Kalhygge

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag brukar säga att har man aldrig haft annat än asfalt under skorna så skiter man väl i hur det ser ut utanför 50-skyltarna.
 
Eftersom vi aldrig kommer att sluta med kalhyggen, så kanske det vore bättre om fler i alla fall kunde se skillnad på bättre och sämre kalhyggen! Det skulle ju i all fall kunna påverka skogsbolagen och öka pressen på dem att göra bättre ifrån sig än vad de gör idag i många fall

-Krasst! Men det ligger nog något i dessa ord tyvärr!
 
De fulaste kan man hitta på Alnö utanför Sundsvall. Stubbar, ris och rotvältor överallt så man inte ens kan gå där.
Djupa skotare-spår och förstörda bäckar.

Innan fanns där gammal fin skog och härliga stigar för både promenader, cykel och häst. Förbluffande att man får förstöra så...

Och hur mycket betalade du markägaren för att nyttja dessa marker för din rekreation?
/Niklas
 
De fulaste kan man hitta på Alnö utanför Sundsvall. Stubbar, ris och rotvältor överallt så man inte ens kan gå där.
Djupa skotare-spår och förstörda bäckar.

Innan fanns där gammal fin skog och härliga stigar för både promenader, cykel och häst. Förbluffande att man får förstöra så...
+1 mina mountainbikespår är helt förstörda. Även om jag tycker de fixade till lite i sommar. Nu var det väl inte planerad avverkning heller utan följder av en storm. Men visst såg/ser det förjävligt ut.
 
Och hur mycket betalade du markägaren för att nyttja dessa marker för din rekreation?
/Niklas

Denna kommentar får mig att le. Man riktigt ser, som i en tecknad film, hur en ilsken, rödblommig skogsägare sliter sitt hår och förbannar allemansrätten.

Inte behöver man betala, det är ju gratis!! Alla får går där!

//Anders
 
Denna kommentar får mig att le. Man riktigt ser, som i en tecknad film, hur en ilsken, rödblommig skogsägare sliter sitt hår och förbannar allemansrätten.

Inte behöver man betala, det är ju gratis!! Alla får går där!

//Anders

Helt rätt, man behöver inte betala. Men jag skulle gärna göra det till de som klarar av att hantera sin skog. En tacksamhet peng.. Men när man lämnar det som skit, då förtjänar man inte annat än böter enligt mig.
 
Denna kommentar får mig att le. Man riktigt ser, som i en tecknad film, hur en ilsken, rödblommig skogsägare sliter sitt hår och förbannar allemansrätten.

Inte behöver man betala, det är ju gratis!! Alla får går där!

//Anders

Men om de inte betalar markägaren för vistelsen, finns ju heller ingen saklig grund att ställa några krav på markägaren hur denne sköter sin skog.
/Niklas
 
Den enda markägaren som "äger" nåt är moder jord.
Vi kan kalla oss ägare eller what not men det vi gör är mer eller mindre arrenderar vi marken och en del gör det bra och en del borde pyssla med annat...

Finns bolag som uppenbarligen jobbar mot goda miljömål med minst skada och bra återhämtning.
En eloge till dem.

Sen finns dom som skiter i hur det ser ut efteråt och om marken behöver återhämta sig eller inte.
Såna bolag/ägare bör fråntas äganderätten.

Vi måste alla jobba för en bättre miljö, att ta av naturen men inte ge är ohållbart.
 
Innan fanns där gammal fin skog och härliga stigar för både promenader, cykel och häst. Förbluffande att man får förstöra så...

Det får man inte.

Ur skogsvårdslagstiftningen:

Framkomligheten på allmänt nyttjade stigar, stigar av kulturhistoriskt
intresse samt permanenta spår och leder får inte försvå-
ras genom att röjnings-, hyggesrensnings- eller avverkningsrester
lämnas eller att körskador förorsakas. Markberedning och plantering
får inte utföras på sådana stigar och leder.


...........

Allmänt nyttjade stigar samt permanenta spår och leder ska
lagas och rensas från röjnings-, hyggesrensnings- och avverkningsrester
samt planterade plantor.
 
Den enda markägaren som "äger" nåt är moder jord.
Vi kan kalla oss ägare eller what not men det vi gör är mer eller mindre arrenderar vi marken och en del gör det bra och en del borde pyssla med annat...

Finns bolag som uppenbarligen jobbar mot goda miljömål med minst skada och bra återhämtning.
En eloge till dem.

Sen finns dom som skiter i hur det ser ut efteråt och om marken behöver återhämta sig eller inte.
Såna bolag/ägare bör fråntas äganderätten.

Vi måste alla jobba för en bättre miljö, att ta av naturen men inte ge är ohållbart.

Så när den svenska skogsägaren tar ner ca 600 träd/ha i en slutavverkning, markbereder och planterar ca 2500 nya träd/ha, så är det inte godtagbart?
/Niklas
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...