Vägbeskrivning till Örnnästet

Hej! Jag var i Örnnästet för mååååånga år sedan (slutet av 80-talet) tillsammans med Alf Sidén som har utforskat och kartlagt grottan, och jag föreslår att han kontaktas för mer information om denna vackra men inte helt enkla grotta! Bodagrottorna har nämnts i tråden, och den är betydligt större och mer lättillgänglig än Örnnästet, på gott och ont då en hel del skräp har samlats i grottan. Men det finns delar av grottan som inte besöks så ofta -- de hittas enklast genom att krypa runt tillräckligt länge! :cool: Det är Alf som har kartlagt Bodagrottorna också, och han har guidat där tidigare, om han gör det fortfarande vet jag inte... Ute på Hornslandet finns Hölickgrottan som också är hyfsat lång och, i mitt tycke, vackrare än Bodagrottorna. Också Hölickgrottan är det Alf som har kartlagt och utforskat (även om jag hade äran att få vara med på ett litet, litet hörn såväl i Bodagrottornas karterande och utforskande som i Hölickgrottans!). Inga precisa lokalbeskrivningar till Örnnästet från mig på Utsidan med andra ord (jag skulle nog dessutom inte hitta dit så här långt efteråt!), däremot hänvisar jag gärna till Alf! :)

Hälsningar, Johannes

Nu var det ju ett par år sedan jag var till örnnästet men det vi hittade var inte särskilt imponerande, åtminstone inte om man jämför med de beskrivningar som finns.
Enligt beskrivningarna ska grottan vara ca 500m lång och 40m djup. Det vi fann var max ca 100 (om man räknar in alla små gångar som inte sitter ihop med huvudgrottan) och 8m djup (uppmätt med rep).

Det kan ju vara så att vi inte hittade Örnnästet alls och kom till en annan grotta (Falknästet kanske) men platsen där vi fann den stämmer väldigt väl överens med de vägbeskrivningar som finns. Vid ingången stod ett stort träd med en röd snitsel på samt ett par störar. Är det någon som känner igen det och kan svara på om det var Örnnästet vi fann eller inte?

Ungefär här var grottan:
http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z...428" i="/images/point.png"><t></t></pt></pts>
 
Ingen aning vad ni hittade, men inte var det Örnnästet! Det är definitivt djupare än de 8 metrarna ni mätte upp, och bra mycket längre än 100 meter! Jag har inte varit i Falknästet, så om det var det ni var till vet jag då inte... Kontakta gärna Alf Sidén!
 
Örnnästet

När jag jämför terrängen vid din kartlink och Alf Sidéns grottkarta så framgår det att du med stor sannolikhet besökte Falknästet.
Rabbe
 
Örnnästet

Har äntligen fått lite ny information och kartor över Storåsen, och Örnnästet, har inte hunnit med att kolla, bara snabbt varit runt och rekat lite längs branterna nu under älgjakten, men i sommar, så ska jag ge mig på att hitta själva örnnästet och dokumentera det :)
 
Jag tänkte besöka grottorna Örnnästet och Falknästet som ligger i närheten av Iggesund strax söder om Hudiksvall. Jag är dock lite osäker på hur jag ska komma dit. Den enda vägbeskrivningen jag har är denna från SSF:s hemsida:

"Grottorna Örnnästet och Falknästet har troligen också de neotektoniskt ursprung. De ligger 1,5 km söder om Boda bruk, 250m m ONO respektive 200 m NNV toppen 297,5 på topografiska kartan."

Eftersom jag inte har någon topografisk karta över området har jag lite svårt att lokalisera platsen exakt. Jag skulle vara väldigt tacksam om någon kunde markera platsen på en karta och posta bilden här.

Om ni vill får ni gärna ge en liten beskrivng av själva grottan också.

MVH
Gunnar

Bra gröna kartan, bättre än lantmäteriet, har du på www.lanskartor.se
Där kan du zooma o kopiera utan en logga över hela bilden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
luktafotogen Gemensam resa till Glomfjellet? Speleologi 0
Hrafnahnef Hur vet man om speleologerna känner till en grotta? Speleologi 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...