Att sakna ord

Ännu mera språkförbistring

Hittade följande länk på Stockholm stads webbsajt:

http://www.stockholm.se/KulturFritid/Idrottsanlaggningar/Boka-anlaggning/Naturisar/

Stockholm stad anser alltså att en "naturis" är varje is som är fryst med naturkyla, så att om man spolar en bollblan och låter isen frysa av naturkylan, då är det en "naturis" enligt Stockholm stad. Jag håller inte med....


Gick förresten förbi Gärdet för några dagar sedan och kollade där det tidigare brukade spolas en isbana med ett varv på ca 1 km. Isbanan brukade ligga mellan FiImhuset och Kampementsbadet ungefär. Nu har vi haft många milda vintrar då en sådan bana inte har kunnat spolas, men i år är en sådan vinter då banan på Gärdet hade kunnat spolas - men jag såg inte ett spår av en sådan bana.

Isbanan på Gärdet var lite speciell, för där fanns det upp- och nedförsbackar - det är sällan man får uppleva det som skridskoåkare. Senast jag åkte på den banan var 1995.
 
F.ö. är det bra om även de som bara åker på plogade banor inkluderar ordet "överis" i sin vokabulär. Den vanligaste isolyckan är inte plurrning utan fall mot isen med de följdskador det kan innebära. Jag har några i mon bekantskapskrets som helt slutat åka långfärdsskridskor efter en fallolycka där skadorna sedan krävde några månaders regelbundna läkarbesök.

Lite åkdisciplin bland de som åker på plogade banor vore inte dumt. Blev själv för två veckor sedan utprejad i en snövall av en medelålders man som bara tittade framåt. Resultatet blev att jag fastnade med skridskon i snövallen och fick en flygtur med landning på ena axeln som slogs ur led. Ifall han tittat lite över axeln innan han svängde vänster skulle olyckan aldrig hänt.

Kanske är det ett stockholmsfenomen. Att förlita sig på högerregeln i stockholmstrafiken är livsfarligt.
I skidspåren tycker hälften av åkarna att upphinnande skall springa om i djupsnö och sly.

För några år sedan höll nästan alla skridskoåkare till höger i banan så att mötande och upphinnande kunde åka förbi utan problem.
 
Åkregler?

Lite åkdisciplin bland de som åker på plogade banor vore inte dumt. Blev själv för två veckor sedan utprejad i en snövall av en medelålders man som bara tittade framåt. Resultatet blev att jag fastnade med skridskon i snövallen och fick en flygtur med landning på ena axeln som slogs ur led. Ifall han tittat lite över axeln innan han svängde vänster skulle olyckan aldrig hänt.

Kanske är det ett stockholmsfenomen. Att förlita sig på högerregeln i stockholmstrafiken är livsfarligt.
I skidspåren tycker hälften av åkarna att upphinnande skall springa om i djupsnö och sly.

För några år sedan höll nästan alla skridskoåkare till höger i banan så att mötande och upphinnande kunde åka förbi utan problem.


Jag som uteslutande har åkt på plogade sjöisbanor blir alltsom oftast fundersam på hur folk beter sig på dessa banor. För mig (och jag har bara hållit på med långfärdsskridskor några år) är det självklart att man håller till höger, speciellt om man åker i ett långsammare tempo (vilket jag gör). Dessutom tycker jag att det är olämpligt att åka fler än två personer i bredd; särskilt om man gör det mitt i banan. Jag trodde inte att folk anser det naturligt att åka skridskor på banan och samtidigt ha sin hund springande lös bredvid. Att barn plötsligt får för sig att spela ishockey mitt i banan sorterar jag också in under kategorin "olämpligt", men det är väl snarast föräldrarna man får skylla på.

Jag tycker inte att man behöver sätta upp förbudsskyltar, men ibland tror jag att det skulle underlätta för alla om viss information om hur man åker på en plogad sjöisbana fanns tillgänglig. Alltså, enkla regler om att man håller till höger, inte åker en hel familj i bredd eller att hundar hålls kopplade (om de överhuvud taget har något på en sjöisbana att göra).

Är jag på rätt spår - eller är jag bara en gnällig gubbe?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.