Torka mat

Hej
Torkade förra året både lövbiff och diverse grönsaker med bra resultat. Ska nu ge mig på årets torkning och undrar om någomn har ett bra förslag på en lyckad marinad till lövbiffen. Funderade på en smokemarinad för att kunna få köttbitar som man även kan tugga på till en kåsa starkt på kvällen. Någon som har bra recept på detta..

Funderar på att testa att torka kycklingfilé någon som har bra erfarenhet av det?

Tack på förhand

kolla in den här sidan http://www.biltongmakers.com/ , ett snacks som jag blev GOD vän med på barer i södra Malawi.
I USA kallas det visst beef jerky eller nåt liknande.
/Anders
 
Viktförlust

Hej.

Vet nån om det finns nån tabell som redovisar vikt/vätskefölust vid torkning av olika grönsaker/livsmedel ?

Alltså typ om man torkar 200 g lök, ungefär hur mycket blir det kvar efter torkning ?

//B
 
Hej.

Vet nån om det finns nån tabell som redovisar vikt/vätskefölust vid torkning av olika grönsaker/livsmedel ?

Alltså typ om man torkar 200 g lök, ungefär hur mycket blir det kvar efter torkning ?

//B

Kött lite drygt hälften vatten.
Stärkelserika grönsaker som potatis och rotfrukter 60-75% vatten
Svamp, lök och andra saftiga grönsaker är nästan bara vatten.

enligt mina erfarenheter, men jag har aldrig vägt så noga.
Tabellen gör du busenkelt själv. Väg upp en liten mängd (ca 50 g) av de grönsaker/kött du tänkt torka. Torka över natten i ugnen och väg dagen efter. En schyst digitalvåg bara.

Torka är kul och mycket godare än frystorkade färdigrätter. Jordgubbar i halvor blir kalasgodis.

AV
 
Vissa saker ska man inte torka helt torra. Jag har för mig att torkad frukt lämpligen torkas till omkring 20% vatten kvar.

Det gör rekonstitueringen effektivare.
 
Med tork blir det lättare

Vill bara tipsa om frukt- och grönsakstork. Brukar säljas på stormarknaden på hösten. Den har en liten fläkt i botten och ett värmeelement och termostat. Jämfört med ugn torkar det snabbare och man behöver inte vända eller så.

Jag har torkat massor av grönsaker och frukt men även köttfärs, lövbiff och kycklingfilé (som först tillagas). Även min kyckling blev ock seg.

Bästa grejen är dock hemlagad "beef jerky". HAr inte receptet i huvet men jag tog en rostasfilé som jag frös och sedan skivade lövtunnt i halvfruset tillstånd. Som när man gör älgskav. Sedan marinerade jag detta i en marinad utan olja. Tror det var soja, vinäger, vitlök mm. Sedan torka som det är. Detta kött funkar fint som det är eller i grytor.

/Fredrik
 
Funderar på att testa att torka lite kött inför vandring, kanske göra pemmican och sådär.

Det jag tänkt på är, torkar man bara rått kött eller funkar det att torka rökt kött? Alltså typ skinka och sånt eller blir det helkonstigt? (känns konstigt... :) )
Mann kan ju torka lufttorkat i ugen och göra typ parma-chips och så. men såna skinkor är ju redan torkade - så vad är skillnaden i processen när de görs? Är det att de torkas med mycket lägre temperatur typ och så som gör att de inte blir så hårda? De känns ju liksom inte direkt torkade... Vi gör parmachips på jobbet och då är det tunna skivor in i grillen i några minuter sen är de jätteknapriga (lite för knapriga för min smak faktiskt...), då är det väl försstås rätt hög temperatur men det verkar ju ändå bli samma om du kör i ugnen på lägre temperatur.. Torkar du för länge = köttet blir hårt och oätligt...
(Nu blev det lite rörigt inlägg, vet inte riktigt om jag gett någon direkt fråga, haha)

När man sätter ugnen "på glänt", kan det bli för mycket på glänt? Går ju inte att sätta upp den av sig själv (den åker ju igen) så funderade på att sätta typ nån tesked eller nåt emellan, men vet inte om det blir för mycket? (Hur lång kan en tesked vara, 10cm?)

Har tittat runt i olika forum och trådar om ämnet, och man hör lite olika bud om temperatur.. Vissa säger att man vill ha typ 30-40 grader men får ha ugnen öppen för att man inte kan ställa in så låg, andra skriver att man ska sätta på typ 80 me luckan öppen... För jag menar, de flesta ugnar går väl iallafall att se 50-strecket på?
Men ja... jag kör väl däromkring nånstans, och sen gissar jag att man kan titta efter när det verkar färdigtorkat? Typ låta det stå över natten och sen se om det behöver mer tid? :)
 
Du skall inte ha för lite på glänt, för då avdunstar vätskan för långsamt och det blir för varmt i ugnen.
Du skall inte heller ha för mycket på glänt, för då blir det inte tillräckligt varmt i ugnen.

