Mellanlager

Glöm inte bort radiatorn man bär på ryggen också för den värmer rejält tycker jag. De två senaste turerna har jag endast burit löparjacka/vindjacka på 100 g under rörelse och sen värmeställ vid rast. Merino skulle jag inte vandra i. För mig blir det oftast för varmt.
 
På vintertur när jag skidor har jag oftast endast på mig underställ (ett tjockare i merinoull) samt skalkläder. Kroppen är otrolig på att generera värme. Är det under -10 och vindstilla brukar skaljackan åka av.
 
"Vid ett besök vid en friluftsbutik rekommenderade personalen att möjligtvis satsa på uppemot 4 lager! Men om jag förstår dig rätt är detta "helt ute och cykla" och att det räcker med skjorta/t-shirt + underställ? "

Fyra lager kan vara rätt ibland men oftast inte då du just vandrar utan mer runt lägret.

1Ett genomsläppande lager i ull eller syntet

2ett mellan lager liknande en skjorta i syntet/bomull/bambu.


3 värmande mellan lager av ull eller fleece.(om du väljer ett ullset som mellanlager kan du kanske använda det även som sovställ.)

4 skaljacka.

"Om man ändå skulle använda sig av ett mellanlager, är ull eller syntet att föredra?"

Ull är skönt men dyrt, fleece är lätt ,du behöver inte vara aktsam om det, du har säkert redan ett plagg hemma som du trivs i.
 
Man måste vara förberedd på soligt och varmt väder likaväl som regn, blåst och kyla. Har inte vandrat i Sarek, men har använt bikini på fjällvandring. Men mössa och vantar har varit på andra gånger...
Så lager som går att variera är att rekommendera!
 
Tack för svar,

Att vandra i 150g underställ, skaljacka och sedan fleece blir alltså för varmt?

Packa ryggan och gå ut ikväll en timme eller två, svårare än så är det inte.

Alla är olika, men för att jag ska ha Underställ, Fleece OCH skal så måste det vara vinter och minusgrader.

Om jag går ut nu i 12 grader med 2 veckors turrygga skulle jag ha en tunn tunn ull t-shirt och en tunn skjorta utanpå. Inget skal.
 
Haha, klart friluftsbutiken ville att du skulle ha 17 lager med alla finesser ;)

Nä skämt åsido, din fråga är svår att svara på för det varierar supermycket dels beroende på vem du är (hur frusen du är) och vädret såklart, som kan bli allt från asvarmt till askallt.

Jag är rätt frusen och skulle ta med mig följande: linne, bomullsskjorta,
ullunderställ, ganska tunn ulltröja/vanlig fleecetröja, en tjockare ull/fiberpäls typ helly hansen och så skalet, dvs en tunn vindjacka av syntet eller bomull utan membran. Och så nån regnjacka.

Knappast ultralight men då har man så man täcker upp allt. Linnet om det är gassande sol, bomullsskjortan som svettuppfångare och skydd mot lite blåst, mygg och sol.

Om det är mulet o lite kyligt, mellan typ 5-15 grader kör jag kanske istället underställ, tunn ulltröja, och vindjackan, medans jag går.

Och sen tar jag på mig den tjocka ulltröjan också på raster och på kvällar när det kryper neråt nollan. Så fort jag slutar röra på mig fryser jag röven av mig.

Och det bästa av allt, du behöver inga dyra friluftsprylar. Om jag skulle köpa något nytt skulle det vara ett ull-underställ med några procent syntet i, typ Woolpowers. Fixa rabatt på outnorth å köp det där, kostar la nån tusing komplett.
Sen de två mellanlagren och den tunna löparjackan kostar dig några hundra på loppis. Om man har cash och vill spendera några tusen kanske man kan spara ett halvkilo om man köper en supertunn dunjacka istället för tjocka ulltröjan

Ok, svar på lite mer än du frågade efter men ett mellanlager är alltid en del i ett system :)

En annan bra metod är ju att packa allt i bilen och så slutpackar du innan du kliver ut på fjället med kläder efter väder, dvs skippa bomullsskjorta och linne om det är kallt och skippa mellanlager två om det är väldigt varmt.
 
(Om du undrar om gram/m2 eller vad man mäter kläder i, kör supertunt underställ (jag har woolpower lite, allt annat blir för varmt), och så mellanlager skulle jag köra 600 g/m2, deras vanliga värmetröja. Den är väl lite varmare än den tunna jag skrev om i inlägget ovan, men bra om man vill ha bara ett mellanlager)
 
Glöm bomulls linne och bomullsskjorta.
Tag istället en t tröja i plast/ull t ex en värmetröja från cykelbutiken, till skjorta rekommenderar jag en 65/35 vanlig herrskjorta, den kan du torka på kroppen och den är vindtät. Lättare än sportskjortorna och gillar du inte den vita du har i garderoben färga den efter eget tycke.

