optimus nova

jag tänker att min kärvande koppling mest är pga att den inte använts senaste året då jag kört på gas. Nu tog jag fram den för att underhålla lite och jag tror att dom där tre kulorna inne i fästet är lite hårda. Man får trycka rätt rejält och det blir inget riktigt klickljud.

Du har alltså den gamla modellen med fjäderbelastad snabbkoppling?

Smörj med olja och motionera (koppla på/av några ggr).

Den kopplingen bör för övrigt användas med två händer. Dra bak, tryck in slangen, och släpp. Samma procedur vid isärtagande. Att pressa in slangen sliter mera, och kopplingen har en tendens att fastna i öppet läge även med slangen borta om man slarvar, vilket är mindre kul.
 
Glöm mitt svar om kopplingen

Jag trodde att du menade den nya kopplingen och inte den gamla CEJN.

Det jag gillar med den nya kopplingen är just att den är enklare i funktionen än den gamla (KISS-principen).

Smörj och motionera kopplingen så löser det sig säkert. Och använd köket regelbundet. Min empiriska erfarenhet är att de flesta MF-kök oavsett märke och modell fungerar problemfritt vid regelbunden användning och att problem oftast uppstår efter längre förvaring.

/Tommy
 
Symaskinsolja? Kan det funka, bara spruta in i kontakten och öppna/stänga några gånger. Det kan inte störa resten av köket om man har smörjt med olja?

Jag undrar även om vad ni tror om att blötlägga köket i lacknafta för att tvätta det och ta bort gammal smuts?

....och sist, ska man fetta in eller underhålla pumplädret på något sätt?
 
Symaskinsolja? Kan det funka, bara spruta in i kontakten och öppna/stänga några gånger. Det kan inte störa resten av köket om man har smörjt med olja?

Jag undrar även om vad ni tror om att blötlägga köket i lacknafta för att tvätta det och ta bort gammal smuts?

....och sist, ska man fetta in eller underhålla pumplädret på något sätt?

brukade smörja min koppling med tunn olja och motionera den för att den skulle fungera tillfredställande. Märkte aldrig några problem med köket pga det, man behöver inte så mkt olja, någon liten droppe längst fram på utsidan, i öppet läge räcker, så tränger det in.

tvätta? ingen aning, svårt och se att det skulle skada iaf...

pumplädret smörjde jag med nåt läderfett tror jag, i nödfall har jag provat lite vad jag haft till hands... smörjer man det inte blir det torrt och fungerar dåligt.

(sålde mitt för ett par år sen, svårt att minnas vissa detaljer...)
 
Symaskinsolja? Kan det funka, bara spruta in i kontakten och öppna/stänga några gånger. Det kan inte störa resten av köket om man har smörjt med olja?

Jag undrar även om vad ni tror om att blötlägga köket i lacknafta för att tvätta det och ta bort gammal smuts?

....och sist, ska man fetta in eller underhålla pumplädret på något sätt?

Symaskinsolja, motorolja, eller liknande fungerar fint. En eller två droppar räcker. Man kan lägga en droppe varannan månad för att underhålla. Det lilla som kan hamna i köket är inget att bry sig om.

Det enda som ska rengöras är munstycke och bränslenål. Spindeln skruvas ur och de tre spåren på gängan/nålen rengörs om de är igensatta. Jag har dock aldrig varit med om att de varit smutsiga. Då ska man nog ha kört på riktigt skitig soppa :) Fungerar köket = låt bli bränslenålen.


Lädret smörjs med fett (helst) eller olja, och tar mest stryk av förvaring. Motionera någon gång varje månad. Det tappar effekt med tiden (blir otätt), men hittills har jag aldrig upplevt totalt haveri. Ett riktigt dåligt läder går alltså att pumpa med, även om det krävs fler pumptag.
 
Vilket föredrar ni det nya nova+ eller det gamla?
Jag tycker att det där med att kunna regelra på flaskan låter trevligt. Har tankar på att ippgradera mitt som är närmare 15 år gammalt och jag har även sett att på dom nya sitter "slangen" på ett bättre sätt, mindre svårt att ta av och på, min kärvar ibland och om det är tryck kvar i flaskan (jag vet hur man tömmer trycket) så kan det spruta ut eller åtminståne droppa en del bränsle.

för övrigt, säljer dom bränsle som passar i fjällstugorna längs kungsleden?
Nu har jag kört på heptan från järnhandeln.
 
