Mäta volym på packningen

Hur mäter jag lättast volymen på min packning?

Jag har en 60l rygga som är alltför stor och tung, men jag vill veta hur många liter min vanliga packning eg behöver utan att släpa allt till en butik och prova.
 
"packa" i en stor kartong, mät höjden i den och ytan på botten.
Alternativt packa i din för stora ryggsäck, och kolla hur stor andel av höjden i den den som du behöver, så kan du uppskatta behovet du har.
 
Inte helt lätt. Packningen kan komprimeras i en ryggsäck vilket inte är lika lätt eller representativt i en fyrkantig kartong. Dessutom mäter olika tillverkare volymen i sina ryggsäckar på olika sätt.

En variant skulle kunna vara att använda en packsäck i galon typ kajaksäck. Där är det relativt lätt att komprimera packningen och mäta volymen som höjden gånger 3,14 ggr radien i kvadrat https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Cylinder

Thure
 
Du kan också packa i kassar med angiven volym. T.ex pappkassar från affären brukar vara märkta med volym.

Du kommer troligtvis få i lite mer i själva ryggsäcken men jag tycker det är lagom om packningen + mat för långhelg fyller säcken och de extra grejer/mat man ev har med får pressas ner med visst våld/eftertanke.

Sen kan du ju plocka hem en ryggsäck från affären och provpacka dina grejer hemma. Handlar ju inte bara om volym utan om att man ska kunna sortera upp sina saker på ett sätt man gillar.
Jag klarar mig m 40L förutsatt att jag har tältet på tvärs under topplocket. En ryggsäck där det av någon anledning inte blir bra med det upplägget behöver vara 50L. Så ta hem och testa!!
 
Utrustning förutom den vanliga packning, din ryggsäck, innehållet i sopsäck komprimerat och rullförslutet, 2 sopsäckar till samt våg.
Procedur:
Knöka ner det du behöver i en sopsäck i din ryggsäck, rullförslut, väg. Sopsäck i sopsäck över packningen fylls med vatten, väg igen.
1 liter vatten väger 1 kg, så enkelt är det.

go tur
 
Hur mäter jag lättast volymen på min packning?

Jag har en 60l rygga som är alltför stor och tung, men jag vill veta hur många liter min vanliga packning eg behöver utan att släpa allt till en butik och prova.

Riktigt exakta volymer kan man ju få i vattenbad, men det är ett kapitel för sig och det är svårt att mäta rätt (komprimering, o.s.v.).
Att rymma mycket i ryggsäckar handlar mycket om att packa det på ett sätt som inte skapar dött utrymme. Det är svårt att simulera i plastkassar.

När jag skulle byta ryggsäck senast så beställde jag hem den och provpackade.
Maten simulerade jag genom att packa gryn och ris i små påsar.
En stor påse real frystorkat har en volym på ca 2,7 dl.
125g nötmix motsvarar 2dl.
Det förutsätter såklart att man packar om de opackbara real-påsarna till mjuka plastpåsar. Annars blir det mycket dött utrymme.
 
Hittade en annan variant från USA, tänk på att det var 1:a april förra veckan.

https://sectionhiker.com/outdoor-industry-association-announces-new-backpack-volume-standard/

😆

Jag kommer inte sänka ner tält och dunsäck i vatten oavsett hur säkra torrsäckar de ligger i. Men kanske ett mellanting då, sopsäcken som liner i ryggan kanske kan hjälpa till att uppskatta utrymmet. Problemet med luddiga mått på ryggsäckar gör ju dock alla mätningar ganska irrelevanta.

Jag kör lite ”man tager vad man haver” och köper inte gärna nytt, men nu önskar jag ju mig en lättare säck. Har inte vägt å brytt mig förr men när jag ville få med teleobjektiv o stativ sist så började jag kolla. Min standardpackning ligger på 7,5kg utan mat, varav ryggsäcken väger 2,5kg och är kanske fylld till 2/3. Den är ändå bara en säck med toppöppning, så vad det är som väger vet jag inte. Men när jag kan lägga ner ett full size stativ, systemkamera med ett gigantiskt 1,5kg objektiv med vaddering inuti ryggsäcken utan att det är överfyllt så kanske det antyder att säcken normalt sett är fånigt stor. Kameran är ju inte med de flesta gånger. Men i alla fall, det var en del fina tips ni kom med men bäst verkar ändå vara att köpa med returrätt. Då försvinner iofs begagnat men... 🤔
 
Hm Erik,
jag tror vi får ta och fylla 33/35cl-burkar i Alaska, Grönland resp. Baltoro samt 25L packsäcken (naturligtvis!)
som nästa utmaning... I inlägget här så anger vi Haglöfs volymer* till: Baltoro 85 liter, Grönland 70 L, Alaska
65 L och Skarja 60 L. Plus ev. packsäcks 25 liter (endast Alaskan såldes med packsäck som standardleverans
under 90-talet). Jag undrar vad de rymmer i alu-33:eek:r? En Baltoro med packsäck blir nog tyngre än vad som
praktiskt går att lyfta (än mindre stappla omkring med) - om nu en 65-liters Osprey rymmer 187 stycken 35cl
burkar = 65,5 kg ... Spännande ;-)
/Odd

Parentetiskt så har jag även, strikt geometriskt, mätt upp de olika 90-tals Haglöfs standard-ytterfickorna till:
Blixtlåsförsedd termosficka: ~4,4 liter, Lockförsedd termosficka: ~2,7 liter, Bakficka: ~1,7 liter, Liten Alaska-
sidoficka: ~1,1 liter - och då Lockfickan är platt, så går det inte att mäta upp en volym på den...

