STF har (delvis) förstört Sylarna

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det tycks inte ske av en slump. Traditionella fjällstugor i Sverige kämpar med dålig ekonomi. Att ha fjällstationer där folk är beredda att betala höga avgifter och lyxig restaurangmat är ett sätt att försöka kompensera. Man vänder sig då till delvis nya kategorier människor. Allt detta kan jag förstå. Vad som bekymrar mig är att man ensidigt göder nya typer av "friluftskulturer" som då tränger undan de fina friluftstraditioner som vi haft sedan länge. Man borde kunna vara öppen för det ena utan att göra sig av med andra.

/Hans

Jo det är ju just det. I och med att man i princip tar bort självhushållet så antar jag man skapar en större efterfrågan till sin restaurang. "Tvingar" folk dit helt enkelt. Jag tycker det är synd, och jag ska nästa år introducera min nye livskamrat till fjällen, men det blir inte Jämtlandstriangeln, som hade varit ett alternativ, nu lutar det åt Abiskoområdet (med mesta boendet i annan regi än STF).
Som flera skrivit. I och med att STF har en särställning och får bygga i väglöst land, så har de ett ansvar kan man tycka. Jag får ju knappast bygga en konkurrerande station i Sylarna om jag vill.
.
Christian
 
Eftersom det här är Sveriges största friluftsforum så borde den här diskussionen sipprat fram på något sätt till ledningen i STF.

Undrar om de väljer att passa och inte ge sina kommentarer här?
Antagligen.
 
Varför vara med där om man inte får det man vill ha? jag är bara med för att få billigare tågbiljetter och lite rabatt på fjällbåtarna, men i en annan tråd visar det sig att det blir dyrare att boka SJ-biljett om man nyttjar STF-rabatten. Skumt värre.

Dyrt fjällstugsboende och dyrt käk intresserar mig föga. Köper lite godis kanske jag gör när jag passerar nån.

kanske sista året man är med nu då om STF fortsätter på det här spåret.
 
Nu är det en fjällstation inte en restaurang, och i fjällen lagar man traditionsenligt sin egen mat.

Men som sagt om man behållit självhushållet hade jag inte haft något emot en restaurang.

Just fjällstationer brukar väl utmärkas av tillgången till serverad mat. När jag var i Sylarna i lumpen i februari 1964 (som en del av vår vinterutbildning!) var det halvpension (kanske rentav helpension!?) och gående bord till middagen. Inkvarteringen var för vår del ungefär som logementen "hemma", men jag antar att det fanns lyxigare alternativ.

Jag har sen dess varit i Jämtland två gånger, 1997 och 2017. Just Sylarna hade väl inte ändrats så mycket senast, däremot hade ju Helags gått över från någon enklare servering till à la carte.

97 gick jag mellan stugor -- jag ville hålla packningen nere p g a en dålig fot. 17 gick jag med tält, med ungefär lika mycket packning, man lär sig. I fjällen blir det nog tält så länge mitt vandrarliv varar.
 
Ja, vad härligt. Vidrigt att vara ute i naturen och behöva avstå från trerätters och alkoholservering. Nu saknas bara ett shoppingcenter med kläder och lågpriskinaimport, så att man inte tvingas till ett uppehåll i sin konsumtion under turen. Kanske ett gym och bio också vore på sin plats.


Då närmar vi oss Storulvåns standard. Den anläggningen kan gärna få vara ett undantag (och finnas), med sitt läge vid väg.
 
Att gynna lokal ekonomi är för övrigt ett av grundkriterierna för Natures Best certifiering; eller som de skriver:
"Ekoturism är att förankra turismen lokalt. Naturskydd blir lätt ett slag i luften om traktens människor är emot det. Att kunna dra nytta av turismen är ofta en positiv drivkraft.
Varje arrangemang ska därför bidra till resmålets ekonomi – övernattningar på orten, lokala guider och lokalt inhandlade varor och tjänster. Ju mer desto bättre."

Det påminner en del om filosofin kring GTA i Piemonte, som lever mycket av övernattningsställen på låg höjd, i byar som hotas av avfolkning. Posti tappa ("etappunkter") kallas de. Motsvarande i Frankrike kallas gîtes d'étape. Jag har inget emot den filosofin, men tältar så mycket det går ändå (10 fria nätter på min senaste tur i Sydalperna (19 dagar) plus ett par på campingplats).

