Kort tur runt Abisko

Jag önskar lite input kring ett konkret turförslag som vi värkt fram för att gå med våra barn 4 och 7 år. Se kartan. Vi tar liften upp från Abisko och tältar på lämplig plats uppe på fjället. Dag 2 går vi ner i riktning mot Kårsavaggestugan, så långt som de små benen vill knata och tältar längs med sjön för att hoppas på fiskemöjlighet där. Dag 3 går vi tillbaka till Abisko.

Enligt fjällkartan så verkar alternativ 1 ha bäst led, men jag funderar på alternativ 2, som verkar vara lite mer högfjällsbetonat. Men är den stigen tillräckligt lätt/bred/stor att gå på? Är det väldigt brant på något av alternativen? Något annat jag inte tänkt på?
 

Bilagor

  • rutt.jpg
    rutt.jpg
    63.1 KB · Visningar: 783
Rätta mig om jag har fel men streckad linje är väl vinterled? Att följa ledkryss på sommaren kan bli jobbigt på riktigt.
Tänkte inte på det först när jag såg bilden :) men insåg att när jag gått från Kårsavagge mot Abisko så har jag gått på den leden(prickad) som korsar din "returpil".

Jag och då 9-årig son gick alternativ 2 för massa år sedan och som jag minns det hade vi ganska stora problem med att hitta en tydlig stig. Vi hamnade i en massa vide som inte alls uppskattades av sonen. Det blev lite väl mycket: "Vi har kanske hamnat för lågt, vi går upp en bit och försöker hitta stigen", något som inte gillades allt av den unge fjällvandraren...

Även om det inte känns lika roligt så kan fram och tillbaka samma väg ändå vara ett alternativ. Liften upp bör man inte missa om man har barn med sig, kanske toppptur till Njulla.
Även Kårsavagge kanske kan funka även om det blir samma väg tillbaka, vyerna blir ju trots allt inte de samma när man går åt andra hållet.

Trevlig tur
/Johan
 
Hmm, jo, det är ju klart att det är en vinterled. Visste det egentligen, men tänkte inte riktigt... Kanske blir svårt att få till en rundtur då från Abisko med två tältnätter i kombination med liften.
 
Hmm, jo, det är ju klart att det är en vinterled. Visste det egentligen, men tänkte inte riktigt... Kanske blir svårt att få till en rundtur då från Abisko med två tältnätter i kombination med liften.

Vet inte hur ni har det med transporter och så men man kan ju förstås ta liften upp, ev. topptur Njullá, tälta någonstans utanför nationalparksgränsen. Nästa dag vandra ner mot Björkliden och tälta på lämplig plats, sedan avsluta med buss/tåg till Abisko om ni har bil parkerad där.

Eller...(nu fick jag upp farten :) )
Dag 1 - Lift/Njullá, tillbaka ner och tälta på tältplatsen vi Abisko Turist
Dag 2 - Vandra mot Kårsavagge, när ni känner att ni gått långt nog(och orkar lika långt tillbaka), tälta.
Dag 3 - Tillbaka till Abisko

Tycker det är så kul när folk vill ta med barnen ut, hade med mina när dom var yngre(nu 19 & 21), även om de idag inte är inbitna fjällvandrare så tyckte de det var rätt kul och kan nog tänka sig att komma iväg i framtiden.

Mvh
/Johan
 
Hmm, jo, det är ju klart att det är en vinterled. Visste det egentligen, men tänkte inte riktigt... Kanske blir svårt att få till en rundtur då från Abisko med två tältnätter i kombination med liften.
Det finns en till hake, tältförbudet i Abisko nationalpark. Finns vist någon/några platser det är tillåtet, osäker var.

Men måste ni göra en rundvandring? Ett tips är att ta liften upp från Abisko. Lämna packningen på lämplig ställe och gå upp på Njullá. Sedan kan ni tälta nere vid Gohpasjohka. Barn älskar vatten! Gör en tur i omgivningarna eller ligg bara still och mys. Sista dagen följer ni leden ner till Björkliden och sedan buss eller tåg tillbaka till Abisko.
Lasse Å
 
Tältning i Abisko tillåtet bara vid stugan vid Abiskojaure vad jag vet, sedan är det också fiskeförbud inom området.

