Bedrägeri från Utemagasinet?

Jag har fått tillbaka årets nummer av Utemagsinet som jag lånat ut till en bekant som tycker att tidningen inte är prisvärd längre (jag är beredd att hålla med nu jag kommer inte att förnya min prenumeration). Senaste numret heter 10 fast jag har bara 8 nummer

Jag ”roade” mig att räkna ut priset och då det visade sig att det är 2 st dubbelnummer där lösnummer priset är 5 kronor mer än ett ”vanligt nummer” Således köp 10 betala för 12.

https://www.dintidning.se/utemagasinet?kampanj=UM5079 Helårsprenumeration 12 nummer 799 kronor. Spara 111 kronor mot lösnummerpris

Min uträkning: Lösnummer 8*79,9+ 2*84,9= 777 kronor

Jag tror att en 10-åring kan räkna att man inte sparar 111 kronor om man betalar 777 kronor (lösnummerpris) i stället för 799 kronor för en helårsprenumerationspris

Rätta mig om jag har räknat/tänkt fel
Lite avrundningar med löjliga 10-öringar
Vi ”fick” inga 10-öringar när det kom nya mynt i somras

/Per
 
Tyvärr

Har haft Utemagasinet under många år och finner tidningen allt mindre läsvärd. Därför upphör jag i år med prenumerationen.

Kopplingen mellan de annonserande företagen och de produkter som då och då testas är övertydlig. Det gör ju att testerna förlorar i intresse eftersom många leverantörer inte blir representerade.

Även innehållet blir efter många års läsande förutsägbart och likformigt. Det kan givetvis bero på att området som behandlas är ganska "smalt". Det är säkert en intressant tidning för dom som står i början av sin "utekarriär".
 
Fast det är ju ingenting nytt med dubbelnummer.

Kalle Anka kör så, Allas, Allers och ett flertal andra tidningar.
Kalle Anka har gjort så i minst 35 års tid.

Utemagasinet kanske är dålig av andra skäl, men det är ju inte bara de som kör dubbelnummer.

Tillägg:
Jag blev lite paff över reaktionen som bedrägeri. Men kan också själv tycka att varför inte skriva 8 nummer/år, eller 50 nummer per år, eller vad nu någon annan tidning gör istället för hålla på med undantag som dubbelnummer för att kunna räkna upp antalet tidningar i prenumerationen. Sen kan det ju vara utgåvor som har mer innehåll som kan vara dyrare som lösnummer inför sommar, jul eller andra tillfällen.
 
Senast ändrad:
I urtiden var Utemagasinet en tidning av rang, tips, tester, reportage och gör det själv. Jag slutade prenumerera när gör det själv och tips försvann. Har sporadiskt tittat i den på biblioteket och funnit att för min del är det inte aktuellt med en ny prenumeration. Såvida tidningen inte återgår till forna tiders storhet vilket jag finner mindre sannolikt.

go tur
 
Kalle Anka är en slug jävel.

Jag slutade läsa Ute Mag för flera år sedan pga innehållet. Jag är med i en klubb som har den till biblioteket så det är inte peningan för mig, det är innehållet.

Att de också kör falsk matematik gör saken värre.

Hälsning från Skärgårdskommunen Haninge!
 
Har haft den tills nyligen och det har varit en mycket angenäm tidskrift, men jag upplever att innehållet blivit allt mindre intressant sedan kanske ett eller två år. Ungefär sedan när de "fräschade upp" grafiken. Senaste numren har jag inte ens läst. Bara ögnat men inte fastnat för någon artikel alls. Prylguiden brukade vara kul, men man kan lika gärna läsa Naturkompanietkatalogen. Innehållet bygger alldeles uppenbarligen på produktplaceringar. Det är väl en tendens generellt att tidningar tar in externt material. Men det blir platt, förutsägbart, fantasilöst och okritiskt. Vem vill betala 800 för en varukatalog! Då surfar jag hellre här på Utsidan.

Bedrägeri är kanske att ta i, men visst är produktplaceringsmedierna i alla fall lite själlösa.
 
Får i stället lösnummerpriset för 1 år till 810 kr avrundat. Men visst är vinsten mot lösnummer liten.

Jag fortsätter att prenumrera även om det inte är allt i tidningen som är av stort intresse för mig. En del artiklar t ex skrivna och fotade av Claes Grundsten håller hög klass. Finns en del andra tidningar jag gillar i sfären t ex STFs Turist, Fjell och Vidde, Fri Flyt men ingen som har exakt Utemagasinets blandning.

Thure
 
Den känns glassig, ytlig och konsumtionsinriktad, kanske som en spegling av samhället i övrigt. Helt säkert tar internet (med alla gratissidor som till ex Utsidan och en uppsjö facebookgrupper m.m.) läsare, vilket jag antar gäller även för andra motsvarande tidskrifter. Bläddrar gärna igenom den på biblioteket mer som inspirationskälla än för intressanta artiklar, vilket brukar gå så pass fort att jag inte längre saknar den hem i brevlådan. -Tyvärr.
 
Har oxå nyligen slutat prenumerera. Senaste gången dom ändrade designen kändes som att dom söker en annan målgrupp. Den målgruppen tillhör nog inte jag
 
Prenumererade för länge sedan

Jag läser den på biblioteket hemma. Köper något nummer ibland, men det är sällan.

Som nybörjaruteperson kan den vara läsvärd, och jag upplever att man som erfarenuteperson får mycket bättre tips och annat när man är här på Utsidan.
 
Kanske lite mastigt att kalla det bedrägeri men tillåtet är det definitivt inte. Du får bara ange en rabatt mot ett ordinarie pris som faktiskt existerar.

Det är väl ganska många företag som syndar på detta men det gör det inte mer tillåtet. Booking.com fick nyligen kritik för samma sak men då i betydligt större skala.

Vill man kan man kontakta konsumentverket, dock är det så små summer att jag gissar att de lägger krutet på något annat. Bättre är kanske att kontakta tidningen och uppmärksamma dem på sitt räknefel, som ju faktiskt kan vara ett ärligt misstag även om jag tvivlar.

/G
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brune Prenumerationspriset på Utemagasinet Butiker och leverantörer 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.