STF har (delvis) förstört Sylarna

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
...det är synd och ett rent krasst ekonomiskt resonemang

Självfallet finns det ett ekonomsikt incitament i detta. Det kostar att driva fjällstationerna, och STF vill dels täcka kostnader men även göra vinst för att kunna fortsätta investera och utveckla. Det är verkligheten. Genererar inte verksamheten vinst så kommer föreningen att försvinna på sikt.
Samtidigt så ligger det i linje med den verksamhetsinriktning STF har beslutat via de årsmöten som hållits att utveckla mot att även kunna erbjuda mer lyxig vistelse.
Men det är verkligen klumpigt av dem att ordna en fin och troligen uppskattad restaurang och inte samtidigt hållit kvar möjligheten att laga mat i självhushållsköken, det tror jag vi alla är överens om. Någon har missat att göra en konsekvensanalys här tror jag.

Och det enkla organiserade friluftslivet kommer inte att försvinna så länge som det täcker sina egna kostnader. Ja, här kommer ekonomin in igen. För även den enklaste stuga behöver underhåll, borttransport av sopor osv. Om trenden är att fler är villiga att betala lite extra för bekvämlighet så kommer det enkla att nedprioriteras, tyvärr.

Men vi är alla (väl?) medlemmar i STF och kan därigenom påverka vad föreningen ska satsa på framöver. Upplever man att detta är en viktig fråga så är det endast genom att väcka opinion inom STF som inriktningen kan förändras.

Och jag kanske är naiv, men jag tror inte att det kommer att asfalteras genom Sarek eller att det smälls upp en tre-stjärnig restaurang i Staloluokta under min livstid.
 
Och kanske för att förtydliga lite...

Att de har byggt om Sylarnas fjällstation så att det nu finns en schysst restaurang tycker jag är bra! Jag ser gärna att fler fjällstationer följer efter

men....

Att de samtidigt har tagit bort större delen av självhushållsköken tycker jag är dåligt! Det vill jag inte att andra fjällstationer ska ta efter!

Trevlig helg!
 
Att de har byggt om Sylarnas fjällstation så att det nu finns en schysst restaurang tycker jag är bra! Jag ser gärna att fler fjällstationer följer efter

men....

Att de samtidigt har tagit bort större delen av självhushållsköken tycker jag är dåligt! Det vill jag inte att andra fjällstationer ska ta efter!

Där är vi nog helt eniga. Jag är mest sur/förbannad/irriterad/gnällig/kverulant (välj själv) över att de i princip tar bort självhushållsmöjligheten, inte att de utökar sin restaurangdel (som jag mycket väl hade kunnat tänka mig att använda som ett komplement).
 
Det finns väl inte så många som har invändningar mot en restaurang (många har väl njutit av trerätters på Blåhammaren). Men varför ska detta innebära att självhushåll skickas i exil till annexet och utrustas redan från början otillräckligt? Jag kan inte frigöra mig från misstanken att syftet är att göra självhushållet oattraktivt och lotsa gästerna till restaurangen. Kan det vara så?

Jag har intrycket att STF alltmer kommersialiseras. Marknadsföring och maximering av inkomster verkar ha fått ett eget liv och blivit ett självändamål. Det finns till och med en "revenuechef" i centralen i Stockholm.

Ett annat exempel för inkomstmaximering:
Hos STF betalar man vuxenpris from 17 år! Då är man fortfarande ungdom utan egen inkomst. När jag påtalade detta till STF fick jag som svar en hänvisning till deras ungdomsrabatter. Men dessa rabatter "råkar" inte gäller under skollovstider. Och när annars ska gymnasieungdomar med skolplikt vandra i fjällen än på loven? Vilken slump!
 
Det är väl bra med en resturang upp i Sylarna men väldigt dåligt med att självhushållet blivit så mycket mindre. Det kommer ju bli galet mycket köande.
 
