotationsgjutna Crunchen?
Hur är den att paddla? Snabb, trög...?
Får man bra stöd för benen (har upplevt alla plastkajaker jag paddlat som badkar, typ...)
Hur är packutrymmena?
Hur är den att paddla utan roder?

Och sist men inte minst: är den värd priset??

/Louise
 
vikten ligger ju 3 kg under godkänd tävlingsvikt så vitt jag förstår måste det vara en fullblodsracer. :)

Eller ??
 
Risken med att fråga här är alltså dels att utsättas för sarkasmer, dels att folk skriver som inte vet nåt egentligen (moi?).

Jag kan föreställa mig att en oöm rotationsgjuten kajak kan vara ändamålsenlig för många, och Crunchen har ju på papperet rätt bra utrustningsnivå, inkl roderpedalerna som antagligen är bättre än de keepers som är mycket vanliga på havskajaker.

PROVA att paddla kajaken, OCH prova att paddla någon fler. När du provpaddlar är det förstås bättre än ingenting att paddla en kort sväng, men det är väl efter en timme eller mer man känner om man sitter bekvämt eller inte.

Eftersom du bor i Stockholm är det ju rätt enkelt att prova olika kajaker.

(Mina egna kajaker har jag köpt efter att ha sett dem på bild :(. Fast det har ändå varit lyckade köp. Dock kräver det bl a lite tur.)
 
samma som Jolly Roger?

Hejsan.
Är ny här så visste inte om jag skulle starta en egen tråd om detta. Eftersom det redan fanns en gammal så använder jag väl den.

Jo iallafall var jag inne på sport och friluftsaffären XXL här i veckan och såg då denna fast i nån självlysande grön färg (som jag fortfarande inte har kommit underfund med om den var väldigt ful eller väldigt cool.) På deras hemsida står det att tillverkaren är Point 65.

http://www.xxl.se/sport-bollspel/vattensport/bat-kajak-kanot/kajak/point65-jolly-roger-crunch-gt-3l-rudder-lime/p/1097118_1_style

På Point 65:s hemsida finns den dock inte med. Det finns en Crunch Rocker och en Crunch Rocket men dom ligger bland "slutproducerade kajaker". Om jag nu inte helt har tappat synen.

Också Kajaksidan.se saluför en Jolly Roger Crunch men där står det ingenting (vad jag kunnat se) om Point65. När man söker på Jolly Roger kommer man till ett kajakföretag i Hongkong, kan det vara något slags dotterbolag eller har dom köpt rättigheterna till denna Crunch? Dumma frågor säkert och jag är inte insatt i hur sånt här fungerar. Blir mest förvirrad och nyfiken. Speciellt då jag går i tankarna att köpa en. :)

Av dom få omdömen jag lyckats dammsuga upp ur cyberspace är majoriteten positiva till denna modell. Men är Jolly Roger Crunch samma som Point 65 Crunch Rocket eller Rocker? Jag får nästan utgå från det eftersom dom ser liknande ut? Den sistnämnda ska ha varit mer för nybörjare, stabilare. Har någon här kanske testat Jolly Roger Crunch? Vad var isåfall ditt intryck av den? Av det jag läst andra skrivit (om det nu stämmer) så kan det v-formade skrovet upplevas som initialt rankt men bra i vågor. Den är lättdriven - men om man tar i och försöker paddla snabbt är det tydligen som att köra in i en vägg. Man har bra kontakt med kroppen tror jag - men går det att lära sig rolla i den tror ni?

Jag är nybörjare och vet inte mycket om kajaker men jag gillar verkligen designen. Jag hajade till när jag gick förbi den på XXL och var tvungen att gå fram och titta. Var lite skeptisk till plast men denna var ju som pansar, den andades kvalitet. Johan Wirsén heter han tydligen som ligger bakom linjerna. Nu har jag inte mycket att jämföra med men om man jämför med min gamla kajak framstår denna smäckra pärla som ett rent mästerverk. :) Nu har jag, som tur är, inte kikat på dyrare kajaker så ta mina ord med en nypa salt och i relation till min tidigare båt.

Men hur är det med packningen? Det såg trångt ut i luckorna. Någon som vet? Får man i för en vecka?

Eller ska man satsa på en Tahe istället eller vet ni om det finns någon annan bättre kajak för en lätt och kort kille? Fast egentligen har jag nog redan bestämt mig, den här texten är nog mest för att hetsa mig till köp. :cool: Men också för att höra om det finns någon därute som har dåliga erfarenheter och som kanske skulle avråda?
 
Senast ändrad:
Crunch

Rocket och rocker är eg. samma kajak, på Points tid lade man bara Rocker i en avsvalningsform som gav kajaken mer rocker. Dvs mer språng, det gjorde båten aningen mer initialstabil. Den är initialrank för nybörjare. På den tiden visste man väl egentligen inte om man fick en rocker eller rocket så ofta var det bara dekalen som skilde.

Egentligen har Crunch ett ganska kass skrov som gör den lite lynnig och oberäknelig i vågor. Men det är också det som gör den kul och till en riktig kultkajak. Dock kan ju inte en kajak som heter Jolly Roger bli kult. Kult är Point 65 Crunch innan de blev Rocker och Rocket. Den är superbra i surf och broachar nästan aldrig. Som någon nämnde så tar det ganska snart stopp när man vill paddla i hög fart. Skrovet torde idag kännetecknas som omodernt.

