Ullådalens vara eller icke vara

Och kanske framförallt pisterna. Nu är det mer än 10 år sedan jag var i Åre, men på den tiden var WC-backen (heter den väl?) en veritabel köttsoppa, helt sönderkörd efter kl 12 en "bra" dag. Att bygga i storleksordningen tusentals nya bäddar centralt i stan skulle göra läget bra mycket värre.
Självklart måste husbyggande och utbyggnad av lift/pistkapacitet hänga ihop i planeringen. Är liftsystemet väl hopknutet, så finns det ingen anledning att hålla sig till den backe som ligger närmast till där man råkar bo. Jag tänkte inte heller mest på Åre Torg ;), utan på alla halvbyggda, halvtrista zoner, utsmetade i bägge riktningarna längs sjön och E14. Förtätning mellan kabinbanan och Olympialiften (och bortom denna, kanske ända upp till Rödkulleliftarna enligt förslaget) skulle göra tät skidbusstrafik och annan service lönsam och fördela morgonköerna till "första liften" mellan de tre knutarna.

Vad gäller samordning hus - liftar/pister verkar åtminstone de nedre delarna av projektet hänga ihop kapacitetsmässigt, i alla fall om planerna på gondoler ända nerifrån E14 resp. över till Tegeffjäll går att genomföra i praktiken (men tydligen finns där markägare som kunnat blockera den i årtionden).

Kan man koncentrera projektet till område 7-9 (förtätning kring Rödkullen) och 10, 12-17 (sluttningarna ner mot E14) och samtidigt bygga ut liftsystemet enligt planprogrammet, så tror jag det kunde vara acceptabelt för alla inblandade - attraktivt p g a närhet till liftar, service och (förhoppningsvis) tät pendelbusstrafik, och samtidigt skonsamt mot de oexploaterade övre delarna av Ullådalen.

Vill Dählie/Skistar ha något "i utbyte" för det de i så fall "förlorar" ovanför Rödkulleområdet, kan de väl få fortsätta ner över E14 och knyta ihop området (även den nedre transportgondolen, nerfarterna och bilvägen, då planskild med E14) med den nu rätt kaotiska bebyggelseklungan kring Olympialiften.
Det skulle verkligen vara ett lyft, vad gäller att bättre fördela skidåkarna i systemet.

PS allt ovan skrivet med förbehåll för att jag säkert missar någon lokal fnurra på tråden, typ knepiga ägoförhållanden etc.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...