Det viktiga är att du klär dig så att svetten kan torka innan den kyler ner dig.

Hur många lager du behöver beror på aktiviteten och vädret.

Absolut vindtätast och fukt byggande är ditt regnställ.

Ull värmer medan det torkar på kroppen.

Det finns ullskjortor, tröjor, långisar, strumpor o mössor samt handskar och vantar.

go tur
 
Skulle vilja ge mina tips

Har vandrat en del. Min erfarenhet är att det ska vara lätt att reglera värmen. Pratar man om lager på lager är man helt rätt ute. Det är det som gäller.
Mina tips är följande.
Viktigast är en jacka som är vindtät. Jag har en som även är vattentät, så den är även min regnjacka. Bra, då slapp jag regnjackan i ryggsäcken. Regnbyxor har jag dock, då jag skaffade nya vandringsbyxor i somras som inte är vind- eller vattentäta.
På kroppen kör jag som sagt lager-på-lagerprincipen.
Beroende på hur kallt det är så har jag olika saker på mig.

Baskläder är en syntet t-shirt, syntet strumpor, syntet kallingar. Byxor och jacka.
Är det kyligare kan en underställströja åka på. Har köpt ett merinoullsunderställ förra året, men inte testat det på vandring. Ska ta med det till Sarek i sommar.
Sedan har jag underställsbyxor och tröja i micrefleece (kanske blir ullstället i sommar då). Man får inte glömma mössa, vantar, buff (allsidigt plagg). Brukar ha ytterligare en tröja med mig också. Det är så dumt att frysa, så jag släpar hellre några gram mer än gramjägaren.
Regnbyxor är bra vindskydd. Det får man inte glömma.

Något jag funderat på är om man ska skaffa en tunn dunväst, och kanske duntofflor. Supernajs att inte frysa som sagt,

Nåja, mitt tips är lager på lager, ta vad du har hemma, men syntet funkar. Jacka ska vara vindtät.

Min rygga för 10 dagar i Sarek kommer att väga under 20 kg. Hemtorkad mat, lättviktsprylar.
 
Naj glöm inte alls bomullslinne o bomullsskjorta, det är ju just poängen att de ska kyla då de är svettiga/blöta efter jokkdopp i gassande sol. Men alla gör ju olika.

Plus att bara linne är gött att ha då det egentligen är bar överkropp-varmt men man känner sig lite naken utan nånting. Nu kanske det inte är nåt problem i sarek där det mest finns renar, men ändå.
 
Varför mellanlager?

Hejsan,

Är väl lite som att svära i kyrkan då det uppenbarligen finns många som gillar sina mellanlagerplagg, men jag har aldrig förstått vitsen med dom. Inte på fjällvandring i alla fall, men de kan väl iofs fungera på en kylslagen golfrunda eller stilla höstpromenad i skogen.

Som många redan påpekat är underställ + mellanlager + vindtät/regnjacka på tok för varmt för i princip alla människor som vandrar med ryggsäck.

Så för egen del har jag bytt ut alla olika föreslagna plagg mot en softshell jacka, som t.ex http://www.friluftsboden.se/klader/softshelljackor/arcteryx-mens-gamma-sl-hybrid-hoody

Fördelen med en bra softshell jacka är att man kan använda den som vandringsplagg alla de där dagarna då det är kylslaget och blåsigt men inte regnar. Är enligt mig otroligt mycket skönare att vandra i än olika former av vind/regnjackor. Och skulle det bli riktigt kallt och nederbörd så fungerar ju softshell jackan på samma sätt som ett mellanlager under regnstället!

/ Stefan
 
Så för egen del har jag bytt ut alla olika föreslagna plagg mot en softshell jacka, som t.ex http://www.friluftsboden.se/klader/softshelljackor/arcteryx-mens-gamma-sl-hybrid-hoody

Fördelen med en bra softshell jacka är att man kan använda den som vandringsplagg alla de där dagarna då det är kylslaget och blåsigt men inte regnar. Är enligt mig otroligt mycket skönare att vandra i än olika former av vind/regnjackor. Och skulle det bli riktigt kallt och nederbörd så fungerar ju softshell jackan på samma sätt som ett mellanlager under regnstället!

/ Stefan

Anledningen till att jag slutat använda softshell helt vid sommarvandring är att den är på tok för varm att ha på sig hela tiden samtidigt som den är på tok för tung att bära i ryggan som mellanlager.

Om man normalt går i bara tunn syntetskjorta och kanske en jättetunn underställ under så är ju även en tunn softshell en bra bit varmare. Så då funkar den inte.

Blir det så kallt att man vill ha mer värme tycker jag en tunn fleece är ett betydligt skönare mellanlager som både värmer bättre, väger mindre och känns allmänt luftigare.

Sedan använder jag väldigt gärna softshell på hösten och vintern då jag vet med mig att den sällan blir för varm.
 
Liknande trådar

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.