Prepping

För vissa kanske det lönar sig att organisera sig med andra, men människor har en tendens att tycka att saker är orättvisa om de behöver dela med andra. Och är man en förberedd prepper så vill man kanske inte dela med sig av sitt lagrade vatten till en massa andra som tänkt att "nån annan tar hand om mig om det händer nåt".

Jag är van från t.ex. scoutläger och liknande att blir "organiserad" med andra och det dröjer inte många dagar innan man blir trött på de där som föredrar att försöka låta alla andra göra jobbet och bara glida med.

Men det är klart att om det är strömavbrott några dagar drar man kanske inte till skogs. Men jag går ju inte till torget och ställer mig och ropar "Hej, jag har 300 liter vatten lagrat hemma, är det nån som vill slå sig ihop med mig?"
 
Möss och råttor behöver en kant för att kunna börja gnaga. De kan t.ex. inte gnaga sig ut ur en låda av plast eftersom alla ytor är plana eller "innerhörn" (en kartong av papp kan de "skrapa" sönder pappen på med tänderna). Alltså fungerar runda plastburkar ganska bra (om de står upp så de inte kommer åt kanten mellan sida och botten).

Men sen är ju möss och råttor inte så intresserade av att gnaga på plast, de är intresserade av mat. Känner de inte på lukten att det är mat inuti så blir de inte så intresserade av att gnaga.

(Dock kan de i vissa fall höra/känna att det verkar vara en hålighet bakom något, då blir de intresserade av att gnaga sig igenom. Antagligen är det nåt undermedvetet att de tror att det finns insekter bakom.)

Hade själv råttor ett par år när jag var tonåring och fick med irriterande regelbundenhet köpa nya bottnar till buren, då de blev söndertuggade. Frihetslängtan eller gnagbehov, inte vet jag, men plana ytor var inget hinder att de skulle börja gnaga.
De har ju också ett luktsinne som är jämförbart med en hunds, så det ska mycket till för att de inte ska känna lukten av maten.
 
Det är väldigt få bottnar till råttburar som är hetl fria från kanter. Det brukar ju t.ex. vara en kant som gallret "står på". Mig veterligen brukar det vara vid såna kanter som de "får grepp".

Råttornas tänder är ju böjda, ungefär som en ändavbitare, så för att de ska kunna gnaga sig igenom så måste de på nåt sätt "få grepp".
 
Det är väldigt få bottnar till råttburar som är hetl fria från kanter. Det brukar ju t.ex. vara en kant som gallret "står på". Mig veterligen brukar det vara vid såna kanter som de "får grepp".

Råttornas tänder är ju böjda, ungefär som en ändavbitare, så för att de ska kunna gnaga sig igenom så måste de på nåt sätt "få grepp".

Det var alltid nere i hörnen de gnagde sönder dem, mycket kanter visserligen, men åt "fel" håll.
De behöver bara få lite repor i plasten med klorna så får de grepp med tänderna efteråt.
Det är mycket möjligt att inte möss klarar det, har ingen personlig erfarenhet av det, men råttor klarar relativt enkelt att gnaga sig genom slät plast.
Härmed lämnar jag detta ämne vind för våg då det är lite OT.

Lite mer relaterat till ämnet, är det risk för rått- eller mössinvation, skaffa ett antal fällor, så får man minskad risk för matförrådet och extra proteintillskott samtidigt, en win-win situation alltså.
 
En fråga till alla preppers: hur mycket studerar ni etnologi och arkeologi? Personligen finner jag det mer lärorikt och intressant än all militär överlevnadslitteratur. Visserligen kan man tänka sig att det rör sig om olika stadier av överlevnad, men har ni någon långsiktig överlevnadsstrategi?

Mvh /Joel
 
Jag tycker att man ska tänka att man är ”skyldig” att hålla en viss beredskap. Förut hade samhället det åt dig med stora beredskapslager, nu får man tyvärr ordna det själv.

Har man lagt ner runt ett år på lumpen är det inte mycket uppoffring att lägga några dagar på sin egen beredskap.

När jag tar del av andras bedömningar verkar det landa i att det är minst några procents risk för krig i den här delen av Europa inom några år.

Man kan ha nytta av den egna beredskapen redan innan det blir krig. Hettar det till lite mera kommer det kännas väldigt bra att redan ha gjort inköpen och slippa stå i köer i en paniksituation då affärerna snabbt blir tömda.

Har vi dålig beredskap behövs inte mycket tryck på oss för att vi ska ge efter för fiendens krav. De kan få som de vill utan mycket våld i de nya hybridkrigstiderna. Vi har en medborgerlig ”skyldighet” att inte sätta oss i den situationen.

Sk ”preppers” ska inte utmålas som några konstiga människor. Det råder lite för mycket flockmentalitet i Sverge tycker jag. Men sista tiden har myndigheter och media börjat prata rejält om hotet och landets dåliga beredskap, så preppers kanske inte anses udda längre?

(Viste inte vilken tråd jag skulle skriva i då det finns två likartade, men tog denna pga den entydiga rubriken. Den andra som också är läsvärd är: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=82170&highlight=prepping )
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Avslutatmedlemskap161229 Överlevnad/Bushcraft/Prepping intresse i Örebro området? Överlevnad 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...