Vandra i Nepal oktober

4) Läste någonstans om att december passar bra för Nepalesiska "lägre-himalayerna". Vilka områden/turer menar man då? Någon med erfarenhet därifrån?

December är bra för att det är lite folk och billigt men det kan bli kallt och snö. Men på lägre höjd är det i huvudsak folktomt och billigt.

1. I Everest kan man gå Jiri - Lukla tur och retur eller flyga ut från Lukla. Ca 1 vecka enkel.

2. I Annapurna kan man gå söder om Annapurna Sanctuary vid Ghandruk och Poon Hill. Jag tror man ska passa sig för att gå högre än Doban (på väg mot Annapurna base camp/sanctuary) då det är stor lavinrisk där om det har snöat. Ca 1 vecka är lagom för det området.

3. Helambu norr om Kathmandu är också lämpligt på vintern. Helambu Circuit tar ca 1 vecka.

Det är väl dom 3 lämpligaste vandringarna efter nämnda förutsättningar. Tillstånd krävs i form av TIMS (20 USD) samt nationalparksavgift (ca 200 kr). Inget guide eller portertvång.
 
Jag har läst hela tråden nu och hade tänkt åka dit ensam och vandra någonstans i Nepal i oktober.

1. Oktober-november verkar ju vara väldigt turistigt, skulle ni rekommendera september i stället? Eller är december bättre? Jag gillar inte när det blir för kallt, hehe.

2. Jag har väldigt lite koll, har aldrig gjort en sådan här vandring. Vad är det med EBC som lockar mer än de andra rutterna/ställena?

3. Jag vill egentligen inte behöva lägga väldigt mycket tid på att läsa på allt som går innan jag åker dit, funkar det att köra ett par stadiga skor, lite bra kläder och en rygga och bara åka till Katmandu, sen ta allting som det kommer därifrån? Det inkluderar hotell i Katmandu, ta beslut om var jag vill vandra, och lösa allting på plats? Eller vad bör jag kolla upp innan?
 
Jag har läst hela tråden nu och hade tänkt åka dit ensam och vandra någonstans i Nepal i oktober.

Var där hösten 2015 och vandrade three passes i Everest regionen, vilket är en vandring jag rekommenderar istället för endast EBC. I denna vandring går du också upp till EBC, men du passerar även tre enorma pass, vilka du inte lär ångra om du tar dig upp för. Går du denna runda kommer du också till Gokyo, vilket du inte heller lär ångra att ha besökt. Dock bör du vara i relativt bra skick om ska gå dessa pass, då de är rätt tunga. Genom att inte gå rätt upp till EBC undviker du ofta de mest trafikerade lederna...

1. Vad gäller månad så utgår jag ifrån att du vill ha så klart väder som möjligt, och då är Oktober bra. Det började även väldigt snabbt sjunka nedåt i temperaturer då November närmade sig. Jag var ju där hösten efter jordbävningen, så för mig var det inte turistigt. Hade bergen helt för oss själv ofta jag och Australiensaren jag vandrade med...var magiskt... Vet inte hur mycket turism som kommit tillbaka, men ja, annars är väl Oktober populärast tycks det. Allmänt så kan du ju se hur det ligger till med monsunen om du vill undvika regn och ha klart väder. Det går från år till år. Anledningen till att de flesta går okt/nov är ju för att dessa månader har bättre förutsättningar för en väderleksmässigt trivsammare vandring.

