Välja mellan VKV Guld och VKV Guld Vinge 1

Hej,

Det är dags för ny paddel och jag står i valet och kvalet mellan VKVs Guld och Guld Vinge 1 paddlar.

Jag har paddlar kajak sedan 80 eller så, kört klassisk paddel till ca 2000 och vinge sedan dess. Haft långfärdskajak sedan -95, en Måsen elit givetvis.

Jag provade en Vituddenpaddel runt -95 som jag köpte med min Måsen, men då blev jag inte kompis med den. Det jag minns av Vituddenpaddeln är att man skulle kunna dra den genom vattnet som en vinge om man ville, vilket inte betydde något för mig då.


Nu ser läget annorlunda ut. Med kontorsarbete behöver jag vara rädd om mina axlar och vill ha en paddel som är mjuk och skonsam.

Jag trivs med ving-rörelsen i vattnet men längtar efter en vanlig paddel. Kanske nostalgi, men den VKV paddel (inte Vitudden) som jag körde 95 - 00 var underbar. Gjuten i två stycken; vänster och höger paddelhalva och nästan viktlös. Bladet övergår till skaft i ett stycke och är en fröjd.

Jag har den paddeln kvar men känner mig inte bekväm med ett klassisk paddeldrag genom vattnet. Dessutom blir det ansträngande att hela tiden hålla rotationsbalans i paddeln under draget, där är muskler som suttit för mycket framför dator som inte längre vill vara med som förr. Åtminstone känns det så.

Enligt Cliffords hemsida är VKV Guld en 3:e generations Vituddenpaddel, så första frågan jag har är om VKV Guld (den som inte är vinge) fungerar som jag minns tidigare versioner av Vituddenpaddeln - om man kan jobba med den genom vattnet precis som en vingpaddel och med vingens rörelse?

Jag undrar också hur greppet i vattnet skiljer mellan VKV Guld och VKV Guld Vinge.

Någon som har provat och jämfört dessa två och kan ge mig en recension kanske?

Den enkla lösningen skulle vara att köpa en Guld Vinge 1, men jag vill vet mer innan jag tar ett beslut. Är sugen på att gå över till en icke-vinge om det går, men kan inte riktigt förklara varför. Kanske det var bättre förr helt enkelt :)



Tack på förhand,
Erik
 
Vill du ha en skön paddel som är skonsam mot kroppen så låter det ju som att det är en grönlandspaddel du är ute efter. Kan t.o.m. sträcka mig så långt som att säga att det vore rent idiotiskt av dig att inte prova en. Ge det nån timme eller två och testa så kommer du aldrig att vilja ha något annat sen!
 
Varför begränsa dig till VKV när det gäller vingpaddlar? Det finns ju betydligt mer etablerade vingpaddeltillverkare.
Mest avgörande för skonsamhet för axlar är egentligen tekniken, men bortsett från det, köp en mindre storlek än vad du kanske först lockas till. De vanligaste racingpaddlarna kommer från sprinttävlingsverksamheten, men maratonpaddlare och surfski paddlare väljer ofta något mindre paddlar och kanske med lite "snällare" isättning.

Rätt använd ger vingpaddlar en avslappnad rörelse för axlarna, då bålrotationen blir en större del av rörelsen. Hög paddelföring är i princip ett måste för att utnyttja vingen fullt ut, men känns naturligt efter en kort tillvänjning.

Kolla t.ex. Bracsa IV min, Knysna Swing LD, EPIC Midwing som några exempel. Fråga t.ex. Nomado, Bootshaus eller Sportkajaker för att nämna några leverantörer med bra paddlar och erfarenhet av tävling, träning och rekreationspaddling.
Själv hade jag VKV:s första generations vingpaddel, och kom inte överens med den. Det har kanske hänt saker sedan dess, men VKV var ju inte speciellt intresserade av vingpaddlar från början, och tog in det i sortimentet lite halvhjärtat. Läs gärna på VKV:s hemsida om paddeldesign, inte direkt förespråkare för vingar... Varför köpa från en tillverkare som egentligen inte tror på produkten?
 
Senast ändrad:
Jo, vist kan man se sig omkring och vist finns det fler alternativ på både vingar och grönlandspaddlar men nu var jag specifikt nyfiken på att höra om någon provat både VKV Guld och VKV Guld Vinge 1 (den lilla vingen) för långfärdspaddling.
 
OK, har inte testat just Guldvingen. Jag körde VKV:s första vinge (fortfarande i tillverkning) under två säsonger, bl.a. på Stockholms Kanotmaraton. Den var känslig för isättningsvinkel, och lätt att få dåligt grepp. Vid byte till en Bracsa IV föll allt på plats, catchen är mycket bättre, och även drivet.
Jag har även en Vituddenpaddel från ca -95 som jag paddlat en hel del med. Visst kan man paddla den i en vingpaddelbana, men det är stor skillnad på effektiviteten, och jag finner själv ingen anledning att inte använda en vingpaddel med det rörelsemönstret. Vituddenpaddeln har andra användningsområden för mig, och är som du beskriver, mycket välgjord.
Om nu VKV Guld (icke vingen) är baserad på Vituddenpaddeln, skulle inte jag tro att den ersätter en dedikerad vinge, men det borde ju Kåre kunna svara mycket bättre på, han läser ju detta forum.
 
Mycket kärlek till Kjell ;-)

Jag hade naturligtvis önskat att något Wingproffs svarar på detta då jag själv avskyr vingpaddlar som Kjell mycket riktigt påpekar.

