Mjölk

Har ofta med mig mellanmål när jag reser och ibland är det muslie och mjölk. Mjölken är mitt problem. En vanlig termos har snabbkork och den ser jag inte som ett hygieniskt alternativ för mjölk. Skruvkork är bättre men ändå en packning där det kryper in mjölkrester. Diska packningen då, funkar men vill ha en kork med hel planpckning eller något annat som jag inte tänkt på där risken för bakterier minskar efter disk.
 
Varför inte en flaska i en liten kylbag? Du vet, en sån där som rymmer ett sexpack eller ännu mindre om du kan hitta. Eller lägg ner hela tetran. Lägg mjölken i frysen ett tag, inte så den fryser men blir riktigt kall, så håller den sig kall länge. Eller gör ett eget tetrafodral av frigolit eller nåt som du kan slänga sen.
 
torrmjölk funkar för mig, men gillar inte att dricka mjölk annat än i kaffe och choklad, men det ska ju va den feta torrmjölken. Helmjölk eller vad den heter.
 
Kanske en mattermos som rymmer en liten mjölktetra? Då ska ingen mjölk nå packningen utom om tetran läcker.

Själv kör även jag torrmjölk.
 
En 33cl eller 50cl PET som man fyller hälften med mjölk och sedan in i frysen, sen när man drar ut fyller man resten av flaskan med mjölk. Detta knepet håller mjölken kall och fräsch ett bra tag... Man kan ju också köpa högpastöriserad (UHT) mjölk som inte behöver förvaras i kylskåp, har några månader hållbarhet utanför kylskåpet oöppnat.

Mvh troswe
 
Inte riktigt samma men......

Mät upp muslin i portionsförpackningar och blanda med helmjölkspulver (inte vanlig Semper) så behöver du bara tillsätta vatten. Inte lika gott som vanlig mjölk men definitivt ett hygieniskt alternativ som inte surnar.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...