Asfalterade banvallar i Halland och västra Götaland.

Igår var vi några stycken som åkte från Ulricehamn norrut på banvallen. Før det mesta var riktigt bra asfalt. Efter 29 km kom vi till Åsarp och hær tappade vi bort banvallen. Vi var ganska trøtta så vi vi letade inte så mycket utan vænde. Troligen ær inte sista biten till Falkøping asfalterad ænnu.

Førra søndagen åkte vi istællet søderut och då kom vi till Månstad efter ca 20-25 km dær asfalten tog slut.
Mycket fina stræckor utmed sjøar och en skojig tunnel. Bra asfalt men lite mer stenar och kvistar.

Stræckan Ulricehamn-Borås (44km) ær asfalterad men jag har inte åkt den ænnu.

Vældigt trevliga stræckor att åka (speciellt før oss gamla långfærdsåkare som kan hålla bra fart men inte ær så bra på att bromsa eller svænga).
 
Falkenbergs kommun

Den så kallade Pyttebanan i Falkenbergs kommun är endast sporadiskt asfalterad än så länge enligt mail från Hans Gustafsson, Trafikingenjör, Falkenbergs kommun.

Thure
 
Hej Thure, det var jag som skrev färdrapporten på SSSKs hjulsida. Enligt uppgift från lokalbefolkningen så är närmast förestående etapp i asfalteringen - nästa år kanske- sträckan från Månstad (där asfalten tar slut på den nord-sydliga sträckningen) till Limmared, drygt 7 km.
Man kan då börja i Borås, köra 44 km till Ulricehamn och inta lunch, dra norrut till N.Åsarp 28 km, vända tillbaka och ta eftermiddagsfika på det mysiga cafeet invid Ätran i Blidsberg, förbi Ulricehamn och ner till Limmared (ytterligare 58 km )och sen kliva på tåget tillbaka till Borås. Jag lovar att meddela när denna etapp är klar.
Hälsningar, Bengt
 
Uppgifter från Ulricehamns kommun.

Fick mail från den projektansvarige Jan-Åke Claesson.

"Hej Thure
Ursäkta att jag dröjt med svaret. När det gäller asfaltering så är det klart från Månstad i Tranemo kommun genom hela Ulricehamns kommun till Åsarp i Falköpings kommun (de skall under försommaren även asfaltera till Kinnarp) samt att hela sträckan Ulricehamn till Borås är klar 44km. Totalt är det ca 95km asfalterade sträckor på banvall ill 98%.

mvh
Jan-Åke"

/Thure
 
Banvallsleden

Jag och min tjej cyklade banvallsleden häromhelgen mellan Halmstad-Ljungby-Vislanda-Karlshamn.

En kanonfin tur på ca 200 km, då vi körde på banvallen så mycket det gick.

Inte asfalterat med än 30 km men jag tycker att leden är helt OK även för mormors gamla cykel.

Stefan
 
Lite nytt om Västerhavsleden

Det har tyvärr inte blivit någon ytterligare asfaltering av banvallen från Månstad och söderut i år, men Tranemo kommun satsar nu 8 miljoner under en treårsperiod på sträckan Månstad-Limmared-Tranemo.
Svenljunga kommun (söder om Tranemo k:n) kommer röja vegetation utmed sin grusbelagda del, och i Falkenbergs kommun är markinlösenfrågorna enligt uppgift genomförda.
I Ulricehamn kommer man troligtvis även starta en projektering för cykelbana vidare österut på Pinebobanan till Jönköping !!
// Bengt
 
Sträckan Åsa-Frillesås

Tja.

Kan tala om att Banvallen mellan södra Åsa och frillesås är nyasfalterad. Mkt fin astfalt enligt vittnesuppgift. Sträckan är iofs bara 1 mil ca. (län, halland)

Maua
 
Tack för tips, såg den upprivna rälsen förra sommaren, och hoppades då att det skulle bli asfalt istället. Skall testa sträckan snart !
//Bengt
 
Åsa-Frillesås, ett kortvarigt nöje !

Har testat nu, den asfalterade banvallssträckan var bara drygt 3 km, fin asfalt klass 4+ med bredd 2,5 m och 1,5 m sand för hästar. Bänkar och bord med utsikt över havsvik. Sen vidtog 300 m. grusväg vilket krävde byte av skodon innan man kunde fortsätta till Frillesås. En mil blev det tur och retur.
//Bengt
 
Fin asfalt Svenljunga-Sexdrega

Under en MTB-utflykt hittade vi en bit nyasfalterad banvall. Från Svenljunga och till Sexdrega längs med Ätran . Närmare en mil med ny fin asfalt. Mycket rakt och mycket platt. I Sexdrega försvann banvallen en bit men troligen är banvallen grusad och cyklingsbar upp till Hillared. Banvallen korsar väg 27 och där är den skyltad som cykelbana.
Vi gjorde även att försöka att cykla på banvallen från Månstad och söderut. Strax före Limmared blev den helt igenväxt. Sedan lyckades vi inte hitta den igen förrän mellan Tranemo och Uddebo. Här var det mycket trevligt att cykla ett par km men sedan försvann banvallen för gott. Vi fortsatte till Holsljunga men hittade inget spår.

Nils
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
asfalterade sträckor på Banvallsleden Inlines 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...