Grottor i Skåne

Finns det någon som har en förteckning eller kan ge förslag på tillgängliga grottor i skåne förutom de stora ”turistgrottorna”. Skulle vilja ut och krypa lite mer, men vet inte var.
Tar tacksamt emot alla förslag, stora som små. Var brukar ni själv ta vägen när ni är ute?

/g
 
Var bodde alla snapphanar?

Är det verkligen inte någon av er som känner till en enda liten grotta i skåne. Eller är det bara så att ni inte vill dela med er av era smultronställe.

Göran :(
 
Visst finns det grottor!

Jag känner lite folk både i öst & väst i Skåne som vet var många av våra småhål finns.
Hör av dig så kan vi prata vidare!

MvH
Marieke
 
Hej Marieke

Jag har försökt att nå dej på mail, men då du inte har svarat så har du kanske inte fått det. Om du ser detta kan du väl svara här. Skulle vara roligt och ha några nya ställen att besöka nu till våren.

/g
 
Re: Var bodde alla snapphanar?

strand; sa:
Är det verkligen inte någon av er som känner till en enda liten grotta i skåne. Eller är det bara så att ni inte vill dela med er av era smultronställe.

Göran :(

Har missat denna tråd tidigare men här kommer lite info i alla fall...

Snapphanestallarna, inte direkt någon grotta, men trots allt en fin plats med lite mystisk historia, mer info fås om du Googlar, vilker ger följande resultat.

Sen finns det ju en del ute på Kullaberg (har tyvärr ingen karta här och namnen minns jag ej...), de jag kommer på på rak arm är:

* Valdemarsgrottan (har jag för mig den heter). På norra sidan precis nere vid vattnet, nedstigning utmed vajer med vattenslang som skydd på (kan vara knepigt med stor ryggsäck) en stor grotta som man kan sova upp mot 10 pers i. Ligger ganska rakt norr om Håkull och innanför Fågelskyddsområdet för pilgrimsfalkarna, så där är förbjudet att vara 1/3-15/7.
(Dock ganska stor och tråkig eftersom en del folk inte har vett att lämna platser som de fann dem. Bl.a. danskt klotter...)

* Längre ut mot spetsen finns ett flertal lite mindre grottor (Lahibiagrottan, Silvergrottan, Vistitgrottan m.fl.) som man säkert kan krypa runt lite grann i och utforska.

Naturligtvis finns det mer info på webben! Där finns bl.a. en sida om andra grottor än de jag tagit upp. Det verkar alltså som att Kullaberg kan vara värt en utflyckt (om du nu inte varit där och kikat runt tidigare) och då kan man ju mycket väl sova i någon lämplig grotta. Varför inte den som beboddes under jägar- och bondestenåldern år 7500-1500 f.kr. ???

Ha det gott och kryp lugnt!

/ Nicke, utflyttad NV-skåning

PS. Jag missade att du skrev att du kände till tursitgrottorna, kanske de jag räknat upp tillhör dem, men kanske du fick något nytt i alla fall!? DS.



[Ändrat av Niklas L 2003-01-20 kl 12:44]
 
Tack för informationen

Hej Niklas
Snapphanestallarna i Trollehallar hade jag inte hört talas om förut, det verkar ju i och för sig inte vara några grottor men det ser ju att vara en intressant plats värt ett besök.
I Kullaberg har jag varit, men det var en bra sida du länkade till, för allt kännde jag inte till så det blir väl ett besök till dit.

De grottor som jag redan känner till och som jag räknar som turistgrottornar är:
-Balsbergsgrottan vid Kristianstad
-Ungsmunnarna på Ivö (kanske inte ska räknas som turist)
-Tykarpsgrottan vid Hässleholm (ingen riktig grotta utan ett kalkstensbrott)
-Kullaberg

Sen ska det väl finnas några smågrottor i ravindalarna på Söderåsen, det hade varit kul att få beskrivningar på hur man hittar dessa av någon.
Men det måste finnas fler.

