Tid med lyft Käringsjön - Rogen

Hej!

Vi (2 killar i 30års åldern) har 5-7 dagar att spendera i kanot runt Rogenområdet denna sommaren.

Det jag är ute efter med mina frågor är tidsåtgången och om det är överhuvudtaget lönt att köra 11h från Malmö.

1. hur lång tid tar det att ta sig från Käringsjön till Rogen med kanot inkl alla lyft?

2. nån som har markerat på karta om var lyften är bäst att ta (från Käring-Rogen)?

3. övriga tips och trix till 2 i övrigt vana fjällvandrare

Tack på förhand.

/b
 
Sjukt fint att paddla i Rogen. Har ni bra fysik så räcker dagarna bra. Lyften kräver en del, mycket släpande. Drog kajakerna i ris och över rötter där det gick, ibland måste man bära pga vassa stenar som sliter hårt på skroven.

Vi tog oss till Rogen via de mindre lyften, tillbaka via kärringskjön (två långa lyft) Nästa gång blir det via kärringsjön tor..:).. Roger vid stationen har fina kartor där lyften är markerade.

Se till att ni har sju dagar där om ni kan. Mycket jobb med stora lyftet, räkna med en heldag om ni har mycket packning. Då har ni gott om tid och slipper värsta pulshöjningarna.
 
Paddlade kajak solo i området i fjol och började i Käringsjön. På hemvägen tog jag mig från Rogenstugan till Käringsjön på en förmiddag. 3 timmar kanske? Vet inte exakt tidsåtgång, men det var inte särskilt långt. Ett längre lyft direkt från Rogen till en mindre tjärn och sen ett kortare lyft till Käringsjön. OM jag minns rätt. Har en karta med markerade platser för lyft om du inte hittar det online. Skall bara lyckas lokalisera kartan ;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.