Leave No Trace - är vi alla hycklare?

Det stämmer visserligen att det är domstolarna som tolkar lagarna, men i svensk lagstiftning har man ofta tre nivåer.

1. Riksdagen stiftar en lag. Lagen säger att regeringen får utfärda förordningar med förtydliganden.
2. Regeringen utfärdar med stöd av lagen en förordning, sen säger ofta att en myndighet får utfärda föreskrifter med förtydliganden.
3. Myndigheten utfärdar med stöd av förordningen en föreskrift.

Bryter man mot föreskriften så bryter man mot förordningen och därmed också lagen.

Och Naturvårdsverket är väl en myndighet som har förordnande från regeringen att utfärda föreskrifter?
 
Naturvårdsverket har inget sådant mandat vad jag vet, de kan föreslå lagar och har mandat att driva överträdelser i domstol, men inte att fastlägga hur lagen ska tolkas. Är de missnöjda med en resultatet i domstol kan de föreslå en lagändring. Länsstyrelsen däremot kan utfärda ett naturreservat och där föreskriva koppeltvång, men det är en lite annan fråga.

Det är väl därför dom formulerar det som naturvårdsverkets tolkning, som kan vara allt från underbyggd tolkning baserat på ett antal prejudekat till deras önskan vad de tycker är en lämplig tolkning.
 
En sak som står framför bådas våra näsor är "Naturvårdsverkets tolkning av lagen är att om en hund ska hindras från att springa lös måste den i de allra flesta fall hållas i koppel." Tankar om det?
I naturreservat kryllar det vanligtvis inte av poliser så det är en omöjlig bevisbörda. Att ingen blivit fälld annat än om skada bevisligen har uppstått bevisar inte att skada inte har uppstått när ingen har blivit fälld!



Vete fan, eftersom majoriteten efterlever den förstnämnda som om den hade varit ditsatt av den sistnämnda. De enda skyltar jag har sett i ämnet som inte satts dit av Länsstyrelsen, är ditsatta av fårägare, i ett fall som ett förtydligande på grinden några meter från den officiella skylten.
Inte vad jag kallar rättshaverist. Utan tvekan finns sådana, men jag blir lite undrande när du måste använda sådana svepande omdömen om andra.

Det är precis vad det står, Naturvårdsverkets tolkning och inget annat. Myndigheter kan tolka fel, ibland rätt ofta till och med. Oavsett gör det inte random svensson till tolkningsföreträdare ute i skogen. Angående fällande domar så gällde det inte okända skador. Utan att vad jag vet så har ingen dömts för lösspringande hund om den inte också har ställt till med skada. Antingen direkt eller vid ett tidigare tillfälle då ägaren har blivit ålagd att hålla hunden kopplad fortsättningsvis.

Angående skyltar så beror det kanske på vad man ägnar sig åt förutom att hänga här. På MTB-forum förekommer relativt ofta inlägg om uppsatta skyltar. Eller gjorde ska jag kanske säga eftersom jag inte hänger på dom forumen så mycket längre.
 

Tittade igenom föreskrifternas titlar, naturvårdsverkets kan uppenbarligen utfärda föreskrifter inom ett betydligt bredare område än jag trodde, men ingen av föreskrifterna verkar innehålla något generellt om koppel vilket stämmer med vad jag tidigare lyckats läsa mig till.

Det här var ett intressant dokument som man borde läsa i sin helhet någon gång:
http://www.regeringen.se/contentass...9c8c8e2/myndigheternas-foreskrifter-ds-199843
Kap 1.4 handlar om vilka föreskrifter en myndighet får utfärda
 
So you’ve just bought that new cheap super-light mini pocket gas stove from China. Two pair of trekking pants and this years edition of trail shoes with that crazy cool color scheme. A pack of 5 charging cables for your phone (because it was cheaper than one) and you’ve upgraded your backpack – all set for this years hiking adventures!

Sounds familiar?


En liten skrivelse från min sida.
Skapar gärna diskussion i ämnet. Självfallet är detta väldigt brett men tror det är rätt tänkvärt utifrån vad vi som friluftsmänskor utsätter naturen för.



Vi kan även prata resande och övrig påverkan. Tror inte jag är ensam med tanken "behöver köpa nya Fjällräven byxor väldigt eftersom..."

Varför startar du en tråd som du sen bara skiter i? du har ju inte ens nån frågeställning i trådstarten? Det enda du verkar vilja är att jaga klick till din blogg. Och din blogg tänker jag inte gå in på eftersom det lämnar spår.

I andra forum skulle såna här trådar kasseras.
 
Hej,

Det kan ju vara så att jag varit upptagen på annat håll?
I övrigt så har ju denna spårat såvida pass att det inte går att hitta var vi kom ifrån.

Att länka till min blogg är ju bättre eftersom formatering osv behålls. Kändes mest logiskt. Går ju även att kommentera där om det hade varit ett problem, om du nu hade tänkt klicka och läsa innehållet istället för att trolla här?

Diskussionerna går vitt och brett vilket iofs är kul att se men jag är inte moderator på detta forum. Om det nu är ett problem så får den jätte gärna stängas ner.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...