Klättra Koster!

Hej!

Jag och några vänner kommer paddla i Bohuslän veckan efter midsommar. Vi utgår från Grönemad i närheten av Grebbestad och planen är att paddla till Kosteröarna. Är det någon som vet om det finns något bra att klättra på på Koster? Eller på vägen dit?

Vi är alla ganska mycket rookies, klättrar nog max 6bish ute...
 
Hej!

Jag och några vänner kommer paddla i Bohuslän veckan efter midsommar. Vi utgår från Grönemad i närheten av Grebbestad och planen är att paddla till Kosteröarna. Är det någon som vet om det finns något bra att klättra på på Koster? Eller på vägen dit?

Vi är alla ganska mycket rookies, klättrar nog max 6bish ute...

Det finns ju några klippor runtomkring Strömstad. Det finns några klippor beskrivna i gamla bohus-föraren.
 
För väldigt många år sedan, på 80-talet, var jag på Nordkoster och bouldrade en del. Tror att det kan ha varit med Åke Danielsson och Lasse Grankvist, men jag kan minnas fel där. Minns dock att där fanns en del bouldering som jag åtminstone då upplevde som rätt okay. Känner inte till något som dokumenterats dock, så det är fritt fram för upptäckarglädje antar jag.
 
Är nästan helt hundra på att Johan Luhr var på Koster för några år sedan och satte upp nyturer. Jag kontaktar honom och kollar!

Återkommer.
 
Ok, så här ligger det till.

Det finns ett område på Sydkoster, vid Kyrkosund där det finns klättring. Grader oklart. Det är nere på sydspetsen, söder om Kyrkosund.

Sen fanns det ett ställe till där det fanns en 8a-spricka, traditionellt säkrad. Kanske lite i svåraste laget om ni klättrar 6b dock.

Lycka till!
 
Hej raketjan! Hittade du någon klättring på Koster? Jag ska bo där i sommar nämligen och vill gärna klättra. Tacksam för svar! /Josef
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...