Lite barkrunds info om VKV och vingar. Jo vi fick chansen en gång i världen att producera en av de första vingarna då det dök upp några herrar med en konstig prototyp, men pappa nappade inte på detta och jag var för ung. Vi såg ingen annan nytta för denna produkt annat än på sprintdistans och tävling. Denna inställning har jag fortfarande även om jag väl är medveten om att andra har andra åsikter.

Nå kunderna vill nu ha dessa grejer och vi vet ju hur paddlar fungerar och vad som är bra grejer och icke vågar jag påstå så sagt och gjort så köpte vi till en början blad från Polen och skaftade dessa själva dvs dessa var första generationens VKV-ving och var lite väl stora till ytan för långfärdspaddling. Sedan sålde vi en vingpaddel från Seabird som också var något stor till ytan samt hade en irriterande detalj dvs skarvning som man behövde en insexnyckel till och som dessutom rostar lite. Nja helt nöjda var vi inte över dessa Vingar och inte kunderna häller.

De senare Guldvingarna är därimot något helt annat. Vi bygger inte dessa själva utan köper dem från Kinaland som allt annat näst intill, men vi är väldigt nöjda med kvallitén, finish, ovala skaft, bra och enkel delning etc.

VKV-Guld har samma tillverkare och samma goda kvalité och jag rekommenderar den verkligen, men som sagt kan ju vara bra att prova själv. Jag är ju som sagt bar en gnutta partisk :)
 
Mycket kärlek till Kjell ;-)

Detsamma! Uppskattar att du står för vad du känner. Och VKV-kvaliteten har vi många fina bevis på i KS Ägirs kanothus, från 60-talare till 2010-talare, 100/101/102/Lisor/Måsar/Dubbel-Anitor, you name it, och kvaliteten på andra märken ligger långt efter!

Synd att 101:eek:rna inte finns i min storlek bara...
 
Detsamma! Uppskattar att du står för vad du känner. Och VKV-kvaliteten har vi många fina bevis på i KS Ägirs kanothus, från 60-talare till 2010-talare, 100/101/102/Lisor/Måsar/Dubbel-Anitor, you name it, och kvaliteten på andra märken ligger långt efter!

Synd att 101:eek:rna inte finns i min storlek bara...

Då får vi väl bygga en VKV 101 "Kjell Edition" ;-)

/K
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
elgen88 Hjälp att välja kajak Paddling allmänt 13
ElleA Hjälp välja kajak Paddling allmänt 4
MFDN Välja kajak för mindre paddlare? Paddling allmänt 36
Blade06 Att välja Surfski - Tips och Förslag... Paddling allmänt 6
scandec Att välja ny kajak Paddling allmänt 7
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
Pumpagubben Välja en snabb motionskajak/stabil racer Paddling allmänt 15
NorthernLight Hjälp välja kajak för liten paddlare Paddling allmänt 34
Pkon03 Hjälp en nybliven motionspaddlare välja rätt Paddling allmänt 0
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
Timo M Välja torrdräkt Paddling allmänt 30
Iguanodon Däckslina till kajak ? Vad bör jag välja ? Paddling allmänt 6
oliver05 att välja paddel Paddling allmänt 7
Iguanodon Vilken storlek på flytvästen bör jag välja ? Paddling allmänt 8
soljesp Hjälp mig att välja flytväst! Paddling allmänt 2
Okej..vilket liggunderlag ska jag nu välja..? Paddling allmänt 15
Det här med att välja tält. Vaude Space 1..finns det? Paddling allmänt 6
mellgren Vilken välja?! Paddling allmänt 1
Johan es Nybörjare, vilken kanot eller kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
klabbe Vilken kajak skall jag välja Paddling allmänt 4
Laila Hjälp med att välja kajak Paddling allmänt 8
Välja kajak. Paddling allmänt 5
Hjälp mig att välja kanadensare!! Paddling allmänt 3
ryden Bra ställen att campa mellan Kalmar och Möja Paddling allmänt 9
Claes79 Skillnad mellan Packrafts för nybörjare Paddling allmänt 5
Slitvargen Transport mellan Sälen - Ljördalen Paddling allmänt 3
friluftaren Tälta mellan Baggensfjärden o Abborrkroken? Paddling allmänt 13
Silen Dålig passning mellan skrov och däck? Paddling allmänt 1
marp68 laga skarv mellan däck o skrov Paddling allmänt 14
Paddla.se Isfritt någonstans mellan Mollösund & Grebbestad? Paddling allmänt 5
epa22 Skillnad mellan ving- och vanlig paddel? Paddling allmänt 4
Stuvarn Ont mellan skulderbladen! Paddling allmänt 17
mikael.jonsson_sas.se Ume Älv mellan Hemavan och Tärnaby Paddling allmänt 3
pellegill Iläggning och parkering mellan Trosa & Nyköping? Paddling allmänt 4
mielo Fartskillnad mellan tävlings- och motionskajak? Paddling allmänt 2
anwi Transportera kajak mellan Helsingborg och Stockholm Paddling allmänt 3
silverjuggler Reparera skador VKV Offshore Paddling allmänt 1
eyck VKV Lisa - höjd vid sittbrunnsspets Paddling allmänt 6
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Ridderby Sommarkapell i tun skumplast till VKV Paddling allmänt 2
SafeSurfer Transport stor kajak VKV Yoo-A-Kim Paddling allmänt 10
erikssou Däckslayout på VKV FE Paddling allmänt 5
m7c7e Vattenfyllt skrov - VKV 101? Paddling allmänt 3
P-E Vkv 102 Paddling allmänt 23
erikssou Hyra VKV Seagull Paddling allmänt 2
MarkusF VKV´s stabilisatorer Paddling allmänt 7
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.