Outnorth har läckt epostadress?

Ja den riktade reklamen från vissa aktörer kunde gott bli mer effektiv.
Somliga banners (outnorth tex tror jag) visar enbart exakt de produkter man redan tittat på. Hellre då visa "liknande" produkter enligt nån sorts algoritm
 
Om du har ett konto hos outnorth.se (eller hade ett i tidigare getout.se) kan det hända att du har fått ovanligt mycket spam de senaste dagarna. Det kan hänga ihop med att kunddatabasen hos Outnorth tydligen har blivit hackad och innehållet sålts till företag som skickar spam. Jag har kontaktat Outnorths kundtjänst om detta, utan att få någon respons.

Jag kan bekräfta detta. Jag använder precis samma upplägg som UteMats för mailadresser på webbutiker och liknande. Jag har kontaktat Outnorth flera gånger utan att få svar på mina mail.

Blev nyfiken på om någon skrev om det här, så såg denna tråd och registrerade mig nu.

Jag fick plötsligt spam till 5 adresser som jag enbart lämnat ut till Outnorth, bl.a. "outnet@xxxx.com och outnorth@xxxx.com.

Måste betyda att de antingen blivit hackade eller sålt sina adresser.

Edit: Såg nu att Outnorth själva bekräftat det tidigare i tråden. Jag har fått det till alla mina adresser jag registrerat med flera års mellanrum, och som i bokstavsordning ligger långt ifrån varandra. Så borde vara större delen av alla adresser de har...
 
Edit: Såg nu att Outnorth själva bekräftat det tidigare i tråden. Jag har fått det till alla mina adresser jag registrerat med flera års mellanrum, och som i bokstavsordning ligger långt ifrån varandra. Så borde vara större delen av alla adresser de har...

Det trista är att de, precis som så många andra företag i liknande situationer, verkar stoppa huvudet i sanden. I och med att jag skrev om saken här på Utsidan blev de ju tvingade att svara men skulle återkomma med info. Sedan var det helt tyst tills jag skrev till dem och påpekade att det hade gått flera veckor utan att de hört av sig och en stund senare kom bekräftelsen här i tråden att de hade läckt adresserna. Men fortfarande har de inte gått ut med information vare sig på Facebooksida, hemsida eller pressmeddelande. Tydligen har heller inte kunder som drabbats fått information om detta, trots att detta utlovats. Inte särskilt imponerande, tyvärr.
 
Nu har jag mailat Outnorth tre gånger, och har fortfarande inte fått svar. Inte heller har jag blivit kontaktad och fått den information som Henrik Wilnersson skrev att de skulle lämna till de som blivit drabbade.

Uselt att inte ens svara på mail jag skickat till kundtjänsten, det senaste skickade jag för två veckor sedan utan att ha fått svar på mailet. (De har samtidigt svarat på mail angående annat ärende under denna tidsperiod).
 
Nu har jag mailat Outnorth tre gånger, och har fortfarande inte fått svar. Inte heller har jag blivit kontaktad och fått den information som Henrik Wilnersson skrev att de skulle lämna till de som blivit drabbade.

Uselt att inte ens svara på mail jag skickat till kundtjänsten, det senaste skickade jag för två veckor sedan utan att ha fått svar på mailet. (De har samtidigt svarat på mail angående annat ärende under denna tidsperiod).

Nej, det är tråkigt att Outnorth sällar sig till raden av företag som sopar sånt här under mattan. Det är trots allt en skada de åsamkat de kunder som drabbats och man kunde ju åtminstone ta ansvar för den och be om ursäkt. Men de flesta som drabbats känner ju inte ens till det och Outnorth hoppas troligen att de aldrig ska få veta det heller. Vilket de heller inte får om de inte råkar läsa iden här tråden på Utsidan.
 
Har Outnorth några produkter som ingen annan har ?

Skicka ett mail till dom och be att bli borttagen från deras kundregister. Kräv bekräftelse på det.

