Avmontera Rottefella NNN BC

Hej!

Jag har blivit sugen på att testa långfärdsskirdskor och har ett par tuskidor med NNN bindningnar ståendes som jag inte använder så ofta. Därför skulle jag vilja ta bort dessa bindningar och om möjligt sätta dem på ett par långfärdsskidskor. Problemet är att när jag igår försökte få loss dem satt de som berg. Googlade lite för att finna någon instruktion men gick bet.

Är det någon här som vet hur man avmonterar ett par NNN BC?

Hälsningar David
 
Har för mig att

du kommer åt de kraftiga skruvarna som sitter strax framför skon genom att vika undan gummibälgen. Sitter en skruv längre fram också och så de som håller skenan.

Thure
 
Är det så att du hittat alla skruvar men inte får lös dessa? Jag har råkat ut för det en gång, jag hade ett par turskidor med vanlig Rottefellabindning där skruvarna var monterade med epoxilim i hålen eller nåt i den branschen, det var epoxilim under hela tåplattan mot skidan också. Jag fick till slut loss skruvarna med en slagskruvmejsel, men en några centimeter lång flaga av ytskiktet på skidan följde med ena bindningen. Du kanske har råkat ut för en lika nitisk bindningsmontör?
 
Epoxi är jättebra till att montera skruvar. Sitter perfekt. ;-)

Men det gäller att veta hur man får loss dom. Epoxi tål bara ca 130 grader innan det blir svagt. Använd en lödkolv på skruven så går det lätt, utan att rippa hålen. Har du ingen lödkolv kan du värma mejseln i med en varmluftspistol eller t.o.m i ett adventsljus innan du sätter den mot skruven och väntar ca 10 sek. Se upp med plasten på bindningarna bara.
 
Skruven limmas inte främst för att sitta bättra utan för att göra skruvhålet vattentät.
Skippar man limmet kommer fukt att tränga in till skidans kärna och dagen efter att du har köpt nya skidor när du står precis utanför huset i det vackra vädret kommer bindningarna att lossna ifrån den fuktskadade skidan.
Tyvärr verkar många butiker missa det där med limmet, vad det beror på vet jag ej...
 
Om limmets primära funktion är att täta låter inte epoxi optimalt. Då borde väl silicon vara lämpligare, och lättare att få lös vid demontering.
 
När jag skulle byta mina gamla Rottefella till nya d:eek: blev jag rekommenderad att försiktigt värma de epoxilimmade skruvarnas skallar med en gasollåga. Förvånansvärt lite värme krävdes för att få skruvarna att släppa. Jag blev också rekommenderad att använda vattenfast trälim vid monteringen av de nya. Mina gamla Fischer Europa 99:eek:r har träkärnor. Innan dess fyllde jag mycket noggrannt de gamla hålen med epoxilim
T
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.