Åka till alaska

Som 17-åring flyttade jag till USA, från Costa Rica, med mina föräldrar. Pappa ägde en revolver .38 i Costa Rica och skickade den i container med våra ägodelar. Han deklarerade den o allt. Det var inga knasigheter då - när tulltjänstemannen var med och öppnade containern väl framme i USA struntade han i papprena för vapnet. Han verkade mer intresserad av att se att det var ett bohag i containern.
MEN detta var 1996 och saker o ting kan ha ändrats en hel del med införsel av vapen, särskilt efter 2001.

Istället för att lägga ner tid på att skriva i detta forumet tror jag, som andra, du gör bäst i att kontakta olika myndigheter, exempelvis svenska tullen för att höra om det är vanligt att ta med ett skjutvapen till USA. Men, vad vet jag...har aldrig gjort nåt sånt.

Däremot måste du nog se till att ha björnsäkra matlådor under tiden ni inte har ett skjul att bo i. Dels är det nog lag på det men oxå för er egen

säkerhet.

Björn säker mat låda ? Det är ju björnen som ska ligga i lådan ...
 
Efter ett arbete i USA reste jag till Alaska för att Jaga och uppleva naturen. En kollega till mig som varit alaskabo fixade adresser och tfn nummer och så flög jag upp och ut till en trapperfamilj som skulle bli mitt nav.
De odlade, fiskade och han hade en fällinje på 40 km som han vittjade 7 dar i veckan. Sålde pälsverk. Jag gick med på två dagsturer med honom, vi såg älg, björn förutom alla gråverk och ett par coyotes han fångat.
Sen gick jag ut själv och hade fina 10 dagar, jag var ung och ville ha en storoxeskovel med mig hem. Mot slutet hittade jag en och kom inom skotthåll. När jag skulle bärga lever och trofe kom stor grizzly och drev bort mig.
Så bössa, tillstånd, björnsäkra matburkar, rep och rejäl stuga att bo i rekommenderas starkt. Börja med att lära dig brukbar engelska.
Att resa med vapen med EU-pass är inte speciellt besvärligt men det tar tid och undvik att flyga via England.

go tur
 
Efter ett arbete i USA reste jag till Alaska för att Jaga och uppleva naturen. En kollega till mig som varit alaskabo fixade adresser och tfn nummer och så flög jag upp och ut till en trapperfamilj som skulle bli mitt nav.
De odlade, fiskade och han hade en fällinje på 40 km som han vittjade 7 dar i veckan. Sålde pälsverk. Jag gick med på två dagsturer med honom, vi såg älg, björn förutom alla gråverk och ett par coyotes han fångat.
Sen gick jag ut själv och hade fina 10 dagar, jag var ung och ville ha en storoxeskovel med mig hem. Mot slutet hittade jag en och kom inom skotthåll. När jag skulle bärga lever och trofe kom stor grizzly och drev bort mig.
Så bössa, tillstånd, björnsäkra matburkar, rep och rejäl stuga att bo i rekommenderas starkt. Börja med att lära dig brukbar engelska.
Att resa med vapen med EU-pass är inte speciellt besvärligt men det tar tid och undvik att flyga via England.

go tur

Jag flyger Oslo Reykjavik Anchorage Fairbanks .
 
Men Engblom...du måste ta reda på saker själv. På riktigt o inte på ett forum där nån hörde om nån som gjorde på ett sätt för 45 år sen.
Om du vill flyga med ett vapen så kan du börja med att fråga flyglinjen.
O ta reda på saker om björnar i Alaska.
Hallå! Vakna!
 
Men Engblom...du måste ta reda på saker själv. På riktigt o inte på ett forum där nån hörde om nån som gjorde på ett sätt för 45 år sen.
Om du vill flyga med ett vapen så kan du börja med att fråga flyglinjen.
O ta reda på saker om björnar i Alaska.
Hallå! Vakna!

Jag tänkte spara 100st telefon samtal o100mail brev och gå den smala vägen som andra har röjt och upplevt .
Och få kunskap och erfarenhet av likasinnade .
 
Men Engblom...du måste ta reda på saker själv. På riktigt o inte på ett forum där nån hörde om nån som gjorde på ett sätt för 45 år sen.
Om du vill flyga med ett vapen så kan du börja med att fråga flyglinjen.
O ta reda på saker om björnar i Alaska.
Hallå! Vakna!

Ja, efter att ha läst igenom tråden måste jag säga samma sak. Kolla med berörda verksamheter och myndigheter i första hand. Har du flugit utomlands tidigare öht? Med vapen? Och försök gå en kurs i engelska innan du drar också, det väldigt värdefullt.
Jag säger det här i all välmening.

Det hela verkar riktigt snurrigt, och en del av mig undrar faktiskt om tråden är på riktigt eller "trolleri"...
 
Tack för all hjälp nu är jag full lärd och alla mina frågetecken är uträtade tack vare alla positiva och kunniga medlemmar som har en stor kunskap om Alaska m.m . Sammantaget så ska jag ringa flygbolaget om minn bössa säger dom nej så ska jag köpa björnsprej och lägga min mat i björn säkra lådor . Och gå en kurs i amerikanska och läsa mer om björnen i mors lilla olle i skogen gick .
 