2. EBC är ju THE TREK typ. Det är ju iaf en vecka där du befinner dig mitt ibland enorma berg. Det gör du inte på i närheten av samma sätt vid Annapurna vandringarna, för att jämföra med något i Nepal jag vet om. I Annapurna området och Sagarmatha parken kan du också vandra utan guide. Alla andra vandringar kräver de att du ska ha guide...vilket ju är bra för deras försörjning, men själv slänger jag ändå iväg alla pengar jag har så...vad var det Tom Waits sjöng nu igen...Money's just something you throw from the back of a train...gick ändå ABC med en kille jag lärde känna och kom väldigt bra överens med...Nepaleserna är underbart chill, ödmjuka och artiga och under ytan helt vilda människor...vad jag älskar den platsen...
Jag gick Annapurna BC också, under September, och det var också magiskt, men det är en lite "mysigare" vandring. Det är, jag vet inte, men typ tempererad regnskogs miljö lite. Mycket fjärilar, mycket färger, såg även apor o.s.v. Mycket vattenfall. Otroligt vacker vandring. Finns heta källor också, 3 pooler uthuggna i berget som fylls av vattnet från berget. Ligger precis bredvid en stormande flod. Är en otrolig plats. Och blodiglarna du får springa från på vägen ned och upp gör det bara ännu mer minnesvärt haha.
EBC är ju mer brutal miljö, särskilt då kommer upp över 4000m. Själv skulle jag rekommendera gå båda två...börja med ABC och sen gå tre passen...
Skulle även rekommendera att inte flyga till Lukla. Dels svindyrt, sen missar du en magisk miljö om du inte går från Jiri. Bara kullar och lokalbefolkning i en vecka. Och de flesta flyger till Lukla så vill du försöka slippa de större strömmarna lite så. Får du bra träning den veckan också, vilket hjälper för de höga passen. Går en buss till Jiri. Var lite svår att hitta när jag var där. Otroligt vacker väg att åka längs. Du kan sitta på taket ;)

3. Äh, du behöver ingenting typ. Egentligen. Skaffa ett bra merinounderställ, själv har jag Expedition's varianterna från Devold och de är så bra. Då kommer du undan med att köpa nån halvkass sovsäck. Skulle rekommendera kängor, men det är inte nödvändigt...bara bättre...men ja, skor med stöd för vrister för säkerhets skull...en 40l ryggsäck ca, behöver inte mer...egentligen inte ens 40l, det är om vill ha med proviant. Du behöver inte köpa allt det folk, särskilt guide-företagen, skriver på internet att man behöver...en dunjacka är bra dock för när du har kommit fram till din destination om du vill vara ute och spatsera lite...du kan hyra allt du behöver, men jag skulle inte hyra en sovsäck...bedbugs...du kan fixa allt på plats i vilket fall...

Andra tips:
# Köp torkad frukt o.s.v att ha med dig som snacks. Finns stora påsar i super-marketsen i Kathmandu. Finns även snack bars med nötter, frukt o.s.v, våra favoriter blev "mountain man".
# Be stugvärdarna om Raxy. Det är deras hembränt. Be dem värma upp den för dig...värmer gott efter en dags hård vandring...Local Raxy? You want Local Raxy? Kommer de skratta.
# Finns ett falafel-ställe som heter "buddha wraps". Ligger ned en gränd. Har bästa falafel rulle jag någonsin ätit. Om du går dit, hälsa gärna killen, Manoj, som har det, från Anton. Går hitta via google. Han kanske skulle försöka flytta utomlands, så kanske inte finns kvar.
# För bland bästa pizza du någonsin ätit, och bästa drinkar du någonsin druckit, finns ett ställe som heter "mezze by roadhouse". Mycket vacker ute-terrass med utsikt bortåt kungliga palatset.
# Bättre cigaretter än Marlboro: Surya gold. Om du röker är det inte lätt att hitta cigaretter billigt på högre höjd...
# En kille jag hängde men var i Chitwan och blev sken-anfallen av en noshörning, min brorsa har också varit där och kollat på dem. Jag ska efter deras vittnesmål dit också, en dag...
# Du behöver knappast oroa dig för vatten (vid EBC). Det går dricka samma vatten som lokalbefolkningen dricker utan att använda piller för vattnet. Kanske någon enstaka kommer säga det inte är bra vatten, men det är mest sannolikt för denne vill tjäna pengar...inget fel med det (särskilt inte i ett av världens mest underutvecklade länder), men man kan ju köpa något annat av honom/henne istället...Undantagen med vatten gäller när du kommer upp till Gorakshep...där köpte till och med jag och Australiensarn vatten...
# Seriös solkräm, gärna 50spf. Även läppsyl med spf. Läppsylen är faktiskt väldigt viktig. Den torra luften och starka solen är mycket påfrestande för läpparna.
# Jag kunde fortsätta för evigt nästan, men jag antar att det sista får bli att ta en mountainbike och cykla runt i Kathmandu. Thamel till Bhaktapur till Kitipur och tillbaka. Bland annat får du en otrolig utsikt över stan från Kitipur. För detta kunde det nog vara bra om du har någon som känner stan med dig så du slipper hålla på med eventuell gps. Kathmandu är en underbar stad, bortsett föroreningarna.

