Fjällväder - hur tänker ni?

Hej!

Ska på min första egentliga fjälltur sen Himalayatrekkerna för 10 år sedan.
Nu är det Sölen/Rendalen/Femundsmarka i fyra-fem dagar med egen packning. Jag ville höra hur ni som är rutinerade fjällrävar tänker kring väder:

Det är ju som bekant ett galet stabilt högtryck med värme över hela Europa, och väderprognoserna säger att det nattetid blir fem plus som kallast. Hade ni vågat chansa på en lättare säck,
eller hade ni garderat er för minusgrader oavsett väderleksrapporter?
Jag kommer ha tält, så lite skydd finns ju där, men en del av nätterna kommer vara på 1200 meters höjd.

Tack på förhand!
 
Jag hatar och frysa när jag sover så jag hade kört som vanligt med sovsäck om man ska vara ute mer än något dygn. Det enda jag skulle ta bort skulle vara min fleece-väst (tar normalt den + dunjacka) Hade jag en dunväst skulle jag även överväga att byta jackan mot västen.

Men första fråga blir för vilken höjd gäller prognoserna du tittat på? Temperaturen sjunker normalt med 0,8 C per 100 m högre höjd om jag minns rätt.
 
Prognoserna jag kollat på är för 1755 meter, alltså toppen på mitdre Sölen. Vi kommer campa 500 meter lägre än det, min tunna säck har komfortemp på fem grader, och det är ju nog om vädret håller sig. Är mest ute efter att förstå om vädret snabbt kan ändra sig i de här trakterna, så att en varmare sovlösning kan vara befogad. Säg att det stormar till sig och blir kallt, så ligger jag ju nära mariginalen med en 5+-säck?
 
Prognos?

Det man vet med säkerhet är att vädret i fjällen kan ändra sig oerhört snabbt. Min erfarenhet säger mig också att prognoser för mer än ett par dygn ofta inte träffar bättre än att man lika gärna kan gissa själv. Ta med dig så du slipper frysa så slipper du bli på dåligt humör.
:)
 
Min erfarenhet är också att prognoserna i fjällen är svåra att lita på, speciellt temperaturprognoser som sällan träffar rätt.
 
Kul att du åker upp! Jag är rätt frusen av mig, men kör med en sovsäck som har komfort typ 6-7 grader på sommaren, haglöfs lim down +1. Har duntröja på också. Skulle inte ta en tyngre sovsäck om inte prognosen spådde riktigt kallt.
 
Frös

Hej
Vandrade Femundsmarka och Rogen för en dryg vecka sedan.
Svettades kopiöst på dagen och hade det ganska kallt på natten.

Är en fryslort men min Rab 200 var i "kallaste" laget, fick ta på mig underställ vissa nätter för att inte frysa.
Kommer du tälta på lite högre höjder så hade jag tagit en varmare säck,

Lycka till med turen.
 
Jag är inte det minsta frusen av mig men en "sommarsovsäck" tycker jag inte duger i fjällen. Jag har provat - och frusit ända in i märgen - i Jämtlandsfjällen på låg höjd. Därför skulle jag rekommendera dig att satsa på en tresäsongsäck, som har minst minus 2 som komforttemperatur för en man.
 
Tack för värdefull input!

Jag kommer ta med hängslen och livrem, i form av två tunna dunsäckar, som tillsammans inte väger kilot, men kombinerade ger vinterkvaliteer.
 
Nja...

Med en totalvikt under 1 kg på 2 dunsovsäckar så lär ca 5 hg gå till ytterväven. Då har du alltså 5 hg dun vilket inte är särskilt imponerande. Ledsen men så bedömer jag att det är!
 
Väder svänger som sagt var snabbt. Vandrade kring Arjeplog i förra veckan. Grisigt varmt väder som en dag helt utan förvarning avbröts av en hagelskur. Tempen sjönk nog 10-15 grader på 1h, och sedan åter solsken och högtryck några timmar senare...
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...