Fjällkartan finns inte längre på Lantmäteriet

Kommunikation med Lantmäteriet

Jag kommunicerar med Lantmäteriet om varför fjällkartan har försvunnit från ”Kartsök och ortnamn”. Bland annat skulle vi kunna läsa om bakgrunden (se första sidan i diskussionen) men länken fungerade inte. Jag fick snabbt svar från webmaster på lantmäteriet där jag fick svaret:
__________

Hej Björn!
Vi ska naturligtvis rätta länken så att den fungerar, här är nyheten som den hänvisar till: https://www.lantmateriet.se/sv/nyhe...slutar-med-papperskartor--satsar-pa-digitala/

Emma Axelsson
Webmaster”
________

Denna länk som hänvisas till är för mig motsägelsefull. ”Kartsök och ortnamn” är ju (eller var) en ”satsning på digitala”. Jag fortsätter fråga Lantmäteriet och återkommer när jag har fått fler svar. Min senaste fråga har jag ställt till Lantmäteriets kundcenter där jag bland annat skriver:
________

Kan ni hjälpa mig att förklara varför fjällkartan inte längre finns kvar i Kartsök? Ni tillhandahåller GSD-Fjällinformation, vektor (https://www.lantmateriet.se/sv/Kartor-och-geografisk-information/Kartor/Fjallkartan/) men tillgängligheten begränsas väl drastiskt då dessa kartor förutsätter något GIS-program?

Enkel tillgång till Fjällkartan har stor betydelse för säkerheten för alla vandrare. Den har även haft betydelse för kommunikationen mellan vandrare, ett exempel är hur den har använts på https://www.utsidan.se/. Jag har skapat en diskussion om problematiken på utsidan - https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=88070. Om ni har möjlighet kanske ni kan hjälpa oss att klargöra varför fjällkartan har försvunnit gärna med ett inlägg i denna diskussion.
_______

Jag återkommer som sagt.

Björn
 
Jag tycker det är oerhört synd att Lantmäteriet tagit detta beslut, och hoppas de har förmågan att tänka om och tillhandahålla Fjällkartan igen på KSO. Jag har uttryckt mitt missnöje i chatten till Lantmäteriet, hoppas de lyssnar på oss alla användare.

Innan Lantmäteriet öppnade denna online kart tjänst på nätet hade jag beundrat Norge och deras karttjänst på ut.no. Med lanseringen av KSO och Fjällkartan som pålägg hade Sverige en likvärdig tjänst som jag använt mig mycket av för kommunikation med andra vandrare men även för planering av mina egna turer. Att enkelt kunna förflytta sig på skärmen och zooma ut/in i kartan på skärmen utan beroenden av GIS program är mycket värdefullt.
Till den säkerhetsmässiga aspekten har jag även nyttjat tjänsten för att skriva ut kartbilder och rita in mina egna planerade turer, som jag lätt kunnat lämna till mina kontaktpersoner hemmavid.

En annan säkerhetsmässig aspekt är att det kryllar av vandrare av varierande erfarenhetsgrad i svenska fjällvärlden som turister från andra länder. Dessa har inte lika lätt att få tag i tryckta kartutgåvor, eller tror sig kunna förlita sig på mobiler i fjällvärlden. Om tjänsten inte längre finns tillgänglig online, utan dessa vandrare hänvisas till mer osäkra alternativ som mobiler och sociala medier för beskrivningar och planering av sina turer ökar risken för fler tillbud.
 
Jag vet inte om jag missförstått, men skriva ut (LM:s topografiska) kartor med Fjällinformation kan man fortfarande göra från KSO.
 

Bilagor

  • KSO.jpg
    KSO.jpg
    123.8 KB · Visningar: 1,153
Senast ändrad:
Du har inte missförstått, karttjänsten innehåller all fjällinformation om man zoomar in tillräckligt mycket.
 
Så är det och det är viktigt IMHO.
En del försvinner också om man zoomar in längre. Och allt verkar inte uppdaterat. t ex finns bron över Handölan SO STF Storulvån som försvann förra året på kartan.

Thure
 
Det går att rätta den topografiska kartan via tjänsten förbättra kartan. Oklart om/när motsvarande rättning görs i "Fjällkartan - vektor". Som enligt uppgift uppdateras var 3 - 5 år.

https://forbattrakartan.lantmateriet.se/

Och lagret "fjällkartan" är inställd för att visas vid zoomningsnivå 1000 m
 
Sverigeserien från Nordstedts ser trevlig ut på webben. Nån som har ett eller flera exemplar och som kan ge en recension?

Lite OT i en fjällkartetråd kanske men en recension under produkter med länk härifrån vore värdefull.

Thure
 
Behöver vi Fjällkartan?

Topografiska kartan och Fjällkartan är två olika kartor. Här nedan ser ni ett utsnitt av i stort sett samma område för de två kartorna. Eftersom Fjällkartan inte finns tillgänglig på ”Kartsök” har jag tagit en skärmbild från appen ”Fjällkartan – offline”, därav den låga upplösningen.

En liten anmärkning. Topografiska kartan visar olika information beroende på hur mycket du zoomar. Exempelvis visas inte renvaktarstugan söder om Liehtjitjávrre eller namnet på Vuojnesluobbala i denna förstoringsgrad.