Vet inte vem som äger Jolly Roger men är säker på att de inte är helt juste tillverkade, designern Johan Wirsen som designat får nog inte se något klirr i kassan från Jolly Roger. Vilket han har rätt till. Vad jag vet så är inte Point 65 inblandade. Själv skulle jag aldrig handlat något av XXL eftersom de fejkar priserna med det mesta, typ cykel har kostat 70 000 sek idag 24 000:- som det var på en invigning. seriöst? Njae...
 
Senast ändrad:
Intressanta fakta surfleffe! Jag köpte en Jolly Roger från XXL för ca en vecka sedan (då hade jag inte läst din text). Men mina personliga intryck av kajaken;

Jag som nybörjare (paddlat några ggr. förut iofs) blev överraskad av att jag satt så stadigt och tryggt i den. Hade trott jag skulle få kämpa med balansen. Nu testade jag den bara i lugnt vatten. Den var snabbare än den gamla kajaken jag paddlade. Men den var nog väldigt trög. Jag som är ca 173 cm sitter helt perfekt i sittbrunnen och det känns bra med en mindre kajak.
 
Crunchen...

Köpte den illgröna Crunchen på XXL i somras. Paddlat den ett tiotal gånger och är hittills jättenöjd. Har även en Aquilo ProXplore och Crunchen är betydligt roligare att paddla med. Bra sittkomfort och vad avser kvalitén så har jag hittills inget att anmärka på. Snabb och "livlig" men ändå helt OK stabilitet. Har paddlat enbart olastad så jag kan inte riktigt uttala mig hur den uppför sig fullastad.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
svartnyans Point 65 Five-O-Five Vs jolly Roger Crunch GT Paddling allmänt 2
oberg_niklas Point Crunch Paddling allmänt 7
Ovansjö Hjälp med roder. Point 65 Paddling allmänt 13
Disco-Kaj Point 65 slutar med glasfiberkajaker Paddling allmänt 52
Zeus57 Point 65 Paddling allmänt 6
Jones Någon som provat Point 65 mercury gte? Paddling allmänt 32
tango erf av Point byggsats-kajak? Paddling allmänt 12
mikstr Point 65 Martini Paddling allmänt 2
Heikkinen Point 65 Nemo? Paddling allmänt 3
PetterPetter point 65 XP Paddling allmänt 12
Kaj Åken Eski 530 vs Point 65 XP Paddling allmänt 4
larsblixt Laga Point 65 kajak Paddling allmänt 1
Swandy Point 65 N Sea Cruiser - köphjälp Paddling allmänt 22
obre point 65 xp Paddling allmänt 10
malcur Point X-ray eller X-lite??? Paddling allmänt 4
robato Point 65 X-ray Paddling allmänt 5
Eva_Lundgren Point XP och X-Ray Paddling allmänt 2
Eva_Lundgren Kajak Hjälp Prijon o Point Paddling allmänt 13
vid köpa point 65 / Trapper i Estland själv hur göra ? Paddling allmänt 2
Siven surfski från point Paddling allmänt 17
Per Edvardsson Point 65 X-Ray Paddling allmänt 2
Siven SKM och point 65 Paddling allmänt 37
jjjjy66 Bärhantag på kajak (Point 65) Paddling allmänt 12
anteåhej Point 65 till lång? Paddling allmänt 7
myospinae Svenska Point? Paddling allmänt 6
pelevin prylmarknadens alla point 65 Paddling allmänt 7
segelod Point 65XP Paddling allmänt 3
n9johohm Point 65 från Estland Paddling allmänt 12
Hinka point 65 Paddling allmänt 0
uffe-puffe Nya Point modellerna - nån som har provat? Paddling allmänt 6
REÖ POINT 65 INTE I KONKURS Paddling allmänt 8
igs Point-65 kopior ????? Paddling allmänt 5
börje2 Hurdana pedaler på point? Paddling allmänt 0
somelvis Trapper response vs Point 65 Paddling allmänt 6
Bouben Point K1XP Paddling allmänt 2
lukke Point K1XP Paddling allmänt 2
striker2000 Köpa point 65 kajak i estland? Paddling allmänt 53
Kalle E Tips om Kajaksportluckor, t ex på point, trapper mfl Paddling allmänt 3
soarus Bra kapell till point- 65 Paddling allmänt 4
soarus Rodret på Point 65 K1RS? Paddling allmänt 0
soarus En fråga om Point 65 K1RS ? Paddling allmänt 1
Strmbrg Synpunkter på paddling i allmänhet och på Point 65N Paddling allmänt 10
Point 65 vs Reval från Estland?? Paddling allmänt 9
Strmbrg Bättre ryggstöd i Point!? Paddling allmänt 4
slottsbron Reval, Mari Extra kontra Point 65 K1S/K1XP? Paddling allmänt 3
jgm Nye Point K1XP versus "Foster Rowe Designs" Paddling allmänt 0
marjo Point 65 passande kajak? Paddling allmänt 1
knatte Erfarenheter från K1 RS från Point 65 ? Paddling allmänt 7
Kalle E Roder på Point 65 Paddling allmänt 2
Kalle E Point 65 eller Hasle Explorer Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.