Hoppas inte det här blev för mycket att läsa, jag bara tycker så mycket om Nepal att jag aldrig vill sluta prata! Hoppas du får det lika bra som jag hade det. Ta chansen att verkligen lära känna lokalbefolkningen, huvudsakligen är Nepaleserna så underbara, men de kan även ta dig ställen du kan äta grönsaksfylld buffel-lunga, chilistekt get-hjärna, samt alla andra möjliga kulinariska delikatesser det inte går beskriva hur gott det smakar...

PS. När jag var där fick folk bäras ned från hög höjd pga av sjukan. Ibland är det tydligen dålig förståelse om höghöjds-sjukan, ibland guider som stressar folk upp för fort. Låt inte en eventuell guide stressa dig upp. I övrigt täcker många försäkringar inte vandring på hög höjd.
 
Senast ändrad:
Wow, tack så mycket för svaren!

Jag fortsätter att fråga allt eftersom, mina funderingar just nu är över ryggsäck. Jag har en Ospray 70 liter som jag tänkte ta med eftersom jag ska backpacka, EBC är "bara" en del av mitt resande. Men på vandringen upp så verkar den då vara väldigt mycket för stor. Hyr jag en 30-40 l på plats och låser in min rygga någonstans i Kathmandu eller hur gör jag smidigast? Tar med två?

Hur många dagar tar vandringen ungefär om jag går från Lukla? Och om jag inte tar flyget till Lukla, varifrån går jag då (tror jag läst "Jiri" någonstans? :S) och hur många dagar tar det då? Är det "värt" att gå den extra biten till Lukla?

Also, jag funderar på ett vattenfilter/vattenrenare. Är det något vettigt att ta med rent allmänt som backpacker och mer specifikt till EBC?

Och, om jag räknar med 200:- per dag för boende och ätande och drickande och så i Nepal (generellt för hela landet nu då) låter det rimligt?

😊
 
Du kommer inte ha några problem att lämna det du inte vill ha med, på ditt hotell (åtminstone är detta min erfarenhet). Så det vore nog bra mycket smidigare att köpa en billig 30-40l i Thamel. Dra i väskan, kolla sömmar o.s.v. Pruta iaf en del! Det verkar faktiskt vara rätt kass kvalitet på det mesta!

Går du från Lukla, då kommer du upp till bergen direkt mer eller mindre. Jag vet inte hur många dagar eftersom det beror på hur du hanterar höjden. Det är inte så långt att gå, men det blir högt upp. Några Nepaleser vi träffade hade gått upp till EBC på 2 dagar, men de var ju mer vana vid höjden. Läs på om höghöjdssjuka så kan du avgöra din hastighet allteftersom.
Tar du bussen så kan du åka en liten bit förbi Jiri. Kanske de har byggt vägen ännu längre fram nu.
Hur lång tid det tar att gå från Jiri beror ju på hur snabbt du går, men ja, kanske 5-7 dagar låter rimligt. Det var något sånt det tog för oss om jag inte missminner mig.
Det är definitivt värt att gå denna sträcka! Det är kullar, fält, små skogar, folk som lever på ett natur romantiskt, om än väldigt hårt sätt. Du får se en sida av Nepal du annars kanske kommer gå miste om. Det är en av mina favoritvandringar var jag än varit. Är så otroligt vackert!