Själv har jag ugnen på 50grader sedan sätter jag en trägaffel eller liknande i luckan. Detta skapar en glugg på några cm och blir alldeles utmärkt. En tesked skapar, enligt mig, en för lite glugg. Ta något större.

//Peter
 
Du kan säkert torka rökt kött, men tänk på att den skinka du köper i affären ofta inte är rökt, utan bara injicerad med rökarom. Inte riktigt samma sak.

Torka kött är busenkelt. Skär magert nötkött i strimlor eller tunna skivor, låt det dra ur i salt (helst grovsalt), men inte för länge för då blir man så törstig av att äta det...

Sedan är det bara att trä upp köttet på trådar eller pinnar och hänga ut det på balkongen. Ha gärna någon form av nät runt, så att inte fåglar och flugor kladdar ner köttet för dig. Jag har använt en sån där "nätkorv" från IKEA (gjord för att förvara typ leksaker i), funka fint. Trädde i pinnar på härsan och tvärsan fulla med kött. Se till att det blir luftigt bara.

Vill du torka griskött så går det också. Jag vet att DN har haft ett bra recept på lufttorkad skinki bland recepten de har på nätet. Sök och du skall finna.

Det riktigt svåra är att inte äta upp sin hemgjorda fulbresaola innan man kommer ut i naturen.
 
testade att torka lite lövbiff i ugnen i natt, och funkade bra. precis testad att göra iordning lite pemmikan som står i kylen och stelnar, se sen hur de blev :p

min nästa fråga är ju dock om hur man räknar mängd med torkat kött.
Normalt sett räknar man ju typ 100-125g kött per portion, men 100 gram torkat kött blir ju typ 25gram och hur lite som helst.. men det mättar väl fortfarande lika mycket gissar jag, även om det ser ut att vara väldigt liten mängd? (och det är väl det som är lite av grejen också -utöver hållbarheten- gissar jag, att man minskar volymen och vikten kraftigt, så man slipper släpa på så mycket)
och om det är något man blötlägger innan man äter det (om man typ torkar köttfärs och så) så sväller det igen eller?
 
Jag har läst alla inlägg i den här tråden nu, det tog en stund och jag är hungrig :(

Får ngn dag sen läste jag på en matsida att man ska torka i 70 grader i 8 timmar och att bacon är jättebra att torka. Känns ju helt fel nu. Så någon eller alla: Ge mig en temperatur och ge mig en tid! Och bacon har ju redan släpats i dammet men kan jag ersätta det med t ex skinka eller kassler? Är väldigt sugen på kassler faktiskt =)
Tacksam för svar! :D

Titta förresten in på den här tråden om det är så att ngn är sugen på en 12 mils vandring den 28e. =)
 
Kött torkning max 50 grader

Jag har läst alla inlägg i den här tråden nu, det tog en stund och jag är hungrig :(

Får ngn dag sen läste jag på en matsida att man ska torka i 70 grader i 8 timmar och att bacon är jättebra att torka. Känns ju helt fel nu. Så någon eller alla: Ge mig en temperatur och ge mig en tid! Och bacon har ju redan släpats i dammet men kan jag ersätta det med t ex skinka eller kassler? Är väldigt sugen på kassler faktiskt =)
Tacksam för svar! :D

Titta förresten in på den här tråden om det är så att ngn är sugen på en 12 mils vandring den 28e. =)
Enligt vad jag lärt mig om torkning av kött skall det aldrig vara varmare än max 50 grader! I annat fall är det inte torkning utan tillagning det är frågan om.
Själv torkar jag oftast den magraste köttfärsen jag kan få tag på, bryner den tillsammans med kryddor, utan fett i en belagd stekpanna. Torkar sedan detta utspritt på papper i en långpanna i ugnen, med luckan lite på glänt till dess att köttfärsen blivit torra och hårda korn. Kan ta ett dygn kanske längre ibland beroende på mängden som skall torkas.
Mycket bra som bas i utematen, Kan varieras i det oändliga!

God tur!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
vmemam Hur torka och lösa upp mat....? Friluftsmat 1
nermander Torka mat (igen?!:-), "lagom fukthalt"? Friluftsmat 16
linus.palm Torka mat Friluftsmat 1
mgaarder Mat att torka Friluftsmat 9
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...