Outnorth läser ju denna tråden och borde fatta att dom gjort bort sej.
Och det kostar kunder som hellre handlar någon annan stans.
 
Svar från Outnorth

Som redan framkommit i den här tråden har några kunder uppmärksammat oss på att de fått en ökad mängd skräppost till sin e-postadress som är registrerad hos oss. Jag ska försöka komplettera det som Henrik redan skrivit och svara på de frågor som lämnats obesvarade. Jag ber också om ursäkt för att detta har tagit tid, men tiden har behövts så att vi kunnat utreda det ordentligt.

Vi har undersökt uppgifterna som inkommit grundligt och har tyvärr kunnat konstatera att en lista med ett mindre antal e-postadresser som härstammar från oss av misstag blivit offentlig. Det handlar ENDAST om e-postadresser och INTE om känslig data, som exempelvis lösenord. Förutom en ökad mängd skräppost finns det alltså ingen risk för att detta kan få större konsekvenser.

Oavsett har vi tagit detta på största möjliga allvar; vi har en ny nyhetsbrevleverantör, vi har gjort en intern utredning och vi har vidtagit åtgärder internt för att detta inte ska kunna hända igen.

Många e-posttjänster har effektiva skräppostfilter och kanske har du inte märkt av detta alls. Om du har frågor är du välkommen att kontakta oss på mail-reply-se@outnorth.com.

Nu ska också alla som potentiellt kan ha drabbats ha fått ett e-postmeddelande från oss med information. Har du inte fått något e-postmeddelande är din e-postadress inte bland de drabbade. Anledningen till att man kan ha drabbats även om man kryssat i att man inte velat ha nyhetsbrevet från oss är att liksom man måste veta vilka som aktivt vill ha nyhetsbrevet, måste man också veta vilka som aktivt inte vill ha ytterligare utskick.

Vi ber om ursäkt för det inträffade.

Med vänliga hälsningar,
Lars Nykvist, vd på Outnorth.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GustavOh Har outnorth slutat med klätterprylar? Butiker och leverantörer 4
avslutatmedlemskap160620 Outnorth priser Butiker och leverantörer 5
majkelsson Outnorth? Butiker och leverantörer 50
AnteÅ XXL har tappat en kund... Butiker och leverantörer 26
Farbrorvattenmelon Vad har hänt med "Vad har hänt med Addnature"-tråden? Butiker och leverantörer 9
henkebmtb har nån handlat på www.bergfreunde.se Butiker och leverantörer 6
Kilsbergarn Naturkompaniet har börjat sälja prenumerationer på Svenska Dagbladet Butiker och leverantörer 8
Glännman Friluftsland - någon som har erfarenhet? Butiker och leverantörer 6
kjpil Aldrig mer handla Arcteryx, de har sämre kundservice än försäkringskassan! Butiker och leverantörer 24
smux Team Sportia har ansökt om rekonstruktion Butiker och leverantörer 0
Daniel_75 Någon som har erfarenheter av www.outdoortrekking2010.de Butiker och leverantörer 8
Tomas J Konstigt mail ang. en sak jag har till salu på prylmarknaden Butiker och leverantörer 4
pelka Vad har hänt Fritidskompaniet.se Butiker och leverantörer 1
peter1959 Uteliv har öppnat i Norrköping Butiker och leverantörer 3
thureb Globetrotter har ingen butik i Munchen Butiker och leverantörer 25
osli73 Har någon provat Cabela's (www.cabelas.com)? Butiker och leverantörer 1
carpe.diem Myggmedlet MK 19 - har det börjat säljas än? Butiker och leverantörer 0
eaglerock Varför har inte Hilleberg blivit billigare? Butiker och leverantörer 119
granbom Vad har hänt med A-one? Butiker och leverantörer 1
madir Vad har hänt med Tierra? Butiker och leverantörer 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...