Jag kände under min vandring inget behov av vattenrening (bortsett Gorakshep). Det går bra dricka samma vatten som lokalbefolkningen dricker. Sen kanske vissa inte skulle hålla med om detta, men personligen tar jag inte dem på större allvar. Men visst, bakteriekulturer kan ju säkert skilja sig o.s.v. Vill man vara så säker som möjligt så renar man.
Om du vill ha med någon vattenrening så kanske ett lifestraw vore smidigt. Det finns även piller att köpa. Du lägger ett i flaskan och skakar, så renar det. Kan köpa dessa piller i Nepal, billigt.

200kr per dag klarar du dig utmärkt på.

Hoppas du får det bra i Nepal. Världens bästa land :D
 
Vill bara förtydliga, gällande vad jag skrev om vatten.
Det jag skrev är endast menat i relation till just den vandring du har tänkt dig, samt distansen Jiri-Lukla.
Vanligtvis när man reser ska man ju självklart vara väldigt försiktig med sin vattenkonsumtion.

Det sagt, så de gånger jag har blivit sjuk då rest, så har det så gott som uteslutande varit ifrån mat, samt så gott som uteslutande varit av mat från platser där turister samlas. Vill man få hygieniskt bra mat, då äter man helst där lokalbefolkning äter.
Det är egentligen ganska simpelt. Det kommer nya turister varje dag, men lokalbefolkningen stannar ju kvar. Är det dålig mat så äter inte lokalbefolkning där.
Säger det bara då ibland blivit förvånad över hur många resande som tycks föredra att äta på dyrare restauranger, som inte bara för det mesta har sämre kvalitet på sin mat rent generellt, men även för det mesta tycks ha sämre kvalitet vad gäller mathygienen.
 
Sedan länge har jag funderat på att ta med fru och 2 barn på en vandring i Nepal. Nu har jag bestämt mig och det bär av hösten -19. Om 2 år är killarna 11 & 12 år gamla och jag hoppas att det är gammalt nog?
Om dom klarar 1 veckas fjällvandring med tältning bör väl tehusvandring funka? Vad säger ni som har erfarenhet, hur påfrestande är Himalaya?
Jag tänker mig att vi ska vandra utan guide och bärare i ca 14 dagar.
 
Hej hopp !

Jag har för avsikt att besöka Nepal till hösten (lämpligen runt Oktober, har jag förstått), men först skall jag åka till Japan i mitten av Mars och stanna där i tre (3) månader. Efter att ha läst väldigt lite, (med betoning på väldigt) om detta med trekking i Nepal har jag några funderingar vad det gäller personlig utrustning, och då tänker jag framförallt på skodon.

Under denna resa kommer jag bara att ha med mig en ryggsäck på 65 liter, och den är redan ockuperad till tre fjärdedelar av kamerautrustning och det är minimalt med plats för kläder.

Kanske jag kan få med ett par byxor, två, tre kalsonger och lika många strumpor samt ett par T-shirts och sedan är det (överfullt) fullt. Har försökt att lösa detta med fotoutrustningen, men landat i slutsatsen att jag kan inte lämna något av den hemma, hur mycket jag än vill, så det mesta som jag behöver i klädväg, kommer jag att bära på kroppen.

I vart fall som helst (och till saken); Vad/vilka skodon rekommenderar ni när man skall knalla omkring i de Nepalesiska bergen, och hur fungerar det rent praktiskt med övernattning och proviantering ? Min rygga kommer att väga i runda slängar 10-12 kg (med allt vad jag anser mig behöva) och vilken jag kommer att vara gift med under resan.

Är det rimligt att tro att man orkar bära den på en sådan här resa (då menar jag i de Nepalesiska bergen). Jag kan inte under några omständigheter skilja mig från min fotoutrustning eller medhavda dator.

Förutsättningarna är som sådana att jag är i skrivandets stund är 53 år fyllda och ingen atlet. Jag har dessutom aldrig gjort en sådan vandring i hela mitt liv, men med tanke på de fotomöjligheter som kommer att erbjudas, kan jag inte låta bli att ta en chansning.

