sulitelma-padjelanta

Nej det stämmer inte. Just innan Vallevagge tar slut finns det en riktigt fin tältplats som säkert rymmer 10-15 tält. Finns en annan tråd här på Utsidan som handlar om den.

Det kan säkert stämma. När vi gick där var det låga moln och vi hade focus på att navigera för att hitta vattendelaren och ingången till Vallespiken från väster. Sikten var som sagt minimal så vi kan säkert ha missat tältplatser i dimman.
 
Såhär kanske det blir: Fauske - Staloluokta (kanske en bit förbi): 3 dagar.

Staloluokta-Festajavrre (omarkerad led, verkar det), mellan Sivvátjåhkkå och Sibbatjåhkkå, rundning N om 1209, rundning av Råvejavrres västra ände
(brant strand?), ostsidan av Haddejávrre och Haddetjåhkkå-leden ned till Pieskehaure och tilbaka till Fauske. Räknar med 8 dagar, packar för nio och bokar tågbiljett med hänsyn till detta.


Realistiskt?
 
Nej, det var inte realistiskt. Alla sovplatser var utbokade från tänkt resedatum och ett bra tag framåt. Jag kanske hade tur med min Jämtlandsresa förra året, när jag bokade sovplats med bara ett par dagars varsel (därför att väderprognosen plötsligt såg så lovande ut).
 
I östra änden av Råvejavvre ligger den berömda stenbron över utloppet. Inget vad med andra ord och en fin sevärdhet, värd en omväg som det står i Guide Michelin.

Uppe runt sjön 1181 är det bara sten, men nedstigningen i Fierrovagge i ravinen är häftig och det finns många finfina vackra tältplatser på de gräsbevuxna hyllorna halvvägs ner i dalen. Njut av det, för därefter är det BARA STEN hela vägen till Vaimokstugan.
Jag hsr tältat vid NO delen av sjön 1181.
Håkan
 
Nej, det var inte realistiskt. Alla sovplatser var utbokade från tänkt resedatum och ett bra tag framåt. Jag kanske hade tur med min Jämtlandsresa förra året, när jag bokade sovplats med bara ett par dagars varsel (därför att väderprognosen plötsligt såg så lovande ut).

Man kan ta tåget till Narvik och buss därifrån till Fauske och byta buss till Sulitjelma. Vi ska försöka oss på den vägen nu om bara några dagar, då alla tåg var fullbokade till Trondheim. Till Narvik fanns det gott om plats. Det blir en natt på vandrarhem i Narvik istället för nattåg i Norge.
 
Nu har jag hunnit beställa en resa till Sydnorge som jag sedan avbeställt p g a eldningsförbud så det är inte längre aktuellt. Möjligen kan ju tillfälle uppstå senare, t ex efter mitten av augusti - min ryggsäck är packad för snabba beslut. Men då hägrar ju också kontinenten, dit det nog är enklare att resa. Perspektiv: Det tar lika lång tid att resa med tåg från Linköping till Storlien som till Hamburg; från Linköping till Fauske ungefär som till Basel.

Annars börjar jag med ålderns rätt (74 om en månad) få svårt med de långa rsorna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Sigi Saltfjell/Sulitelma/Padjelanta/Rago Fjällvandring 9
Plan Vadbar glaciärjokk Sulitelma? Fjällvandring 21
terhop Sulitelma Sårjåsjaure Lomivatnet Fjällvandring 1
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8
Hemskis Sulitelma till Vaimok Fjällvandring 2
e_palm Nordkalottleden Kautokeino-Sulitelma tips? Fjällvandring 15
majjen Missvissning runt Sulitelma? Fjällvandring 3
kickiprick Snö- och vattenläge runt Sulitelma? Fjällvandring 10
majjen Vandra runt Sulitelma? Läs detta! Fjällvandring 5
danordgren Sulitelma runt - funderingar Fjällvandring 11
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
Kicki J Sulitelma runt via Nordkalottenleden. Motsols eller medsols? Fjällvandring 3
Evajar Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 7
Evajar Sulitelma Fjällvandring 14
veni Nordkalotten-Rago-Sulitelma Fjällvandring 6
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
pajaro Suorva-Sulitelma Fjällvandring 27
pajaro Att ta sig från Sulitelma Fjällvandring 11
Maritha Sulitelma Fjällvandring 68
Rombo Vandringssällskap Sulitelma-Sarek Fjällvandring 2
kollebolle Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 5
HansP Namnfel i Sulitelma Fjällvandring 3
m8rten Vad över Gajlavakkjåhkå öster om Sulitelma? Fjällvandring 1
Malin Nilsson Buss Sulitelma-Fauske Fjällvandring 10
asikpe Tips för Sulitelma? Fjällvandring 3
tbergman Sulitelma - ditfärd och försommar Fjällvandring 18
majjen Sulitelma Fjällvandring 29
peter1969 Sulitelma-Hellemobotn? Hjälp! Fjällvandring 14
fjallpinglan sulitelma Fjällvandring 15
petratetra Vägval Sårjåsjure till Sulitelma? Fjällvandring 3
petratetra Några "måsten" runt Sulitelma? Fjällvandring 7
Silverfox Hur ifrån Sulitelma? Fjällvandring 5
Silverfox Sulitelma/Suliskongen Fjällvandring 4
heino Sulitelma? Fjällvandring 4
nima84 Sulitelma! men hur? Fjällvandring 10
123456 Svenska stortoppen Sulitelma Fjällvandring 1
Jan Sulitelma - Kvikkjokk Fjällvandring 3
Sulitelma Fjällvandring 0
Frågor kring Vaisaluokta - Sulitelma!! Fjällvandring 2
Sulitelma Fjällvandring 4
Sulitelma Fjällvandring 2
JohanGrum Vada över Låddejåhkå i Padjelanta, väster om stugan Fjällvandring 2
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
myrberget Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 11
Vandraren79 Padjelanta sommaren 2022 Fjällvandring 5
Uteförjämnan Padjelanta - Stibok Fjällvandring 5
553344 Padjelanta - vägval mm Fjällvandring 21
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...