Konstruktören till slipverktyget "Edgepal" har en lång reflexion om knivslipning här.

Citat: "Musmattemetoden:
Den vanligaste metoden att slipa konvexa eggar är att använda en musmatta eller liknande samt våtslippapper. Man drar kniven med dess nacke först över slippappret samtidigt som man höjer nacken något under själva sliprörelsen. Det säger sig självt att denna metod inte är en precisionsslipning. Det hela blir på ”gehör” och resultatet blir ofelbart att eggen blir mer och mer konvex för varje slipning man utför. Varje slipnings fel adderas med nästa slipnings fel..."
 
Hej. En enkel och Basic bild som förstås saknar en massa fakta men ändå beskriver en del. Det problem som beskrivs här är ju knivar som är slipade enligt bild tre. De kan ha en väldigt vass egg men kommer ändå att kännas tröga i exempelvis trä. Nästa problem med modell nummer tre är att ju mer man slipar desto tjockare gods blir det bakom primär eggen. Fördelen med modell tre är att det i kombination med rätt stål blir fruktansvärt starkt, det är dessutom billigt att tillverka då det inte ställer allt för höga krav på handarbete. lösningen är att slipa bort stål enligt figur nummer fem. Det kräver antingen slipsten eller ofantligt tålamod ihop med sandpapper. Lite beroende på hur man slipar kan man få ett resultat som liknar antingen bild nummer ett eller bild nr två. Och ibland är den primära eggen (enligt bild 3) så liten att resultatet i stortsätt liknar bild nummer ett. Som jag kan se är det exempelvis så i moras moderna snickarknivar. Vår svenska tradition hyllar eggar utav typen som syns i bild nummer ett. Jag äger en hel del gamla moraknivar som med tiden snarare blivit lätt convexa enligt bild nr fyra. Det är ärvda av gamla människor från hembyn och de är som ägde dem var snickare skogsarbetare jägare fiskare bönder i en kombination som kunde försörja dem. De hade ruskigt vassa knivar. Jag skulle vilja säga att eggar av modell i bild nr två det vill säga konvex egg egentligen är en hyllning till dessa gamla knivar som med tiden blivit convexa.
 

Bilagor

  • IMG_2864.jpg
    IMG_2864.jpg
    27.3 KB · Visningar: 1,778
Några exempel på gamla moraknivar och som numera uppvisar viss konvex egg. Den övre tillhörde mormors moster och är från tidigt 1900 tal. nummer två var Teodors kniv, en man känd för extremt ekonomiskt sinne samt för att vara en väldigt bra möbelsnickare. Nummer tre var min pappas och är väl inte alltför mycket använd. Nummer fyra tillhörde min skolbuss chaufför Walter och och jag har sett honom använda den vid något tillfälle när han råkade köra på en tjäder med skolbussen. Den ute på kanten tillhörde Johan. Det är den jag själv använder nån gång ibland när jag vill ha en morakniv i bältet.
 

Bilagor

  • IMG_2865.jpg
    IMG_2865.jpg
    62.9 KB · Visningar: 1,413
Ett exempel på hur det kan bli när man kör slipsten utan att riktigt veta hur man skall göra. Kniven tappade otroligt mycket buk samt ca 2 cm på längden. räddades till slut till en vass men ful kniv. Allt detta hände när jag var i 15 -årsåldern och fick en motordriven slipsten av farfar. Slipstenen finns kvar och resultaten har allteftersom blivit bättre .
 

Bilagor

  • IMG_2866.jpg
    IMG_2866.jpg
    56.5 KB · Visningar: 1,339
Tack, Bosse, för fina bilder och god pedagogik.

Har du någon idé om ett lämpligt slipverktyg? Utan verktyg blir det oundvikligen en mer eller mindre lyckad konvex egg, förefaller det som.

Marknaden: Tormek, Edge Pro, Wicked Edge, Edgepal etc...
 
Jag har två stycken stora gamla eldrivna slipstenar en handvevad slipsten samt en Tormec av den stora typen. Jag skulle aldrig vilja göra det här utan ett motordrivet verktyg! Vad jag vet finns även vattenkylda bandslipar vilket kanske vore perfekt. Personligen gillar jag inget utav verktygen som ger en fixerade eggvinkel. Slip papper på plan yta kan vara en idé och lär bli en konvex egg fast det kan ju också vara bra ! Fast sistnämnda lär kräva en hel del tålamod på en sån där EKA. mycket utav ovanstående ger en hel del repor men det kan man fixa med 1200 korns våtslippapper till mattpolerad yta. Tormek Är en fantastisk men dyr maskin.
 
Alltså, med en Tormek kan man mycket snabbt förstöra en kniv om man inte vet vad man skall göra. Och att veta vad man skall göra för att få en kniv bra är inte så lätt att bara läsa sig till. Dessutom är en Tormek dyr. Jag har en T4 men det var mer för att köpa något jag verkligen ville ha efter att testat ett antal varianter att slipa med under ett antal år. Jag gillar den... Köp inte en sådan idag!

Först: Köp en svart tuchpenna som du målar på hela eggen så att du vet var du slipar och var du kanske missar. Du kanske inte ens brynt din kniv ända ut till eggen tidigare så den har aldrig blivit vass?

En Sharpmaker är ett bra allroundbryne för en nybörjare, jag använder fortfarande min nästan varje vecka efter tre år. Köksknivarna mår bra av den. Det som den inte kan snabbt är att profilera om, den avverkar inte så mycket material. Det går att lägga ett grövre diamantbryne med samma vinkel mot stavarna. Googla gärna också på musmattemetoden, det är en billig variant att testa. Alla får sina favoritmetoder till slut.

När du vill ha riktigt bra skärpa så strigla gärna kniven med Autosol eller något liknande. Men gör det först när du redan har gjort den riktigt vass på brynet.

/Andreas
 
Jag har aldrig slipat min EKA W12 eftersom jag snabbt kunde konstatera att den inte var en kniv utan ett annat slags, för mig okänd produkt.

Målsättningen är att få den att bli en kniv genom att slipa den.
Alternativ: sälja EKA W12 på Tradera och köpa en riktig kniv - med trähandtag, givetvis (se min inledande definition).

På sikt måste jag väl ändå slipa mina knivar, yxor, etc. Hittills har jag aldrig passerat stadiet med Fiskars knivslip för köksknivar, utan köpt nya yxor och moraknivar när de gamla blivit slöa.
 
Hattmakaren. Kanske läge att be någon om hjälp? Lär väl finnas någon SlipService i närheten av ditt hem. Liten varning dock då del folk får dåliga resultat på arbeten av den här typen. Håller med om att det är inte någonting som du kan göra själv med en ny maskin just här och nu. Du behöver en hel del övning först. se exemplet på min Martini ovan hur det kan bli om man inte har koll på verktyget. Det är framför allt tänker på med hjälp är att du kanske kan hitta en kniv makare i din hemtrakt som är beredda att ta jobbet. Dessa brukar ha stor vana av att forma stål. jag skulle passa på att höja slipfasen samt beställa egg utan sekundärvinkel. efter det skulle jag underhålla kniven med musmattemetod och med tiden få en lätt konvex eggvinkel.
 
Jag har flera billiga moraknivar med plastskaft som skulle kunna vara övningsobjekt.

Edgepal förefaller vara en intressant produkt. Totalt sett lika dyr som Tormek T8.
 
Skärmavbild 2016-10-06 kl. 21.07.15.png
Denna bild fick jag av EKA som illustration till deras egg-filosofi.
Det var en gång en kniv som ville vara en yxa. Så börjar denna saga.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.