Litteratur och andra tips för överlevnad

Någon som kan rekommendera någon handbok som avhandlar Ö i tropisk miljö? Eller Ö och Ö - men jag skulle vilja ha tips på saker som underlättar ens vardag om man skulle ge sig ut i en regnskog i framtiden. Dinkafolket i Sydsudan täcker delar av kroppen med elefantavföring som skydd för insekter (har jag hört). Fungerar detta? Ätliga växter? Teknik för att klättra upp och hämta ägg/kokosnötter, folkslag i norra Amazonas fångar fågelspindlar och virar in dem i löv och grillar dem innan förtäring - för att håren på spindeln ska lossna.... Hur går detta till i praktiken? Vilka växter (lianer?) inehåller vatten? etc etc.

Läses enbart för nöjes skull - jag planerar inte att leva som Robinson Kruse! :)
 
Någon som kan rekommendera någon handbok som avhandlar Ö i tropisk miljö? Eller Ö och Ö - men jag skulle vilja ha tips på saker som underlättar ens vardag om man skulle ge sig ut i en regnskog i framtiden. Dinkafolket i Sydsudan täcker delar av kroppen med elefantavföring som skydd för insekter (har jag hört). Fungerar detta? Ätliga växter? Teknik för att klättra upp och hämta ägg/kokosnötter, folkslag i norra Amazonas fångar fågelspindlar och virar in dem i löv och grillar dem innan förtäring - för att håren på spindeln ska lossna.... Hur går detta till i praktiken? Vilka växter (lianer?) inehåller vatten? etc etc.

Läses enbart för nöjes skull - jag planerar inte att leva som Robinson Kruse! :)

Ray mears skriver en hel del om sådana saker i Bushcraft.

Inlägget skrivet med mobil
 
Dinkafolket i Sydsudan täcker delar av kroppen med elefantavföring som skydd för insekter (har jag hört). Fungerar detta? Ätliga växter? Teknik för att klättra upp och hämta ägg/kokosnötter, folkslag i norra Amazonas fångar fågelspindlar och virar in dem i löv och grillar dem innan förtäring - för att håren på spindeln ska lossna.... Hur går detta till i praktiken? Vilka växter (lianer?) inehåller vatten? etc etc.

En poäng som jag läste nånstans var att det är inte alltid det som lokalbefolkningen gör som är vettigast för en överlevare. En hel del saker är t.ex. kulturella. Jag kommer inte ihåg några konkreta exempel men det var exempel på grejer som vi anser mer eller mindre är delikatesser men som lokalbefolkningen på vissa platses anser är skadedjur och aldrig skulle äta...
 
Tack för tipsen! Glömde av den här tråden lite, främst för jag skapade den en tidig morgon...

En poäng som jag läste nånstans var att det är inte alltid det som lokalbefolkningen gör som är vettigast för en överlevare. En hel del saker är t.ex. kulturella. Jag kommer inte ihåg några konkreta exempel men det var exempel på grejer som vi anser mer eller mindre är delikatesser men som lokalbefolkningen på vissa platses anser är skadedjur och aldrig skulle äta...

Ja, naturligtvis är det så. Västvärlden är inte guds bästa barn, men det är ju inte ursprungsbefolkningar heller. Kolla på fenomenet "mingi" som förekommer bland en del folkslag längs Omofloden i sydvästra Etiopien t ex. (Mingi = dödande av barn som inte passar in i normen, t ex tvillingar, harmynta, läste jag t o m vänsterhänta? etc). Vissa kringvandrade rövarband i Centralafrika tror ju sig kunna stå emot kulor efter att ha ätit/gjort/sagt något. Så naturligtvis vet inte ursprungsbefolkningen alltid bäst. Men i andra fall gör de det. Oavsett vilket vill jag läsa om det. Förekommer det vill jag veta, även om det inte fungerar i praktiken. Jag vill naturligtvis läsa om saker som verkligen fungerar också!

Nu ska jag se vad det var seobserver länkade till... :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...