För en del år sen lanserades faktiskt idéer om en mer reglerad turism i Jämtland (jag tror det kom från länsstyrelsen) - vissa platser skulle endast få besökas på guidade turer, tältning skulle bara få ske på föreskrivna platser, etc. Men det var tydligen inte så lätt att reglera bort Allemansrätten.
 
Lika behandling och rättigheter till/i annans land/natur som för resten av oss medborgare,
dvs fullt ut - i enlighet med Allemansrätten.
Det är väl så det brukar sägas från våra PK politiker och från handikapporganisationernas företrädare.
Speciellt under ett valår...


Personligen skulle jag hellre se att våra vandringsintressanta områden skulle vara ungefär lika obebodda
och oexploaterade som Antarktis. Helt reserverade för enskild oledad vandring, dvs såväl springande,
cyklande, flygande, kommersiellt organiserande etc. som andra former av onormal framfart skulle vara
totalförbjuden.

Alternativt - precis tvärt om: Allt skulle vara tillåtet!
(Själv skulle jag då välja bandvagn - oberoende av årstid.) ;-)

Mellantinget som vi lever med nu är ju definitivt inte "Lika för alla!"


I de flesta av de områden jag besökt i Norge (18 resor) och Sverige skulle väldigt lite vandring vara möjlig utan broar. Nu finns väl broar och leder ofta från början av andra skäl än turism.
 
Trots att diskussionen förs i Fjällvandringsforumet måste man inse att STF ser andra besökare på Fjällstationen än bara vandrare som vill handla i en butik på fjället och sedan laga maten i ett självhushåll.

Man har ju uthyrning, guideverksamhet och diverse kurser förlagda till anläggningen och jag föreställer mig att man gärna utökar denna verksamhet (det känns som att STF rör sig i den riktningen). De tillfällen jag varit där flera dagar i sträck har jag efter några dagar blivit rejält trött på självhushållet och gärna sett att det funnits en restaurang på plats. Både av ren bekvämlighet men även för att kunna göra så mycket som möjligt på dagarna. Jag föreställer mig att STF resonerat på samma sätt då man i samband med kurser verkat tillhandahålla lagad mat.

Angående bristen på självhushållsplatser tycker jag inte att det är orimligt att man gör den här typen av utbyggnad i etapper. Förutom att jag tycker att det är vettigt att hushålla med sina (ekonomiska och miljömässiga) resurser och bygga först när man vet hur stort behovet faktiskt är, föreställer jag mig att det inte är enkelt att bygga i väglöst land och att det kanske inte ens är logistiskt möjligt (praktiskt) att göra allt på en gång. Visar det sig att man underskattat behovet så bör man enkelt kunna bygga ut självhushållsdelen vid ett senare tillfälle.

Läser jag på STF:s hemsida beskriver de menyn som "Spiseriets kvällsmål serveras som en ”Sharing-middag” med hemma hos känsla. Långkok på gryta med rejäla tillbehör och syltade grönsaker delas med nya och gamla vänner runt bordet.". Jag tycker att det låter som en vettig ambitionsnivå och priset, 325kr känns inte heller orimligt. Det är faktiskt inte så mycket högra än vad man får betala för en fryst lasagne, coca cola och en påse chips i fjällstationens butik.

Jag tror vi måste ge anläggningen en chans. Förmodligen blir den inte exakt vad alla vill ha, men vad blir det?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bennyborgh STF - har föreningen spelat ut sin roll i fjällen? Fjällvandring 15
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
dibblah STF Tältavgift Fjällvandring 58
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
dibblah STF Fjällstugecollage Fjällvandring 22
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
89377 STF Kebnekaise & bokning Fjällvandring 9
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
tomhylsan STF toppmärken? Fjällvandring 6
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
tomhylsan Vandra i Norge, medlem i STF? Fjällvandring 10
Sixsens STF fjälluffarkort? Fjällvandring 2
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
Christian1 Singelvandring i Grövelsjön med STF? Fjällvandring 11
cez STF Abisko ledarledda vandringar Fjällvandring 3
avslut1008 STF och Kvikkjokk Fjällvandring 27
småen Hvorfor är STF så dyrt Fjällvandring 48
Martin Gidlund STF Färdledarutbildning Fjällvandring 1
Nyman Topmärken, kass sevice från stf Fjällvandring 0
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärke från stf ngn som vet närmare om det? Fjällvandring 1
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
tore47 Sjön 878 har nu blivit 871 ! Fjällvandring 6
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...