Vilda Växter Som Mat Och Medicin

Längre överlevnad

Det beror sig på vad menas med längden. Det längsta jag hittills gjort är på en och en halv vecka i Syd Afrika. Sen så har jag varit på en i Sverige under en vecka varav 3 dagar tillämpad. Vi var jagade från vi blev utsläppta på olika punkter i terrängen tills fredag eftermiddag.
 
marjamaa; sa:
Det finns nya rön om att det kan vara bättre att inte äta någonting än att tillföra små mänder energi. om man inte tillför någon energi så blir kroppen instäld på ren svält,och fungerar bättre. Har hört att det finns dom som har haft fullständig fettförbräning efter 5 dagars svält med bara intagning av tallbarrste.Jag skulle inte priotera mat utan stora mängder vatten.

Intressant! Var finns det mer att läsa om den studien?

Hälsningar
Ulf
 
marjamaa; sa:
Det finns nya rön om att det kan vara bättre att inte äta någonting än att tillföra små mänder energi. om man inte tillför någon energi så blir kroppen instäld på ren svält,och fungerar bättre. Har hört att det finns dom som har haft fullständig fettförbräning efter 5 dagars svält med bara intagning av tallbarrste.Jag skulle inte priotera mat utan stora mängder vatten.

Det där låter som en fruktansvärd skröna.

Jag gissar att de som "kommit på" det är samma personer som förespråkar t.ex. proteindiet (som bygger på att man på grund av ketonförgiftning inte känner nån hunger).
 
marjamaa; sa:
Det finns nya rön om att det kan vara bättre att inte äta någonting än att tillföra små mänder energi. om man inte tillför någon energi så blir kroppen instäld på ren svält,och fungerar bättre. Har hört att det finns dom som har haft fullständig fettförbräning efter 5 dagars svält med bara intagning av tallbarrste.Jag skulle inte priotera mat utan stora mängder vatten.

Undrar ifall dom rönen finns dokumenterade eller är det mun till mun? I varje fall låter det lite väl magstarkt. Att bara dricka vatten när man inte har en aning om hur lång tid man kommer att befinna sig i den situation man är, låter inte helt bra. Så det är sämre att tillföra små mängder energi, och du har hört att det finns dom som har haft fullständig fettförbräning efter 5 dagars svält med bara intagning av tallbarrste. Jag vet inte vad du menar med små mängder energi men tallbarrste inehåller små mängder energi. Sedan är det ju frågan om hur mycket av det dom druckit. Om kroppen blir inställd på ren svält, hur bra tror du den fungerar då? Efter en vecka med bara vatten är man inte speciellt rapp och att då komma på att man kanske skulle försöka hitta något ätbart är nog i senaste laget. Visst vet man att det handlar om ett par dagar så går det nog. Men jag skulle ju inte låta bli att införskaffa energirik mat om den fanns i min närhet.

Mvh
mattias:)
 
Ljusmänniskor

Jo, jag såg på tv3 för x antal månader sedan om personer som påstod att man kunde leva av enbart solljus med - man behövde varken mat eller vatten :) hehe...
 
Svält och brister i kosthållningen är olika sidor av samma problem. Alla som studerat överlevnad har säkert hört om fettsvältsdöden. Tjuvskyttar som levde på kaniner och harar dog då deras kroppar hade slut på fett.
När vi jobbade i Bagdad under fredsprocessen mellan Iran-Irak saknades grönsaker på menyn. Maten alla tre bestod av kyckling/får och vitt ris. Efter 14 dagar började tänderna sitta löst och efter tre veckor hängde mjuka gommens slemhinna som barder bak i munnen.
Inte svält men olämpligt ensidigt.
Försök få tag på brunt ris och leta konserverad frukt.

Det tog ca 10 dagar med en väl sammansatt kost att återfå balansen i kroppen. Tröttheten försvann när blodsockret gick upp.

go tur
 
Pälsjägarna i Sverige rökte maginnehållet från ekorrar på spismuren för att hålla skörbjuggen borta under vintern.
 
Svält och brister i kosthållningen är olika sidor av samma problem. Alla som studerat överlevnad har säkert hört om fettsvältsdöden. Tjuvskyttar som levde på kaniner och harar dog då deras kroppar hade slut på fett.
När vi jobbade i Bagdad under fredsprocessen mellan Iran-Irak saknades grönsaker på menyn. Maten alla tre bestod av kyckling/får och vitt ris. Efter 14 dagar började tänderna sitta löst och efter tre veckor hängde mjuka gommens slemhinna som barder bak i munnen.
Inte svält men olämpligt ensidigt.
Försök få tag på brunt ris och leta konserverad frukt.

Det tog ca 10 dagar med en väl sammansatt kost att återfå balansen i kroppen. Tröttheten försvann när blodsockret gick upp.

go tur

Det här problemet med vitt, skalat ris upptäcktes redan i slutet av 1800- eller början av 1900-talet när fångar i Hong Kong började dö när de inte längre fick kokt oskalat/råris utan istället "bättre" vitt ris.

Nu borde några vitamintabletter eller frystorkad berikad "saft" hjälpa till med vitaminer och inte minst salter i varmt väder.
 
Man dör inte av näringsbrist utan av B1 vitamin brist. Där för är det viktigt att få i sig B1 vitamin. Man kan då förlänga sin överlevnadsförmåga under helsvält från 46-76 dagar till 130-324 dagar med till förd B1 vitamin. Äter man fel saker som inte innehåller B1 så förbrukas B1 och man dör fortare.
 
Vad finns för kompakt B1 preparat som enskilt kan hjälpa upp nivån till brukbar?

Kolhydrater till hjärnan är det fortframt bladsvass, etc?

go tur
 
Man dör inte av näringsbrist utan av B1 vitamin brist. Där för är det viktigt att få i sig B1 vitamin. Man kan då förlänga sin överlevnadsförmåga under helsvält från 46-76 dagar till 130-324 dagar med till förd B1 vitamin. Äter man fel saker som inte innehåller B1 så förbrukas B1 och man dör fortare.

Vad i naturen innehåller B1 - så man vet vad man ska prioritera att försöka äta?
Och som seobserver också frågat - vad kan man ha med sig ut, som innehåller gott om B1?
Söker man finns massor av kosttillskott, antagligne med varierande kvalitet.
Wikipedia säger "De viktigaste kostkällorna för tiamin är fläskkött, inälvsmat, bönor, ärtor, sparris, vetegroddar, jäst och i Sverige även spannmål där detta är berikat."

Inte för att jag misstror dig, man har du någon källa där man kan läsa mer om hur viktig B1 är i utdragna svältsituationer?
Kunskapen borde ju användas vid naturkatastrofer, i flyktingläger och liknande situationer också.

/Patrik, gammal SÖS-kurskamrat
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...