optimus nova

Ovanlig brännare/kök i butik

Den ”gamla” fina Nova brännaren hittade jag idag i butik !? i Oslo.

Har redan två stycken sedan tidigare och priset är saftigt, men kul.

…Och en Hunter Optimus 8R Hunter…Butiken ligger lite avsides och brännarna har aldrig varit tända och har troligtvis stått i butikshyllan länge..
 

Bilagor

  • Nova1.jpg
    Nova1.jpg
    40.3 KB · Visningar: 1,045
  • Nova2.jpg
    Nova2.jpg
    31.4 KB · Visningar: 1,050
  • Nova3.jpg
    Nova3.jpg
    29.2 KB · Visningar: 1,026
  • Hunter1.jpg
    Hunter1.jpg
    41.6 KB · Visningar: 1,059
  • Hunter2.jpg
    Hunter2.jpg
    46.1 KB · Visningar: 1,035
Var förbi XXL och tittade på kök - blev inte särskilt imponerad av den nuvarande optimus nova - det är åter igen en omdesignad kök (syns på brännplåten som nu har ett veck några mm från kanten runt om) i jämförelse med kinatillverkade serien som det blev återkallelse på (har en sådan som i mina ögon inte har några fel på sig vare sig slangpressning eller bearbetning - men så är den ganska tidig version i serien, så den behåller jag som den är då den fungerar bra) - och på något sätt kändes den nya varianten både större och 'kantigare' än innan - men kan vara inbillning.

brännmässigt ingen aning då jag inte köper en ny kök bara för att testa...

tittade också på omnilite TI från primus - men är liiite väl dyr ännu, noterade också att köket är banne mig lättare än vad slangen,gaskran och pumpen väger tillsammans och skall man lätta mera så får man nog lägga krutet på just slang, gaskran och pump i fortsättningen... gaskranen är ju trots allt en ganska stor bit mässing tex.
 
Den ”gamla” fina Nova brännaren hittade jag idag i butik !? i Oslo.

Har redan två stycken sedan tidigare och priset är saftigt, men kul.

…Och en Hunter Optimus 8R Hunter…Butiken ligger lite avsides och brännarna har aldrig varit tända och har troligtvis stått i butikshyllan länge..

Jag köpte alltså inte dessa kök så de står fortfarande på butikshyllan :)
 
Jag är ny i den här tråden. När började problemen? alltså från vilket år har köken börjat strula?
Är det generellt sett efter att dom blev "gröna"?

En annan fråga, jag ska köpa en reservdelssats, på addnature har dom bara reservdelssats till hiker+, saknas det något viktigt i den reservdelssatsen?
 
Jag köpte mitt hos den lokala handlaren i Luleå. På skyltexet kollade jag att kopplingen fungerade som den skulle och sedan kollade jag upp att serienumret inte fanns bland de återkallade. Jag tror jag sett någonstans på nätet att det inte ska få säljas defekta kök i handeln längre.

Jag föredrar Nova framför andra kök på marknaden sedan många år och blev också tveksam efter att bla läst dina inlägg om din resa med Katadyn. Men även om ryktet är skadat så vore det osannolikt att de inte skulle få ordning på det här inom sinom tid. Någon måste ju ta initiativet och kolla om det har blivit ordning på torpet.

Mitt gamla kök ska nu permanentas i Trangiat och det nya får tjäna som fristående kök. Men som jag skrev tidigare så vill jag egentligen köra köket ett helt friluftsår (har bara kört köket under denna sommar än) innan jag känner mig säker på om Nova är tillbaka på banan. Den nya kopplingen borde vara bättre vintertid men osvuret är bättre.

Hälsningar

Tommy

Ok, bumpar detta inlägg eftersom jag i helgen fick provköra ett nyproducerat Nova, direkt ur kartong.

Kan konstatera att finish och känsla är bättre än de återkallade köken: brännaren sitter rakt ist f lite snett, om man lossar bränsleslangen så glappar den inte utan sitter dikt an mot gängorna, benstöden har samma motstånd när de fälls ut, inga grader på div metalldelar...

Vid provkörning med fotogen gick köket precis som jag är van från gamla förkinesiska Novakök dvs utan knatter och oscillerande låga. Lågan kunde finjusteras och köket slocknade inte av sig själv pga felaktigt munstycke ;).