*Detta är från tiden innan Grönland växte till sig och Baltoron försvann...
 
För de som betvivlar min vattensäcksmetod, finns det sjösäckar och andra av Ortliebs modell att packa sovsäck, ombyte o hygien samt kök och mat i, absolut vattentätt, innan ni toppar med vattenlasten.
I Badrummet för där finns golvavlopp och duschslangen.
Vatten torkar men onödigt stora ryggsäckar lockar till onödig prylbärning.

go tur
 
Man kan ju också fundera på i vilken ända man börjar att räkna?

Vill du ha en lättare eller måste det också vara en mindre säck?
Har du testat olika säckar och vet vilken som passar bra?

Om du har hittat en säck som du gillar, och som du bedömer att den kan rymma din nuvarande packning, så får du väl se till att bara ta med det som får plats? Något hum om hur stor andel av den nuvarande säcken som du behöver, verkar du ju ha.

Att köpa en säck med "rätt" vikt eller storlek, men som inte sitter bra, eller inte känns bra med last, är ju inte så stor vits med heller.
 
Lådmätmetoden, i en flyttlåda ruta insidorna med 1 dm rutor, multiplicera förbrukade litrar av din utrustning med ca 0,9 och du har hårdpackade ryggsäckslitrarna ungefär.
Fördel en enkel torr metod.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kangarouge Tillräcklig volym? Transportera 13
Schneeberger Volym - mindre än man tror. Transportera 0
Haddock Volym på arméns Haglöfs-rygga? Transportera 17
petho Vilken säck har bäst vikt/volym-förhållande? Transportera 34
carbide Vilken volym på ryggsäck? Transportera 37
thureb Fjällräven ramsäck förslag på remmar att komplettera med Transportera 5
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Tomtenils Nya axelremmar på ramsäcken - Blev det rätt? Transportera 2
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Frippeflyer Tips på vandringsryggsäck Transportera 10
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
Moga Tips på RIKTIGT stabil kanotvagn? Transportera 26
KlasNil Vilken modell på Fjällrävenryggsäck? Transportera 39
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
Joell Konstigt blixtlås invändigt på Bergansryggsäck Transportera 11
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7
Polar300 Alaska och Baltoro, dök upp på Tradera idag Transportera 0
Erkan Tips på vandringsryggsäck för veckoturer Transportera 16
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
CFM Sätta midjerem på North face duffelväska Transportera 5
Swift Ryggsäck som handbagage på flyget Transportera 30
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
qy Aarn-säckar på XXL Transportera 4
Katt87a Storlek på ryggsäck Transportera 23
robinlu Ryggsäck på ca 50 liter. Transportera 6
hijk vandringsryggsäck med innanpåliggande ram på flyget Transportera 5
såg Ryggsäck för tågluffa och vandring på samma gång Transportera 4
Tord Hoppe Fråga om detalj på äldre Haglöfs Alaska-ryggsäck Transportera 9
CimW Hur fästa tält på Nejd 65? Transportera 4
tooomas Tips på backpacking-ryggsäck i handbagage storlek? Transportera 22
monedula Tips på ryggsäckar med mjuka axelband Transportera 4
spajk Storlek på exos 58 Transportera 6
Aramidos Storlek på ryggsäck Transportera 15
erephus Storlek på Kajka 85l Transportera 0
Henkster Kardborreband på Klättermusen Arvaker/Röskva? Transportera 5
avslutatmedlemskap160620 Tubkikare med på cykel Transportera 4
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
Nuppenizer Skillnaden på Lundhags V8 och V12 Transportera 11
PeM Vandringsryggsäck för tjej/dam på 174 cm med breda höfter Transportera 11
FarmerJoe Sy på Toppstramare på ryggsäck. Transportera 0
aksello Skillnaden på mjölner 2 och äldre varianter? Transportera 4
isbit Olika spännsystem på avbärarbälten, vad heter de? Transportera 6
Nipon Funderingar på ny ryggsäck. Transportera 11
B.M.F Tips på enkel och tålig ca 30L rygga för lång person Transportera 7
Tomas J Höftbälte på liten rygga? Transportera 12
såg nån som har bra tips på en rygga med flera ändamål. Transportera 4
Utvandraren Cykel på buss Transportera 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...