Jag är som nämnts ingen atlet, men jag brukar cykla till och från jobbet varje dag, vilket är en ToR resa om ~18 km. Naturligtvis (?) röker jag inte och jag är måttlig med alkohol. Tror ni att jag är i kondition att klara av en sådan vandring, med den packning ? Låt mig lägga till att jag till min karaktär är rätt envis, men om de fysiska förutsättningarna inte finns, lär inte den egenskapen räcka.

Och sedan till själva huvudfrågan; Vad/vilka skor skall jag köpa (innan jag åker) ? Kläder i övrigt kan jag tänka mig att köpa på plats i Nepal, och avslutningsvis, vad kan man räkna med att en vistelse i Nepal kostar (mellan tumme och pekfinger) på dagsbasis, om man undviker de dyraste alternativen ? Jag har inga jättestora krav, men jag önska en säng att sova i, och ha tillgång till dusch och toalett. Dessutom gillar jag inte att frysa.
 
Sedan länge har jag funderat på att ta med fru och 2 barn på en vandring i Nepal. Nu har jag bestämt mig och det bär av hösten -19. Om 2 år är killarna 11 & 12 år gamla och jag hoppas att det är gammalt nog?
Om dom klarar 1 veckas fjällvandring med tältning bör väl tehusvandring funka? Vad säger ni som har erfarenhet, hur påfrestande är Himalaya?
Jag tänker mig att vi ska vandra utan guide och bärare i ca 14 dagar.

Eftersom det finns ganska stor frihet att förlägga sina dagar finns det en viktig sak att ta i beaktning. Högsta punkten och höjdsjuka. Se till att läsa på er om detta och om möjligt anpassa vandring efter det. Hur långa dagar och vilken anpassning ni får, barn anpassar sig inte bättre till höjden än vuxna.

Barn kan ju också bli lite less på de tunga stigningar som förekommer.
 
Efter att ha läst väldigt lite, (med betoning på väldigt) om detta med trekking i Nepal har jag några funderingar vad det gäller personlig utrustning, och då tänker jag framförallt på skodon.


I vart fall som helst (och till saken); Vad/vilka skodon rekommenderar ni när man skall knalla omkring i de Nepalesiska bergen, och hur fungerar det rent praktiskt med övernattning och proviantering ? Min rygga kommer att väga i runda slängar 10-12 kg (med allt vad jag anser mig behöva) och vilken jag kommer att vara gift med under resan.

Är det rimligt att tro att man orkar bära den på en sådan här resa (då menar jag i de Nepalesiska bergen). Jag kan inte under några omständigheter skilja mig från min fotoutrustning eller medhavda dator.

Och sedan till själva huvudfrågan; Vad/vilka skor skall jag köpa (innan jag åker) ?

Jag vandrade Annapurna Trek med ett par lågskor, Scarpa Zen. Mina 4 medvandrare, endast en hade kängor, övriga också lågskor.
Den vandringen är på bra stig, och på många ställen trappor i sten.

Boende i teahouses, typ enkla rum med två eller fler sängar, i egen sovsäck.

Hade också ca 10-12 kg på den egna ryggen, och resten buret av bärare. Den vikten klarar du nog också utan problem, så som du beskriver din fysik.

Vår resa:
https://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=741257&postcount=10
 
Jag vandrade Annapurna Trek med ett par lågskor, Scarpa Zen. Mina 4 medvandrare, endast en hade kängor, övriga också lågskor.
Den vandringen är på bra stig, och på många ställen trappor i sten.

Boende i teahouses, typ enkla rum med två eller fler sängar, i egen sovsäck.

Hade också ca 10-12 kg på den egna ryggen, och resten buret av bärare. Den vikten klarar du nog också utan problem, så som du beskriver din fysik.

Vår resa:
https://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=741257&postcount=10
Hej och tack för återkoppling !

Ser att vi är grannar, Jag bor i K-dala (om det är bekant för er ;-)). Lågskor skriver du. Tror du att det går bra med jympaskor också ? Fast det är klart, utifrån de bilder du publicerat, verkar det väl optimistiskt med jympa (gummi) skor. Varför jag funderar på kängor, är det extra stödet för ankeln, just in case, men det kanske är en överdriven oro ?