Vilket föredrar ni det nya nova+ eller det gamla?
Jag tycker att det där med att kunna regelra på flaskan låter trevligt. Har tankar på att ippgradera mitt som är närmare 15 år gammalt och jag har även sett att på dom nya sitter "slangen" på ett bättre sätt, mindre svårt att ta av och på, min kärvar ibland och om det är tryck kvar i flaskan (jag vet hur man tömmer trycket) så kan det spruta ut eller åtminståne droppa en del bränsle.

för övrigt, säljer dom bränsle som passar i fjällstugorna längs kungsleden?
Nu har jag kört på heptan från järnhandeln.

Annars är alkylatbensin (4-takts miljöbensin) billigt.


Försök reglera och/eller finjustera Nova+ med en böjd slang när det är tjugofem minusgrader. Jag tror den annars smarta konstruktionen faller där.
Satsa på det vanliga. Beprövad konstruktion.

Men du har alltså ett gammalt svensktillverkat Nova just nu? Isf skulle jag ha köpt ny slangkoppling och ny slang. De första två utgåvorna av Nova är mycket välbyggda grejer.
 
Annars är alkylatbensin (4-takts miljöbensin) billigt.


Försök reglera och/eller finjustera Nova+ med en böjd slang när det är tjugofem minusgrader. Jag tror den annars smarta konstruktionen faller där.
Satsa på det vanliga. Beprövad konstruktion.

Men du har alltså ett gammalt svensktillverkat Nova just nu? Isf skulle jag ha köpt ny slangkoppling och ny slang. De första två utgåvorna av Nova är mycket välbyggda grejer.

Svagheten med den första generationen Nova (som jag antar att du har) är att skruven som den sitter fast i vindskyddet med fallerade efter ett tag pga värmen. MItt gjorde det efter ca 1 års användning, men jag fick ett nytt med stadigare skruv (måste ha varit 2002 typ). Annars gick dessa kök som tåget.

...har nu ett Nova från 2011 och det fungerar precis som det gamla vad jag kan se. De har ny leverantör och jag skulle inte tveka att ta med köket på en långvandring. TYvärr får man nog bära bränslet då, för STF säljer bara sprit och gas i sitt stugsortiment. Kan dock finnas annat bränsle på stationerna...

Nova+ ser jag inga fördelar med alls, att reglera med hjälp av slangen ser häftigt ut på bild, men i verkligheten är slangen lite stel och kanske lite böjd. Är enligt många svårt att finjustera då...

...tack vare rabaldret med dåliga Novakök för några år sedan kan man nu köpa ett nyproducerat för under tusingen. Och som sagt, de nyproducerade är toppen...

//J
 
Svagheten med den första generationen Nova (som jag antar att du har) är att skruven som den sitter fast i vindskyddet med fallerade efter ett tag pga värmen. MItt gjorde det efter ca 1 års användning, men jag fick ett nytt med stadigare skruv (måste ha varit 2002 typ). Annars gick dessa kök som tåget.

...har nu ett Nova från 2011 och det fungerar precis som det gamla vad jag kan se. De har ny leverantör och jag skulle inte tveka att ta med köket på en långvandring. TYvärr får man nog bära bränslet då, för STF säljer bara sprit och gas i sitt stugsortiment. Kan dock finnas annat bränsle på stationerna...

Nova+ ser jag inga fördelar med alls, att reglera med hjälp av slangen ser häftigt ut på bild, men i verkligheten är slangen lite stel och kanske lite böjd. Är enligt många svårt att finjustera då...

...tack vare rabaldret med dåliga Novakök för några år sedan kan man nu köpa ett nyproducerat för under tusingen. Och som sagt, de nyproducerade är toppen...

//J

Jag har första utgåvan, vilken har en typ en M6-låsmutter (mitt kök är inköpt 2003 eller 2004). Jag vet att de bytte till en mässingsmutter ett par år efter, då det var lätt att dra sönder köket med den förstnämnda.

Priset på Nova är, som du säger, mycket förmånligt i dagsläget. Nästan halva priset jämfört med många andra kök, och jag hävdar att Nova fortfarande är ett av de bästa. Kanske tom DET bästa.
 
Hur är ljudnivån

på Novabrännaren? Hur förvärmer ni om ni använder heptan respektive fotogen?

