Så kallad överlevnadsfilt?

Ja den är vindkänslig och det blir regn innuti om man skall sitta där pga kondens - men den kan vara användbar.

Värmereflektionen kan man ju prova genom att knalla ut i kylan ta av sig alla kläderna och vira den runt sig - resultatet är inte försumbart - känns lite häftigt.

Finns sovsäcksfiltar i detta material - iklädd ett gtexställ kan man faktist sova där i ett nödläge - fukten hamnar mellan gtexet och filten samt att spillvärmen till stor del behålls.

Rätt använd är den ett riktigt bra tillbehör
 
Sist jag sov i en hammock, hade jag en överlevnadsfilt i botten. Det fungerade mycket bra. Jag kände en märkbar skillnad. Innan var jag mycket skeptisk, och hade läst flera undersökningar som visade att det i princip ger motsatt effekt att använda dessa filtar.

Hur hänger det här ihop, placeboeffekt?
 
Som isolermaterial är en sådan här plastfilt helt värdelös - som att ha en sopsäck.
Med isolermaterial så menar jag direkt mot kroppen - materialdensiteten är ju hög och därmed värmeöverförningen.

Rätt användning är en bit ifrån utan direktkontakt - då reflekteras en stor del av strålningen tillbaka.

Testa en sådan här filt i bara fillingar i nån plus - man får känslan av att sitta i en ugn om man gör en fluffig boll av den - där huden är i direktkontakt så känner man dock kylan.
Men det gör man fast man har en sopsäck rakt emot kroppen.

Gör sedan en fluffig boll av en sopsäck och sitt där - du saknar den smaskiga återreflekterande värmen som filten bjussar på - rätt använda är det bra nödverktyg.

Man bör ju känna till att dom inte är några bivybagar - dom blåser sönder vid 3m/s.
Dom är helt vattentäta - ligger man i en sån en helnatt så blir det blött - väldigt blött.

Ett annat användingsområde är att att täcka tältet med det om man nu vill sova dagtid i gassande solsken.
Utan filtar kan det väl bli en 50-60 grader i ett tält - med filtarna går det i praktiken hålla omgivningstemp - dom har väl en 80-90% reflektion - så man slipper alltså nästan all uppvärning från solen.

Andra kan ju vara att använda den som dörr/skynke i vindskydd eller bivack
 
För

att strålningsförluster skall uppstå behövs ytor med olika temperatur. Om yttre ytan på kläderna har samma temperatur som omgivningen ger en astronfilt ingen effekt. Men det kan vara användbart med tätskikt för att hindra avdunstning och skydda från fukt från ovan eller underifrån.

Thure
 
Kläderna samma temperatur som omgivningen? Vad har du för kläder egentligen? FOA kanske vill komma och titta eftersom det skulle vara något av en sensation att slippa att våra soldater syns i värmekameror...

Men skämt åsido. Poängen är väl inte att man ska linda in sig i en nödfilt när man står i sin exped-dunjacka och tittar på nyårsfyrverkerier? Den är väl att man ska lösa en nödsituation när man t.ex. är utan vettiga kläder och ute i kylan. = Mycket strålningsvärme.
Nu är jag inte specifikt en förespråkare av dessa filtar. Jag har en hemma som jag aldrig använt, och jag "tror" inte så mycket på dem. Men det Garner säger om saken verkar ju övertygande. Man kanske ska prova själv, även om jag inser att det där med att hålla filten från kroppen och dessutom inte vistas i styv vind är lite av utopiska nödsituationsförhållanden.
 
nya rön?

Enligt en artikel i försvarsmaktens personaltidning Försvarets forum nr 8 2012:
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Aktuellt/Forsvarets-forum/
så kan man bl a läsa om en sjukvårdsövning med specialförbanden (SOG = SSG + SIG efter 2011) och på en av bilderna på sid 8 ser man en alufilt som används för transport av skadad, dock i kombination med värmeplattor. Tycker det ser ut som en sovsäck, bårtäcke eller motsvarande utanför alu-skicktet.

/Patrik, ofingerad medlem i SLG = särskilda läsargruppen :)
 
Dom här filtarna finns med färgad inte reflekterande sida också - finns ju lägen där det är olämpligt att inrullad i julgranspynt.

Funktionen är dock likvärdig mot en med alla sidor blanka.
 
Filten är tillför en överlevnadssituation där man riskerar att bli kraftigt nerskyld. Filten reflekterar tillbaka ca 80% av värmen som utstrålas från kroppen. Har givetvis själv provat en sådan här filt efter ett isvaktsbad med det funkar tillfredsställnade.
Misstänker att det finns ett antal andra i denna tråd som inte har provat!

Over and out
 
Varmluft

Jag har hört diverse anekdotiska utsagor om att alu-filtar inte funkar. Dock gick jag nyligen en säkerhetskurs där jag fick lära mig att att silverfiltarna ingår i nödutrustningen på diverse marina räddningsflottar. Möjligen är filten bättre än sitt rykte, eller så är det bara konservatism/bra säljare (ingen otrolig förklaring).

Det jag egentligen ville ha sagt är att "räddningsfiltar" är perfekta för att bygga varmluftsballonger i hobbyskala. Med en lämplig värmekälla (t-röd i bomull etc.) så fylls ballongen snabbt och effektivt med varmluft och flyger riktigt fint. :)
 
Det är så att rätt använt så är den bra.
Fel använd så är den mindre bra.

Rätt använt är dom flesta saker bra.
Fel använt är inga saker bra.

Det gäller alla saker, även knivar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
millimeter Det verkar ju inte så svårt.. Överlevnad 4
MartinR Köpa överlevnadsfilt, var? Överlevnad 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.