Toppbestigningar i Kebneområdet

Hej! Åker till Kebne med start och slut i Nikka snart, den 18/7.

Har gjort traditionell vandring ett antal omgångar tidigare i området och tänkte därmed prova att "enbart" göra toppbestigningar i år (som nån försmak inför bestigning, med guide/team, av Elbrus nästa år).

Jag har 8 heldagar att spendera. Givet för mig är Sydtoppen, sist jag var där va sikten i princip noll. Men i övrigt, vad har ni att föreslå? Kebnetjåkka ser lockande ut också.

Då jag går solo är glaciärvandring helt uteslutet. Scrambling av rimlig grad är lugnt. Sportklättrar en hel del, men vill inte utmana onödigt mycket.

Önskar hålla mig till bergen runt Laddjuvaggi och Tarfalavaggi.

Väl mött!

Edit: Sover gör jag i tält.
 
Liddu

Liddu är en trevlig topp att bestiga. dessutom är det inte många som bestiger den.Ligger mellan keb fjällstation och singi.

god tur
 
Kaskasatjåkkå. Sälka visserligen en bit bort men vid sikt utsikt mot norska fjällen inklusive Stetind.

Thure
 
Kaskasatjåkka. Sälka visserligen en bit bort men vid sikt utsikt mot norska fjällen inklusive Stetind.

Thure
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...