Det fina med att gå mot Kårsavagge är ju att man ganska snart kommer ur nationalparken om man vill kunna tälta(samma sak om man åker liften upp, gränsen går ju rakt mellan topparna av Njullá och Slåttatjåkka). Om jag minns rätt kunde man köpa fiskekort för Kårsavgge på turiststationen(är ingen fiskare själv så har inte hundra koll, har sett fiskare inne i Kårsavagge)
 

avslutad210712

Gäst
Det fina med att gå mot Kårsavagge är ju att man ganska snart kommer ur nationalparken om man vill kunna tälta(samma sak om man åker liften upp, gränsen går ju rakt mellan topparna av Njullá och Slåttatjåkka). Om jag minns rätt kunde man köpa fiskekort för Kårsavgge på turiststationen(är ingen fiskare själv så har inte hundra koll, har sett fiskare inne i Kårsavagge)

Utanför parkgränsen går det bra att fiska med kort.

Och man kan dessutom få en och annan fisk. *L*

Har fått fisk i alla sjöarna utanför parkgränsen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ludde0719 Tips på kort tur i Jotunheimen! Fjällvandring 4
BeatriceK Tips på kort tur i Arjeplogsfjällen? Fjällvandring 4
johnny76 Kort tur Fjällvandring 1
Tryggvas Kort tur i Helagsområdet. Fjällvandring 8
Kort tur i Sarek Fjällvandring 1
Sverigesnationalparker.nu Kort topptur Tjåggnårisoalgge Fjällvandring 0
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
Snuggles88 Kort vandring in i Hardangervidda från Rjukan Fjällvandring 6
Agnetaw Ryggsäck för kort tjej? Fjällvandring 5
AndersWWW Utmanande kort vandring Fjällvandring 1
ViktoriaR Grövelsjön- tips på kort tälttur Fjällvandring 3
jonas72 Kort jämtlandstur Fjällvandring 2
Moh Kort stugtur med barn i Jämtland Fjällvandring 4
Sluthuvet Tips önskas på kort och enkel vandring. Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
veni Kort berättelse om vandringen till Rago NP och Hellmobotn till Sörfjorden Fjällvandring 13
mb.plk Kort rapport från Sarek 6-12 juli 2014 Fjällvandring 5
Elin75 Tips på kort vandring med fjällkänsla? Fjällvandring 5
elin.m.johansson Vandringssällskap Jämtlandstriangeln (och runt de krokarna) med kort varsel! Fjällvandring 1
Karolina P Fjällboende med barn, kort/ingen anmarsch Fjällvandring 29
Tältmannen Kort vårvandring i fjällen, behöver råd Fjällvandring 8
karisjanken Kort summering efter solovandring i Padjelanta Fjällvandring 4
Hendrik kort stugtur med tåg-/bussförbindelse? Fjällvandring 0
pauld Tips på kort oledad vandring Fjällvandring 4
nollett Kort men fin tripp Fjällvandring 3
Ostmjuk Hamster Kort rapport Sarek Fjällvandring 1
Ny kort vandringsled invigd Fjällvandring 1
Sofi123 Tips på kort vandringsled Fjällvandring 6
Libelle Tips på kort nybörjartur som passar en 12-åring? Fjällvandring 6
Nyttförsök Kort tripp i Abisko och Kebområdet. Fjällvandring 5
cassius Kort fråga. Fjällvandring 6
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
hsp Vandrings hastighet och tur planering Fjällvandring 18
lovikkavanten Tur kring Sarvesvagge? Fjällvandring 4
Charlotte J Bunnerfjällen nästa vecka - val av tur Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
Christoffer_123 Förslag på 4-dgrs tur Laponia? Fjällvandring 2
andy69 Behöver tur-råd SÖ om Staika! Fjällvandring 17
Martinnn Erbjuda guidad tur Nikkaluokta-kebnekaise Fjällvandring 3
klqrq Förslag på tur? Fjällvandring 3
mkruse Sarek - tur och utrustningshjälp önskas Fjällvandring 52

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.