Skönt att du tror på mina fysiska förutsättningar, men det lär inte bli en "walk in the park" att knalla omkring i Himalaya, kan jag tänka. Hade ni några problem med höjden (höjdsjuka) ?

Kan också konstatera att det förefaller vara ganska mycket regn när ni var där, eller misstar jag mig ? Jag har fått intrycket att just Oktober är den bästa tiden (på året ?) att besöka Nepal, eller har jag missat något ?

Ni bokade genom en trekking-byrå. Även om det var några år sedan, var det dyrt och tycker ni att det är bättre att boka ev. arrangemang innan avresa, eller går det lika bra att göra det på plats ?

Många frågor, men i alla fall.

P.s
Har beställt en bok (på engelska) så jag får väl läsa på lite, men det underlättar om jag får lite info från några som redan gjort en tripp till Nepal, (på svenska).
 
Hej och tack för återkoppling !

Ser att vi är grannar.

Jamen hej! En liten fjuttig kommungräns bort bara!

1. Skor, beror väl på vad man menar med "gympaskor", lite styvare sula än en joggingsko skulle jag för egen del vilja ha för att inte bli trött i fötterna. Men det är bara en gissning, jag var nöjd med mina skor, och mina medvandrare hade liknande, inte löparskor alltså. En löparsko blir ju också väldigt snabbt blöt vid regn eller vandring i blöta snår. En lite tätare ovandel, lite styvare sula, men ändå som du tycker är skön att gå hela dagar i. Just Annapurna Trek behöver inget vriststöd, om man inte själv tycker att ens vrister föredrar det. Ta skor som du inte får skav av, var noga med sockar och fotvård. Ska du vara ute och resa länge - vad ska du då ha för skor? Välj något mångsidigt!
(Mina skor, Scarpa Zen, är en nubucköverdel som jag hade impregnerat med vanlig impregneringsspray, jag blev aldrig genomblöt om fötterna en enda dag. Mellantjocka ullstrumpor, och vara uppmärksam på skav och åtgärda direkt isåfall!)

2. Kondition och höjd. Här är det mycket som är individuellt, och nu kan jag bara skriva hur jag och mina vänner hade det, just på Annapurna Trek. 5 pers med ganska "normalkondis" skulle jag tro, 40-50 år var vi. Mest en fråga om uthållighet, dagsetapperna kan väl få bli en timme längre för att man stannar och vilar, eller vandrar långsammare? Det kommer att ge sig. Du klarar definitivt den vandringen vi gjorde!
Höjden. Uj, här kan det vara extremt individuellt, samt olika mellan olika tillfällen. Vi hade nästan "fuskat" pga att vi hade varit på en resa till Lhasa i Tibet bara någon veckan innan Nepal, så redan där hade vi börjat lite höghöjdsanpassning. Men visst, det är jobbigare än på K-dala-höjd över havet! Och ju högre man kommer, desto mer kan man märka att nätterna kan innebära att man "drar andan" när man sover, plus huvudvärk. Vi såg även några enstaka som fick vända pga höjden. Man vet aldrig riktigt! Men för de flesta går det bra, pga att man ju hinner höjdanpassa sig i och med att man stiger med låg hastighet, styrd av att man ju vandrar.

3. Regn. Vi hade absolut några dagar med riktigt regn, men jag kan i alla fall inte i efterhand känna att det var något större problem. Oktober och typ april-maj är väl de typiskt "bra tiderna". Maj ger ju möjlighet till blomstrande växtlighet, och ännu vackrare natur. Oktober ligger rätt i förhållande till regnen på hösten.

