6 - dagars vandring med Lchf

Jag brukar torka var för sig, tomatpurén kan du ju som jag lärt mig i en annan tråd, sprida ut tunt på en plåt och torka och sen smula och krydda efter behag.

Till sommaren tänkte jag torka var för sig men sen lägga i rätt mängd/portion i en påse och ha färdiga måltider. Men andra föredrar valfriheten.

Är det väldigt olika torktider kanske det är svårt att blanda allt innan torkning.
 
Det finns bönpasta, kikärtspasta o liknande som jag använt för att göra påsmat - lika lätt att bereda som real turmat o liknande, men godare.
Här haru video på recept med produkter från svenska affärer. Pasta på svarta bönor:
https://www.youtube.com/watch?v=o2XczmtLtTs

och dhaal (tyvärr på snedden, men funkar ändå):
https://www.youtube.com/watch?v=MAd8BS9DMqE

Kanske hittaru fler klipp du kan använda dig av om du scrollar o letar. Finns ett på pasta carbonara som du säkert kan göra med liknande proteinpasta, istället för angelhair. Har ej koll på kolhydratinnehållet i quinoa, men finns oxå ett recept på quinotto (risotto med quinoa istället) bland klippen.
 
Senast ändrad:
E d väl. Lchf betyder low carb, inte no carb. Sån pasta innehåller endast 15% kolhydrater att jämföra mä 70% i vanlig pasta. Diet utan kolhydrater heter väl Atkins...?
 
En strikt LCHF kost brukar ligga under 20g kolisar per dag, måttlig 20-50g och en liberal 50-100g.

Så även om det endast innehåller 15% kolhydrater i det livsmedlet så kan det göra att man snabbt kommer upp i den tilltänkta mängden i gram.
 
Vad är det för skillnad på det heläggspulver som Friluftsmat säljer för 716:-/kg (ordinariepris 895:-/kg) och det heläggspulver som MyProtein säljer för 179:-/kg?

Har använt MyProtein både i matlagning och som stekt ägg och äggröra.

Ingen vad det verkar. Jag gissar att friluftsmat anser sig ha en mindre priskänslig målgrupp :). Tack för tipset.
 
Wow, tack också från mig nilsanders. Fippligt att torka ägg själv :).
Verkar vara en guldgruva även för annat jag gillar: flera sorters tillsatsfria mandel- och nötsmör för 180-200 kr/kg är ju som hittat, för att inte tala om ekologiska kakaonibs, sockerfri kakaomassa, med mera :)
 
E d väl. Lchf betyder low carb, inte no carb. Sån pasta innehåller endast 15% kolhydrater att jämföra mä 70% i vanlig pasta. Diet utan kolhydrater heter väl Atkins...?

LCHF kör med en 5-procentsgräns och bönor är helt uteslutet. Atkins är (var) mycket mer liberalt än LCHF är (var). Atkins superlåga nivå var bara tänkt att vara ett par veckor. LCHF är lågt för livet.

Sen har Atkins ändrats en hel del och LCHF har fått så många avlänkare att det är svårt att veta vad det är längre.
 
För mig handlar det om kolhydraterna. Började med keto 1 jan. Gick ner 6-7 kg och numer kör jag inte extremt, men försöker ändå käka lite kolydrater.

Egentligen skulle jag inte ha nåt emot att köpa färdiga påsar men det verkar ju inte finnas riktigt. Sen lockar tanken att få maten godare men även billigare.

Hursomhelst så tycker jag att ha fett som drivkälla mer än kolhydrater är positivt för mig.

Tack för alla tips.

Jag har inte kommit till skott än men ska.

Fråga - om jag gör ett storkok med köttfärssås säg på 3 kg nötfärs och sprider ut det på 3 plåtar så blir det ju inte precis ett tunt lager. Kan man lagra i kylen och torka lite i taget eller hur funkar det?
 
Ni glömmer ju att räkna på hela måltiden :). Om bönpastan har 15% kolhydrater så e d ju bara av pastan. Torrvikt. resten av ingredienserna bhöver junte ha kolhydrater. Vem käkar en pasta mä varmt vatten? Jante bevandrad i lchf så kan ej kolisinnehåll i ingredienser utantill, men min poäng var just den att man anpassar övriga ingredienser just för att hamna där man vill. E junte så svårt att få ner totalandelen till 5% när den pastan har så låg andel kolisar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
schweingaard Vegitarisk mat för 6 dagars tur Friluftsmat 13
WilliamGurebo Kaloriförbrukning vandring Friluftsmat 14
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
KimmyA Reducerat vin på vandring Friluftsmat 10
Annicka Veganmat på vandring made easy Friluftsmat 7
grodanbolle Vad kör ni för bars vid vandring/uteliv? Friluftsmat 11
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
Mediana Förlorar aptiten vid vandring Friluftsmat 23
article Angående matlagningen på flerdagars vandring Friluftsmat 14
sofiah Dricksvatten vid vandring i södra Sverige Friluftsmat 15
Magnusmagnusson Kryddor pÅ Vandringen? Friluftsmat 0
grodanbolle Bästa snacks vid vandring? Friluftsmat 61
EHJ Hemmagjord rök för vandring Friluftsmat 9
granbom "Födelsedagstårta" på vandring Friluftsmat 14
vandrar Mat under Vandring i USA Friluftsmat 7
arjaeli Billig och god frystorkad mat för längre vandring Friluftsmat 3
grodanbolle Min matlista för en veckas vandring. Friluftsmat 11
emmafuruvik Vandring runt helags, sylarna? Friluftsmat 5
bopa ingen vandring utan kök Friluftsmat 0
Specialkost på vandring? Friluftsmat 2
Elin75 Paddlingsmat som är LCHF utan kött?! Friluftsmat 4
tlundberg LCHF-recept för hemmatorkning Friluftsmat 15
Northstar LCHF och frystorkat? Friluftsmat 34
avslut111101 LCHF som friluftsmat Friluftsmat 56

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...