/g
 
Ok Göran, här kommer lite mer information som jag hittade m.h.a. Google:

* Jämtlands grottförening har tidigare skrivit om grottor i Skåne i sin medlemstidning nr. 1, 1991, så det kanske kan vara värt att maila någon där och se om du kan få en kopia på det som skrevs.

* Ugnsmunnarna verkar vara ett fint ställe som börjar bli lite åtgånget, men är man bara försiktig kan ju inget hindra att man åker dit.

* Hovs hallar verkar också ha en del grottor gömt bland alla klippskrevor, hittar ingen riktigt bra info om det, men det står på flera ställen, bl.a. här under punkt nr. 14.

* En bok om Geologiska sevärdheter i Skåne (2 delar) kanske kan vara något att införskaffa? (Finns även en om Halland.)

* Sist men definitivt inte minst kan du ju bara inte missa ett besök på Grottbyn med hela familjen! Bo i grotta med dusch, toalett och allt annat man kan tänka sig! ;) Hur fanken kan de göra buisiness på detta???

Ha de gott!

/ Nicke

PS. De grottor som eventuellt finns nere på Söderåsen vet jag ingenting om eftersom jag aldrig varit ute och letat och inte hittat något om det på nätet nu. DS.
 
Niklas L; sa:
Ok Göran, här kommer lite mer information som jag hittade m.h.a. Google:

* Jämtlands grottförening har tidigare skrivit om grottor i Skåne i sin medlemstidning nr. 1, 1991, så det kanske kan vara värt att maila någon där och se om du kan få en kopia på det som skrevs.

Hm... Jämtlands grottförening bildades först 1997. Niklas menade en artikel som var publicerad i Sveriges Speleologförbunds tidskrift Grottan. Föresten så har det stått en del om skånska håligheter i de senaste nummren av denna skrift. bDen går säkert att få tag på i nåt välsorterat bibliotek, (eller bättre, gå med i SSF och få nya nummer av skriften skickad till dig)
 
Stenshuvud

På Stenshuvud bodde jätten Sten vid foten invid stranden. Han hadde rimligtvis en grotta att bo i. Det finns visserligen inte nån egentlig grotta där, men väl skrevor som kallas jättens port.
 
Roger, ja det var nog tidskriften Grottan som det syftades på. Och vad jag förstod så var det nr 2 och inte 1 som det handlade om grottor i skåne. Jag tvivlar på att ett bibliotek ligger på så gammla ex. Kanske är det någon här som har tidningen och kan faxa/posta en kopia av artiklen.
Du säger att det har varit en del i de sista nummren, och där bör det vara lättare att få tag på dem på biblioteket.
Säljs inte Grottan över disk? Klart jag kan gå med i SSF eller enbart prenumera på den, men det löser inte problemet med att hitta gammla nummer.

Jag hoppas fortfarande på fler tips om grottor eller ihåligheter som du kallar det.

/g
 
Med tanke på att jag skrev om Valdemarsgrottan här tidigare, så visade faktiskt Packat & Klart en sekvens därifrån i går kväll i samband med att de hade varit och åkt skidor på Hallandsåsen, där såg man en bit av nedstigningen och även det inte särskilt vackra klottret, tyvärr syntes det inte mycket mer av grottan än dess ca 3-4 meter höga öppning. Repris går den 5 & 8/2 om det är någon som är nyfiken.

/ Nicke
 
Balsberget.

Om du vill krypa så är Balsberget utanför Kristianstad idialiskt. En naturlig grotta i kalkberget. Den första kammaren är utgrävd för hand på 1200 talet eller nått sånt, men sen finns två sluphål längst inne. De leder ner till en lägre nivå om det inte är vattenfyllt, tips, satsa på sommaren. Väl därinne väntar stalagtiter och stalagmiter, trånga gångar, en underjordisk sjö och mycket mer. Ah, du skulle inte sagt detta, nu blev jag sådär smärtsamt nostalgisk igen.

Grottan är låst men nyckeln kan hämtas ut via komunens turistbyrå.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...