Ja jag har inget alls emot en restaurang, även om man kunde önska sig att dom valt en billigare meny, mer inriktad mot gemene man ..

Det jävliga är som sagt att man tagit bort nästan hela självhushållet ... 2 köksstationer är ett skämt ... för att tvinga besökare att spendera mer pengar.

Om man bara får plats med endera självhushåll eller restaurang borde man så klart prioritera självhushåll (som tidigare) ...giriga STF valde fel IMHO.

Har en känsla att fler stammisar kommer att sakna självhushållet än de som kommer att uppskatta restaurangen, men vill man hellre ha dagvandrare som inte orkar laga mat ....
 
Jag saknade Restauranten när jag var i9 Sylarna.

2014 Var jag I sylarna efter aht ha kommit från Blåhammaren och hade då gäran ätit på restaurant. Så jag tycker nog att resaurante är bra. Jag kunde köpa en micro mat och ska jag vara riktigt ärlig så tycker jag nog att den är lite roligare än en frystorkad röra.

Jag önskar nog att det skulle finnas plats för bägge. Däremot mina måltider på både Blåhammarn då och Helags två år Senare var mycket trevliga och som ensamvandrare fick jag kontakt med andra över måltiden.

Jag har valt bort tältet och tycker numera att det är förbaskat skönt att äta i resaurant och sitta i en bastu i fjällen.


Däremot tyckte jag nog att man försökte krångla till maten för mycket. Det blev så förbaskat märkvärdigt. Och faktum är att även om kocken var väldigt trevlig var han inte utbildad kock uten en tysk student.

Kvlaitativt var maten "bara" OK och i mitt tycket en Antiklimax i förhållandet till den muntliga presenatioen.

Älplermakaronen med eller untan fläsk duger väl och är betydligt enklare. Man kan ju hotta upp den med båmögelost för den som vill.

Det finns nog rätt många meingar om detta.
 
Senast ändrad:
Där är vi nog helt eniga. Jag är mest sur/förbannad/irriterad/gnällig/kverulant (välj själv) över att de i princip tar bort självhushållsmöjligheten, inte att de utökar sin restaurangdel (som jag mycket väl hade kunnat tänka mig att använda som ett komplement).

Det tycks inte ske av en slump. Traditionella fjällstugor i Sverige kämpar med dålig ekonomi. Att ha fjällstationer där folk är beredda att betala höga avgifter och lyxig restaurangmat är ett sätt att försöka kompensera. Man vänder sig då till delvis nya kategorier människor. Allt detta kan jag förstå. Vad som bekymrar mig är att man ensidigt göder nya typer av "friluftskulturer" som då tränger undan de fina friluftstraditioner som vi haft sedan länge. Man borde kunna vara öppen för det ena utan att göra sig av med andra.

/Hans
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bennyborgh STF - har föreningen spelat ut sin roll i fjällen? Fjällvandring 15
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
dibblah STF Tältavgift Fjällvandring 58
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
dibblah STF Fjällstugecollage Fjällvandring 22
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
89377 STF Kebnekaise & bokning Fjällvandring 9
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
tomhylsan STF toppmärken? Fjällvandring 6
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
tomhylsan Vandra i Norge, medlem i STF? Fjällvandring 10
Sixsens STF fjälluffarkort? Fjällvandring 2
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
Christian1 Singelvandring i Grövelsjön med STF? Fjällvandring 11
cez STF Abisko ledarledda vandringar Fjällvandring 3
avslut1008 STF och Kvikkjokk Fjällvandring 27
småen Hvorfor är STF så dyrt Fjällvandring 48
Martin Gidlund STF Färdledarutbildning Fjällvandring 1
Nyman Topmärken, kass sevice från stf Fjällvandring 0
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärke från stf ngn som vet närmare om det? Fjällvandring 1
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
tore47 Sjön 878 har nu blivit 871 ! Fjällvandring 6
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...