Frustration

Har nyligen köpt Jack Wolfskin poncho liner. En filt med hål för huvudet så sen funkar som poncho. Filten var fin men frustrationen ligger i att packa tillbaka den i påsen. Jag har inte gått någon högskolekurs i packa friluftssaker men ska det vara så svårt att göra packpåsar så stora att man inte behöver lägga 10 minuter på packa saker?
 
Ha ha! Jag har använt flergångskassar av nåt nylonaktigt material i åratal. Får dem från Holland via en kompis. Säljs i vanliga matbutiker där för €1. Har en liten tryckknappspåse som man lätt packar ner dem i. Påsen är försedd med en karbinhake som man fäster i en ögla på kassen när den inte används. Supersmart och enkelt.

Så var det rea i den lokala butiken på den här http://www.seatosummit.se/Shopping-Bag.htm i julas. Tänkte att jag skulle unna mig en kvalitetskasse och köpte en.

Jo, den är ju lite större än de billiga. Men den är gjord i rätt stel, prasslig nylon, de billiga i mjuk och tyst. Den tål 130 kg. Det gör garanterat inte de billiga. Handtagen är besvärande långa för en person som är kort i rocken, får lyfta när jag går i trappor för att den inte ska slå i.

Och, tillbaks till ämnet, det tog mig flera minuter att få ut påsen ur fodralet och ännu längre tid att trycka tillbaks den! Nu har jag övat upp mig lite, men det är fortfarande ett pillgöra. Visst, liten volym är bra o.s.v., men hallå, det är en shoppingkasse för stadsbruk! En halv cm mer på längd och bredd och den hade varit lika enkel att packa som de billiga snabbköpskassarna. Är nästan pinsamt att stå där vid kassan på ICA och slita och dra för att få ut eländet ur påsen... Dessutom blir den till en hård boll när den är packad eftersom påsen är så tajt. Besvärande att ha t.ex. i en trång jeansficka. De billiga kassarnas rymligare förvaringspåse gör ju att paketet kan forma sig efter behov så att säga och man känner sig inte som om man går omkring med en bandyboll i fickan.

Tur att den pallar 130 kg och antagligen är outslitlig...;)
 
En dry sack, finns ju i storlekar från 1l och uppåt och behöver man komprimera så sätter man sig på den för att trycka ut luften när man stänger den.
Seobservers tips är ju annars den mest praktiska då får man den i exakt den storleken som man tycker passar
 
En trevlig sak som hör till god ton i ett forum är att skriva en tydlig rubrik.


Du ställer en fråga till oss om tillverkaren kan komma på en bättre lösning, har jag förstått rätt då?
 
En trevlig sak som hör till god ton i ett forum är att skriva en tydlig rubrik.


Du ställer en fråga till oss om tillverkaren kan komma på en bättre lösning, har jag förstått rätt då?

Beklagar om jag skriver otydliga rubriker och dessutom dålig text. Kan avslöja att stavfelen är många dessutom om du missade det.

Min fundering var varför saker ligger i så små påsar så att man knappt kan få tillbaka prylen i orginalpåse. Själv skulle jag se påsen nog så viktig när man tillverkar något. Reklamvärdet att se någon packa upp något i en tydligt använd orginalpåse. Men allt ska se så litet och nätt ut i affären gissar jag.
 
Delar delvis denna frustration.
Samtidigt är det så att när man väl fått ner grejen i den lilla påsen, blir man glad, för då tar den mindre plats, än vad den gjort med en rymligare påse.
Ofta så kommer man på efter några gånger hur man ska vika/rulla/knyckla för att få in den på bästa sätt och då gillar man sin lilla påse. Alternativet är att köpa en egen påse med kompressionsremmar eller dylikt.
 
Känner igen detta fenomenet... har ett bivytält i tyvek som ska ner i en minimal påse av tyvek med en konstigt utformning också, som måste vikas på rätt sätt och med en 5 tons press i närheten för att lyckas... Men med Hillebergs tält slipper man detta bekymmer då dom har extra stor packpåse och är införstådda i detta problem.

Mvh troswe
 
Har nyligen köpt Jack Wolfskin poncho liner. En filt med hål för huvudet så sen funkar som poncho. Filten var fin men frustrationen ligger i att packa tillbaka den i påsen. Jag har inte gått någon högskolekurs i packa friluftssaker men ska det vara så svårt att göra packpåsar så stora att man inte behöver lägga 10 minuter på packa saker?

Inte tyket menat: hur funkar det att bara knöla ner filten/ponchon i påsen, bit för bit, istället för att försöka vika/rulla den "så som den levererades"? Typ få ner ett tält eller en sovsäck i påse, knöl funkar bättre än vik. Om man inte är supernoga med att man inte kan/vill/får ha produkten skrynklig, förstås.
 
Jo då

Inte tyket menat: hur funkar det att bara knöla ner filten/ponchon i påsen, bit för bit, istället för att försöka vika/rulla den "så som den levererades"? Typ få ner ett tält eller en sovsäck i påse, knöl funkar bättre än vik. Om man inte är supernoga med att man inte kan/vill/får ha produkten skrynklig, förstås.

Jo då det är nog snarare så jag beter mig och brukar få in prylen men det tar tid. Tråkigt nog är jag inte känd för att vara nogran.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...