...kort och sammanfattningsvis kändes det som att "gamla" pålitliga Nova är tillbaka. Det krävs såklart många timmar under skiftande förhållanden innan jag vågar svära på det, men första provkörningen gick fint :).

...nyproducerade kök har serienummer som börjar på S.

//J
 
Berätta gärna var man kan pröva / köpa dessa nya kök. Jag letar för övrigt efter ett multitool och reservdelskit till nova, om någon har ett över så köper jag gärna. speciellt multitool är jag i behov av.
 
Tänk att jag hade möjligheten att välja mellan ett gammalt och det nyare. Valde instínkivt det gamla. Efter den här tråden är jag glad för det!
 
Någons som har tips om hur man löser en hård och kärvande låsning, alltså där man kopplar in slangen på bränsletanken.

Dessutom undrar jag vad det är för material i den lilla tuben, det som man ska ha på pumplädret, kan man använda något man kan tänkas ha hemma?
 
Byt kök direkt

Någons som har tips om hur man löser en hård och kärvande låsning, alltså där man kopplar in slangen på bränsletanken.

Dessutom undrar jag vad det är för material i den lilla tuben, det som man ska ha på pumplädret, kan man använda något man kan tänkas ha hemma?

Har du en kärvande koppling så reklamera den direkt. Du ska inte behöva mycket kraft för att ansluta slangen. Prova i butik om du är osäker på hur den ska kännas.

Tuben innehåller siliconfett och det är bla bra till gummistövlarna, packnignar i allmänhet, gummilisterna i bildörren etc. Men tuben förslår ju inte särskilt långt.

Jag lovade att skriva en recension av "det nya Nova" när det rullat tillräckligt länge. Det har jag inte gjort, men köket går som en klocka och kopplingen har aldrig krånglat sedan jag fick den utbytt. Originalfiltren i bränsleslangen och i pumpen bytte jag ut mot bomull i förebyggande syfte av gammal vana och det har inte varit problem med igensättning.

/Tommy
 
jag tänker att min kärvande koppling mest är pga att den inte använts senaste året då jag kört på gas. Nu tog jag fram den för att underhålla lite och jag tror att dom där tre kulorna inne i fästet är lite hårda. Man får trycka rätt rejält och det blir inget riktigt klickljud.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
aksello Kastrul med vindskydd som passar till optimus nova Kök och brännare 5
Tommy E Har Katadyn fått ordning på Optimus Nova? Kök och brännare 0
mariaa Göra om Optimus/Trangia till ett Nova-kök Kök och brännare 7
Ringblom Optimus Nova och Optimus Nova+ Multifuel återkallas Kök och brännare 6
Sarano Optimus Nova+ O-Ringar Kök och brännare 41
Ivan A Optimus Nova 06 Kök och brännare 14
sajberjohan Packväska Optimus Nova+ Kök och brännare 5
Öhlin Optimus Nova Haveri.... Kök och brännare 22
Big Joe Läckande Optimus Nova Kök och brännare 6
Big Joe Vindskydd till Optimus Nova Kök och brännare 4
2004-06-16 Förvaring av Nova Optimus Kök och brännare 3
callespang Primus Omnifuel + Optimus Nova? Kök och brännare 14
Raje Optimus Nova Kök och brännare 7
j.alander Optimus Nova flammar Kök och brännare 5
Nalta_eljest Modifiera Optimus nova Kök och brännare 5
Nalta_eljest Optimus nova otur? Kök och brännare 15
Nalta_eljest Optimus nova, problem Kök och brännare 8
johsid Är Triangia-tillsatsen till Optimus Nova bra? Kök och brännare 15
hdn Problem med Optimus Nova. Barnsjukdom?? Kök och brännare 14
tango var köpa optimus nova billigast? Kök och brännare 3
CanDman Optimus Nova tillsammans med Trangia 25 Kök och brännare 4
duvillno Optimus Nova problem Kök och brännare 8
Mz Optimus Nova Kök och brännare 8
pernillan Bensinåtgång Optimus Nova Kök och brännare 1
Jonas J Hackande Optimus Nova Kök och brännare 8
jd hur kör jag mitt Optimus Nova? Kök och brännare 7
mlindstrm Hur ska ett Optimus Nova brinna? Kök och brännare 1
synkron Optimus Nova Kök och brännare 1
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 13
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...