Finns sjöar med utlopp i 2 ändar?

När jag i juni passerade Bierikjavrre i Sarek fick jag för mig att jag hört talas om att den sjön har utlopp i två motsatta ändar. Utloppet i norr rastade jag vid, men hur är det i söder? På kartan finns ett vattendrag utritat mellan Bierikjavrre och Bielajavratja. Men åt vilket håll rinner det? Och rinner det alltid åt det hållet? Tyvärr hade jag inte möjlighet att gå dit och se efter med egna ögon.

Jag letade i SMHI:s sjöregister, men där står bara en utloppskoordinat för sjön (med gamla stavningen Pierikjaure).

Jag har för mig att detta med dubbla utlopp på sjöar har avhandlats här på Utsidan förut, men jag har inte kunnat hitta tråden. Och - om det nu stämmer med Bierikjavrre - finns det andra svenska sjöar med denna egenskap?

Hans
 
Jag jobbade på SMHI för några år sedan och frågade då några hydrologer om det här. De kunde inte komma på några exempel, så det kan inte vara så vanligt i alla fall.
 
Reaiddájávri torde passa in, liksom Luohttojávrre. Lite efterforskning visar även på sjön 1181 norr om Fierrovágge.
 
Om vi rör oss utanför fjällvärlden finns det fler exempel på sjöar med avrinning i två ändar. Mosjön i Östersunds kommun tillexempel.( Naturligt sett var det ena utloppet enbart vid högre vattenstånd dock, på grund av att man mixtrat är det nu permanent utlopp åt båda håll dock.)
 
Har för mig att Råstojaure har två utlopp. Ett i Sverige och ett i Norge.

Tack, jag har kollat kartan. Det ser mycket riktigt ut så.

Reaiddájávri torde passa in, liksom Luohttojávrre. Lite efterforskning visar även på sjön 1181 norr om Fierrovágge.

Det var grundliga efterforskningar! Även detta ser ju ut att stämma bra. Den där sjön 1181 har jag förresten tältat invid, men då hade jag annat att tänka på än dess utlopp. Utom det södra som jag tog mig över.

För övrigt lyckades jag få Google att hitta några sjöar till, de flesta i Mellansverige. Facktermen är bifurkation. Kanske det finns fler att spåra upp i fjällvärlden?

/Hans
 
bifurkation älvar?

I tärendö finns ju en bifurkation,antar det är mellan kalix och torne älvarna,så då är det namn på"älv mellen älvar" med?
 
Göta älv har också en bifurkation vilket ger upphov till Hisingen. På själva Hisingen verkar också Kvillebäcken rinna ut både i Göta älv och Nordre älv.
 
Vatten för kraftproduktion

kan vara skäl att ändra på avflödet / tillflödet mellan näraliggande vattensystem. Har förstås lett till bråk och osämja i en del fall. Finns exempel där jag bor på gränsen mellan Nacka och Stockholms SO förorter.

Turkiet anklagas för att utnyttja för mycket av vattnet som är tillflöde till Eufrat/Tigris etc.

Troligen är det ovanligt med avflöden åt flera håll i sjöar i skogslandet då avflödet med minst flöde eller flöde bara vid högvatten växer igen om det inte rensas.

Thure
 
Issjön 878 SV Sulitelma har två utlopp - ett i öster (Lajrrojåhkå) och ett i väster som inte finns utritat på kartan. Den var dessutom ganska djup. Dessutom hittade jag Slahpejavrre i norra Padjelanta bara för ett par veckor sedan: Slahpejåhkå i väster och utflöde till Abmeljåhkå i öster.

Håkan
 
Göta älv har också en bifurkation vilket ger upphov till Hisingen. På själva Hisingen verkar också Kvillebäcken rinna ut både i Göta älv och Nordre älv.
Det är tveksamt om Kvillebäcken fortfarande är en bifurkation. Man har lagt upp en vall för en konstgjord våtmark på sydsidan av Skogomevägen, som möjligen delar Kvillebäcken i två delar. Det finns i vart fall ingen synlig förbindelse mellan de två delarna.

En säkert existerande bifurkation i Göteborgstrakten är däremot det vattendrag som bär det missvisande namnet Stora ån. Från en punkt i närheten av Åby camping rinner den både till Mölndalsån och till Välen innerst i Askimsviken. Jag har gått längs hela sträckningen för några år sedan och konstaterat att det är ett sammanhängande vattendrag.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.