Fjällkartan visar all denna information oberoende av förstoringsgrad.
Skillnaden mellan kartorna påminner mig om ett blogginlägg jag skrev om Axel Hamberg och Sarekkartan - https://www.utsidan.se/blogs/bees/axel-hamberg-sarekkartan-och-nedre-njoatsosv.htm. Titta gärna på Axel Hambergs kartskiss från 1895 - ”Sarektrakten och dess jöklar”.

För mig personligen var Fjällkartan en utveckling av kartografin i Axel Hambergs anda. Här fick vi äntligen en karta som gav oss den tredje dimensionen. Ähpár strävar upp från det tvådimensionella papperet och lurar mina ögon och får min fantasi att börja gå uppför Nilas kam igen. Skön konst! I den topografiska kartan blir jag platt igen.
 

Bilagor

  • Skärmklipp-02.jpg
    Skärmklipp-02.jpg
    76.4 KB · Visningar: 932
  • Image-01.jpg
    Image-01.jpg
    246.8 KB · Visningar: 914
  • NilasKam-minst.jpg
    NilasKam-minst.jpg
    62.8 KB · Visningar: 908
Appar som använder sig av Fjällkartan

Jag ställde följande fråga till Lantmäteriet:

Vad kommer att hända med alla appar som använder sig av Lantmäteriets fjällkarta?

Det här svaret fick jag:

Hej Björn, vi vidarebefordrade din fråga internt och har nu fått svar:

"Det beror lite på hur de har byggt sina appar. Om de har byggt appen så att den direkt konsumerar vår visningstjänst så har de också ett konto hos oss och då har den personen blivit informerad om avvecklingen och bör då själv ta steg för att bygga sin app annorlunda (med vår vektordata t.ex.).
Om de har byggt appen med vår vektordata (GSD-Fjällinformation) som grund och själv genererat rasterbilder så berörs de inte.
https://www.lantmateriet.se/sv/Kartor-och-geografisk-information/oppna-data/hamta-oppna-geodata/"

Hoppas det besvarade din fråga.
Vänligen,
Tanja
 
Terrängskuggningen finns på topografkartan på KSO om man zoomar ut till ca 1/100 000 dvs den skala som är den vanliga på tryckta Fjällkartan. Dock inte lika mkt skuggfärg men det torde gå enkelt att fixa med lite Photoshop.

Thure
 

Bilagor

  • Sarek skuggad.jpg
    Sarek skuggad.jpg
    60.8 KB · Visningar: 882
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fowwe Glaciärer som inte finns på fjällkartan Fjällvandring 6
makar519 Fjällkartan upphör Fjällvandring 28
fowwe Äldre versioner av Fjällkartan Fjällvandring 59
never Har Fjällkartan BD 2 försvunnit? Fjällvandring 1
GustavOh Ändringar i fjällkartan Fjällvandring 6
Norris Finns isgrottan i Darfálvággi kvar? Fjällvandring 1
Celeste_26 Det finns inget normalår Fjällvandring 2
Bandersson Nu finns Sjielmágårttje i nedre Njoatsovágge på Topografiska kartan Fjällvandring 2
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24
oskarlin Stig vid Vastenjaure – finns den? Fjällvandring 0
fremag Finns det två båtförare Rinim - Sitojaure? Fjällvandring 14
John_T Vad finns att se i Oviksfjällen? Fjällvandring 7
Ad.Finem Vart finns Old Tjikko Fjällvandring 13
gerritholl Finns Harry Skarins "fjälltaxi" Tjåmotis – Sitoälvsbron fortfarande 2013? Fjällvandring 14
aksello vad finns det för utbud på butikerna längs kungsleden och hur är priserna? Fjällvandring 5
Lars_P Norge i Maj? Finns det nåt? Fjällvandring 5
Pumba Finns det något häftigt i sverige ? Fjällvandring 15
aksello padjelanta, rundtur. Finns det? Fjällvandring 4
Sigi Finns det ett alternativ till Lundhags mooseboots? Fjällvandring 40
Kristina&Neo 16-25 åriga fjällvandrare - var finns dem? Fjällvandring 10
daniel82 Vistas - Keb, finns väg? Fjällvandring 18
majjen Finns det fler nörd-trådar? Fjällvandring 2
Lars G A Guideböcker om Sarek - vilka finns det? Fjällvandring 10
Fiskson Bra fiskevandring på fjället, var finns det? Fjällvandring 4
Peder35 Finns någon expert på att vada i Sarek Fjällvandring 6
brst Finns boende i Katterat? Fjällvandring 3
carl_ Hjälp mig, vart finns/fanns dasset? Fjällvandring 8
larvik line hur stora platser finns det att tälta i Mårma Fjällvandring 2
rosetwig Finns det mygg på fjället? Fjällvandring 15
larvik line Vilken faror finns det på jojoleden Fjällvandring 1
avslutat medlemskap1105 Finns det någon bro vid Gardaure (Arjeplogsfjällen)? Fjällvandring 3
avslut1008 Kolla om broarna finns kvar!!!! Fjällvandring 6
plp Finns bara Lantmäteriets fjällkarta BD10 över Sarek? Fjällvandring 5
gustafr Finns båttransport mellan Abisko - laimoloukta Fjällvandring 7
ared Vad finns på "baksidan" av Sylarna? Fjällvandring 5
Kaskasavagge mot Tarfala, Finns det några TIPS Fjällvandring 2
Lofoten 2 platser finns i bil. Fjällvandring 0
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
lorenzr Vilken stuga värt att stanna längre? Fjällvandring 6
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
skellington Sevärdheter på längre sarektur? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...