Hej igen. Tråden har haft en del spekulationer och en del fakta. Snart är du är en av de som har erfarenhet. Eftersom vi kunnat följa dina frågor skulle det vara till stor glädje Om du skrev en Post till senare i den här tråden för att hjälpa oss att räta ut frågetecknen kring regler för införsel av vapen till självförsvar samt även hur lätt eller svårt det går att köpa en bil.
Åtminstone jag är nyfiken på hur du trivs Med en fastighet i Alaska samt hur bygget gick.

Bosse
 
Ring tullen först.
Du måste fylla i papper/ha tillstånd att föra ut vapen.
Flygbolagen säger nej om du inte har ok från tullen.
Sedan tycker jag att du skall prata med ambassaden igen.
 
Efter ett arbete i USA reste jag till Alaska för att Jaga och uppleva naturen. En kollega till mig som varit alaskabo fixade adresser och tfn nummer och så flög jag upp och ut till en trapperfamilj som skulle bli mitt nav.
De odlade, fiskade och han hade en fällinje på 40 km som han vittjade 7 dar i veckan. Sålde pälsverk. Jag gick med på två dagsturer med honom, vi såg älg, björn förutom alla gråverk och ett par coyotes han fångat.
Sen gick jag ut själv och hade fina 10 dagar, jag var ung och ville ha en storoxeskovel med mig hem. Mot slutet hittade jag en och kom inom skotthåll. När jag skulle bärga lever och trofe kom stor grizzly och drev bort mig.
Så bössa, tillstånd, björnsäkra matburkar, rep och rejäl stuga att bo i rekommenderas starkt. Börja med att lära dig brukbar engelska.
Att resa med vapen med EU-pass är inte speciellt besvärligt men det tar tid och undvik att flyga via England.

go tur

Då fick du låna bössa av Trapper familjen ?
 
Jag har tänkt om lite angående bil . Jag ska nog köpa en gammal traktor med lastare , det fanns flera stycken till salu i Fairbanks ned omnejd , och kostar lika mycket som en gammal bil , jag ska ju bara 5 mil och en traktor med en kärra har jag mer användning för när jag ska röja o bygga . Bil kan man säkert låna eller åka med någon granne när det ska handlas . ?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pewe Jag skall åka till USA i MAJ, vad skall jag köpa? Utrustning allmänt 5
olis Börja åka med 4-åring, skidor eller bräda? Utrustning allmänt 4
deephed Gamla Åka Skidor nummer. Utrustning allmänt 0
Fjorr Slangadapter till Katadyn BeFree filter Utrustning allmänt 0
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
Larssky Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden. Utrustning allmänt 3
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
Obbmundson slida till f1 Utrustning allmänt 9
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
_Alba_ Vandringskängor till Camino de Santiago Utrustning allmänt 14
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
Linneagk Vattenrening passande till nalgene flaskor Utrustning allmänt 14
Johan123 Vilket abonnemang till Garmin inreach mini? Utrustning allmänt 10
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
AOx Klämma till Tältstång Utrustning allmänt 7
holetaker Avbärarbälte till ramryggsäck Utrustning allmänt 2
granbom Olja till knivskaft Utrustning allmänt 20
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
Dan B Solpanel till en kylbox. Utrustning allmänt 27
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Smogz Impregnering till polycotton kläder Utrustning allmänt 7
Kotten Förvaringspåse i läder till Hällmarks kaffepannor? Utrustning allmänt 3
GeorgM Sula om äldre jämtkänga till NN75? Utrustning allmänt 2
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Nosse Sawyer mini, även till mörkt vatten? Utrustning allmänt 3
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
Maelstrom Förpackning till första hjälpen Utrustning allmänt 7
ApOjkpg Handtag till fältugn Utrustning allmänt 13
kallegroda Cykelkedja till "standardcykel" Utrustning allmänt 44
Lars H Alternativ till kletig Leukoplast? Utrustning allmänt 11
MartinR Tålig och vattentät telefon, alternativ till en Xcover3 ? Utrustning allmänt 8
bico Gummipackning till Sawyer Mini? Utrustning allmänt 0
Botilda Tåbleck till gamla läderpjäxor Utrustning allmänt 4
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
swimwhizz Isdubbar till barn? Utrustning allmänt 0
Sverker G Fråga om bränsle till trangia Utrustning allmänt 24
eclipsetomte Snöre/lina till tält och hängmatta Utrustning allmänt 3
Mummis Alternativ till vetekudde (att ha med sig i skogen) Utrustning allmänt 10
vandrafjäll Finns det någon utmanare till thermacell myggskydd? Utrustning allmänt 33
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
farsi Alternativ till Thermos Travel Pro 0.4L Utrustning allmänt 2
Gråbuse Uppvärmning/Batteridrivna heating pads till jacka? Utrustning allmänt 4
pq83 Stormlykta till mysiga hundpromenader? Utrustning allmänt 5
busnicke elastiskt snöre till ryggsäck Utrustning allmänt 5
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
Tapio_ut En till powebankdiskussion! tre snabba frågor. Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...