Almgrens Multiskate?

Hej!
Är det nån som har provat Almgrens Multiskate. Dessa har bindningar som ska passa "vanliga" vandrarkängor.
Tacksam för svar. ML
 
Amlgren Multiskate

Jag och min sambo har ovan nämnda skridsko.
Vi åker båda med Meindl kängor men olika modeller.
Jag började med en modell vilken jag inte kommer ihåg namnet på, men den är lägre till skaftet än Meindl Island vilken jag kommer att testa i veckan.
Skridskon fungerade utmärkt, inga glapp uppåt och i sidled förekom. De kraftiga bindningarna sätter P för det. De breda läderremmarna då? Jodå även de fungerade mycket bra utan att trycka på fotled och övertåparti vilket jag befarade innan jag provat. Snowboardbindningen kan kanske tyckas något klumpig men upplevelsen var att de inte stör åkningen på något vis. För en gammal skid- & snowboardåkare kändes det naturligt och invant med den typen av bindning.
Om de kommer att hålla för div påfrestning återstår att se.
Det enda jag har att anmärka på bindningen är att det främre spännet borde vara av samma typ som det över vristen dvs av typen som man behändigt matar på när man kört in plastremmen med steg i, klick...klick.
Med stela och frusna fingrar kan det bli väl så knöligt att spänna den främre remmen, ja kanske till och med något att svära över.
Jag har ombett personalen på affären där skridskona inköpts att ta hem snabbspännena för att jag skall kunna byta ut de främre. Svar väntas från Almgrens som tydligen inte är riktigt pigg på förfarandet!!! Nåja spännen finns att köpa på sportaffärer som säljer Snowboards så hjälper Almgrens inte till fixar det sig ändå. Vi får se om Almgrens är serviceminded eller ej.

Skyllemarks Birka, är säker ett mycket bra alternativ till ovan nämnda bindning. Fördelen med bindningstypen är trots allt det förnäma att kunna använda bekväma vandringskängor till och från sjöar, till och från själva aktiviteten, köra bil mm.

God tur / Pia
 
Nu....

...är jag nyfiken! Efter att ha använt kombinationen "skräddarsydd Almgren Snabb och Normarkskänga" i 15 år har jag nu nått vägs ände eftersom kängan har utvecklats till rena läskpapperet, bortom all räddning. Sedan flera år har jag insett att vandrarkängor är "den rätta vägen", jag har bara inte kunnat bestämma mig för en vettig (hemslödad) bindningslösning.

Almgrens har inte lagt ut sin Multiskate på hemsidan. Vet någon var någonstans i Stockholm den finns till beskådande?
T
 
Bild finns på....

http://www.sportsnet.se, skridskon kostar 1120 kronor där. Bakbindningen liknar den "gamla" Almgrens bakbindningen där det gicka att minska bindningens bredd. Tror själv fortfarande att det är smartare att modda känga och skridsko lite. På så sätt kan man få en snabbindning, hålla på och meka med remmar är inte riktigt min grej. Kolla in Bengt Naeslunds skridskor, snygg lösning anpassad för Lundhagskänga. En verklig snabbindning.

Det är inte så mycket som krävs, som Thure har skrivit tidigare är det bra med en randsydd känga, då funkar Skyllermarks frambindning utan större anpassning, kanske får man fila lite på den. Bakbindningen kan vara lite lurigare men det borde gå att modifiera klacken, gott om gummi att skruva och dona i. Mina Lundhags med specialbeställda skidkanter blev ganska bra men är kanske lite "stora" både inuti och utanpå. Skall prova att springa i dem för att se hur de känns, kanske kan bli ett vapen i krogrännet nästa år.

-Palle
 
Inte ända fram....

Hustrun har ett par stadiga, lätta och täta Meindl-kängor som med sin rundade undersida (tå och häl upp) verkar gjorda för att låta foten "rulla av steget" då man går. Som en självklar konsekvens av detta borde denna sulform även "rulla av skäret" om hälen tillåts glappa a la Lasse L.

Alltså: modern vandrarkänga på glappgrilla. Ett rejält steg (skär)att ta för bästa lekkamraten.

Multiskaten når bara halvvägs till detta mål och innebär en återgång till det gamla "vristtrycket". Inte mitt förstahandsval m.a.o.
 
Tack!

Tack för synpunkterna. De var mitt i prick då jag har tänkt börja åka med mina Island istället för de sladdriga Lundhagarna. // Magnus
 
Multiskate!

Almgrens multiskate har fungerat på mellanstorlekarna som exempelvis 39 upp till 43 fast sämre till små och stora storlekar, denna barnsjukdom kommer att vara åtgärdad till nästa år. Vänta!!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.