4. Ja, vi bokade genom en trekkingfirma i Kathmandu, som vi hittat på nätet. För oss var det bra, och vi hade begränsad tid då vi kunde resa, hur många dagar vi kunde vara borta. Trekkingfirman kunde anpassa vandringen efter våra önskemål till viss del, hur lång tid vi hade på oss. Priset var precis vad som stod på deras hemsida, plus dricks som förväntas till guiden och bärarna. All mat (endast vegetariskt, med undantaget tonfisk på burk, men enkelt och jättegott) under vandringen betalade vi själva i teahousen, minns inte just nu om nattlogin var förbetald eller betalades varje morgon? Hm. Kan kolla.
Det är ju kostnader att vandra denna sträcka/i detta naturreservat, en "vandringslicens" typ som man måste köpa, det ingick i vårt "paket" har jag för mig.

5. Just Annapurna Trek är så enkel att gå, iom att den är tydligt uppmärkt, man kunde absolut gjort som en del andra och vandrat den själv med bara en guidebok. Men då burit mer packning själv, än bara dagspackning. Plus att fördelen med guide var att hen som lokal person kunde kontakta nästa natts teahouse i förväg och boka in oss. Annars är det i mån av plats. På varje "normal" etapp fanns det fler teahouses.

Du är självklart välkommen med fler frågor, i tråden eller via PM/email.
Finns många fler trådar om både just denna vandringssträcka, men även andra Nepal-turer, om du letar. Jag vill som sagt inte "äga sanningen", bara hur det var för oss/mig, viktigt!

Slutligen: skulle väldigt gärna besöka Nepal och vandra någon fler gång. Det är fantastiskt att få se Himalaya med egna ögon! Även om man bara är en turist bland alla andra. (Jag var för egen del aldrig sugen på Everest Basecamp och är det fortfarande inte, även om jag självklart hade önskat få se Mt Everest!)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Matcho Vandra i Nepal (wwoof) Trekking 1
tovalova Tryggt att vandra i Nepal Trekking 0
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
Fjorr Vandra Alta via 1 eller alternativ (sent ute med att boka boende) Trekking 4
Jumjumjum Vandra stora Alvaret Trekking 9
Djj1927 Vandra 52 mil i Sverige. Trekking 17
MCFM Vandra i Australien Trekking 6
Palmenkott Vandra ensam med hammock i Europa Trekking 10
Michael Jönsson Chamonix - Tälta och vandra med hund. Trekking 3
Emil Stefansson Vart i Europa (inkl. Norden) kan man vandra i slutet av april/början av maj? Trekking 7
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Michael Torslanda Vandra Genoble Trekking 0
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Trekking 4
philipö Vandra Dornbirn, Österrike Trekking 1
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
callemilla Vandra i Pyreneerna Trekking 3
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Christian1 Vandra i Dolomiterna vecka 25!? Trekking 11
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
Chris66 Vandra hela Sierra Nevada (USA) Trekking 11
Göran6214 Vandra på Sicilien? Trekking 1
labbman Var vandra i Juli? Trekking 1
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
Joelgunnarsson Vandra ner i Grand Canyon på sommaren Trekking 7
veni Vandra i Borneo Trekking 15
veni Vandra i Singapore och omgivning Trekking 7
summit.sdi paddla/cyckla/vandra i yellowstone? Trekking 0
sunch Vandra med hund Trekking 3
_winston_ Vandra i december i Asien? (Japan, kina, indien etc) Trekking 0
nuddis Vart vandra och tälta utomlands Trekking 1
Vtapper Vandra i Karpaterna Trekking 7
Magnus H Vandra i Kina. Bilder & info. Trekking 10
tjej_91 Vandra i Österrike Trekking 1
ch_85 Vandra med UCPA Trekking 0
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
frida_n Vandra runt Mont Blanc-massivet Trekking 2
72137 vandra i Patagonien Trekking 5
XPAT Vandra i Alperna, funderingar. Trekking 13
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
frimanniska Vandra genom Japan Trekking 16
nordmannen ni som skal vandra i norge.... Trekking 0
Dulsan Vandra i Italien med familjen Trekking 2
Dillesan Vandra/trekka vecka 23 Trekking 4
Polarmannen Vandra på Azorerna i juni Trekking 6
Murklan Var vandra i april? Trekking 9
joask202 Vandra på Island: När var hur? Trekking 6
_winston_ Vandra i sydøstra Europa??? Trekking 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...