Thure
 
på Novabrännaren? Hur förvärmer ni om ni använder heptan respektive fotogen?

Thure

Ganska hög.

Bensin - bensin eller sprit. Sprit sotar inte.
Fotogen - sprit. I nödfall går det med fotogen, men då måste man nyttja veken. Fotogen är ju litet svårtänt annars, då dess flampunkt ligger på 50-60 grader.
 
Svagheten med den första generationen Nova (som jag antar att du har) är att skruven som den sitter fast i vindskyddet med fallerade efter ett tag pga värmen. MItt gjorde det efter ca 1 års användning, men jag fick ett nytt med stadigare skruv (måste ha varit 2002 typ). Annars gick dessa kök som tåget.

...har nu ett Nova från 2011 och det fungerar precis som det gamla vad jag kan se. De har ny leverantör och jag skulle inte tveka att ta med köket på en långvandring. TYvärr får man nog bära bränslet då, för STF säljer bara sprit och gas i sitt stugsortiment. Kan dock finnas annat bränsle på stationerna...

Nova+ ser jag inga fördelar med alls, att reglera med hjälp av slangen ser häftigt ut på bild, men i verkligheten är slangen lite stel och kanske lite böjd. Är enligt många svårt att finjustera då...

...tack vare rabaldret med dåliga Novakök för några år sedan kan man nu köpa ett nyproducerat för under tusingen. Och som sagt, de nyproducerade är toppen...

//J


Hej =) jag har ett gammalt svenskt nova där bottenbulten med gängan gått av.. likt det som står i inlägget citerat.. brottet ser gryningt ut.. o det satt med en M6 vanlig mutter..

Jag har köpt köket begagnat och har därför inget ursprungligt kvitto.. tråkigt..jag har inte haft köket länge..några dagar bara.. den gick sönder när jag skulle ta isär det för att rengöra o byta munstycke..
Är det nån som vet om man kan få den lagad, jag kollade på optimus hemsida.. o där står att den svenska sidan att det är fogas som sköter det.. tror ni att de kan laga den lr byta ut den mot en liten kostnad ? nån som har provat att göra så ? =) funderar på att ringa nån dag till dom men ville höra lite tankar av er innan =)

mvh Micke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
aksello Kastrul med vindskydd som passar till optimus nova Kök och brännare 5
Tommy E Har Katadyn fått ordning på Optimus Nova? Kök och brännare 0
mariaa Göra om Optimus/Trangia till ett Nova-kök Kök och brännare 7
Ringblom Optimus Nova och Optimus Nova+ Multifuel återkallas Kök och brännare 6
Sarano Optimus Nova+ O-Ringar Kök och brännare 41
Ivan A Optimus Nova 06 Kök och brännare 14
sajberjohan Packväska Optimus Nova+ Kök och brännare 5
Öhlin Optimus Nova Haveri.... Kök och brännare 22
Big Joe Läckande Optimus Nova Kök och brännare 6
Big Joe Vindskydd till Optimus Nova Kök och brännare 4
2004-06-16 Förvaring av Nova Optimus Kök och brännare 3
callespang Primus Omnifuel + Optimus Nova? Kök och brännare 14
Raje Optimus Nova Kök och brännare 7
j.alander Optimus Nova flammar Kök och brännare 5
Nalta_eljest Modifiera Optimus nova Kök och brännare 5
Nalta_eljest Optimus nova otur? Kök och brännare 15
Nalta_eljest Optimus nova, problem Kök och brännare 8
johsid Är Triangia-tillsatsen till Optimus Nova bra? Kök och brännare 15
hdn Problem med Optimus Nova. Barnsjukdom?? Kök och brännare 14
tango var köpa optimus nova billigast? Kök och brännare 3
CanDman Optimus Nova tillsammans med Trangia 25 Kök och brännare 4
duvillno Optimus Nova problem Kök och brännare 8
Mz Optimus Nova Kök och brännare 8
pernillan Bensinåtgång Optimus Nova Kök och brännare 1
Jonas J Hackande Optimus Nova Kök och brännare 8
jd hur kör jag mitt Optimus Nova? Kök och brännare 7
mlindstrm Hur ska ett Optimus Nova brinna? Kök och brännare 1
synkron Optimus Nova Kök och brännare 1
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 13
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...