Att sakna ord

Norrvikens plogade bana (som är en av de allra äldsta plogade banorna i Stockholmstrakten, med anor från 1970-talet), har en webbplats på http://www.sollentunax.se/is/is.php där banans tillstånd rapporteras regelbundet. Rapporterna uppdateras ofta, vilket är bra. Men rapporterna gäller enbart banan, inte sjön som sådan. Om det inte finns någon bana brukar dom avråda folk från att gå ut på isen, även om isen bär en människa med god marginal.

Idag såg rapporten för Norrvikens sjöisbana ut så här:
-----------------------------------------------------------------------
Idag är det fruset vatten och snöblask på sjöisbanan vi kommer att gå ut och kolla om vi kan köra med ett hyvelstål och på det viset få till en åkbar is.

Se upp med de längsgående sprickor som finns i banan, se också upp med de vindbrunnar (kratrar)som bildats, det är lätt att fastna i dem.

-----------------------------------------------------------------------

Ordvalet är lite lustigt - vad är "fruset vatten" för något om inte is? :) Och att det finns is på en sjöisbana är väl helt naturligt, det borde man inte behöva påpeka....

Men jag tror dom vill säga något annat. Jag tror dom vill säga att det på banan är överis, snöslask och slukhål. Betydelsefull information - det är inte roligt att åka på en sådan bana. Men dom saknar ord för att beskriva detta, så överisen kallas "fruset vatten" och slukhålen kallas "vindbrunnar".

Tyvärr skapar detta språkbruk säkerligen förvirring bland allmänheten om vad olika isord egentligen betyder.
 
Jag är en tämligen sporadisk men ibland ivrig skridskoåkare. Jag har både långfärdsskridskor och gamla hockeyrör. Jag har inte kamrater som är Långfärdsskridskoåkare eller Skridskoseglare.

Men av beskrivningen hade jag inga problem att förstå att det inte var bra förutsättningar för åkning. Att man beskriver förhållandena på den bana man underhåller är väl lätt att förstå eftersom man inte åtagit sig vare sig en meteorologisk uppgift eller allmän israpportering om hela sjön.

Att använda rätt spåk är alltid berömvärt, men ibland är de kanske också så att detta med "rätt" språk är mer subjektivt än annars.
 
Kanske

skall du föreslå att de studerar Karin Hedéns isordbok Paul. http://www.sssk.se/ordbok/gettermer1.asp?letter=%

Men vokabulären skiljer sig mellan olika personer och det kan vara önskvärt om så många som möjligt som läser uppgifterna om banan förstår vad de har att vänta.

Överis borde de hur som helst använda. Vindbrunnar förstår jag inte vad de vill beskriva med. Slukhål? Smältvattenskavler?

Thure
 
Korrekt vore väl att säga att på det aktuella området förekommer vatten i olika koncentrationer och aggregationsformer.
Eller att det är dålig skridskois som man ska försöka fixa till snart. :)
 
Vindbrunnar

är ett nyisfenomen med stora 10 meter till kilometer i diameter rundade öppna partier under nyisbildningen. Kan vara svåra att se senare när de tillfrusit med icke bärig is.

Slukhål är ett fenomen när smältande snö eller vatten på isen rinner ned genom t ex sprickor när isen flyter upp. Slukhål blir sällan bredare än 0,5-1 m. Vindbrunnar kan vi utesluta i det aktuella fallet.

Thure

Trodde vindbrunnar var mer vedertaget begrepp än slukhål...
 
Stöp

är när snö smälter till slask eller där mycket snö tynger ned isen så att vatten tränger upp ur sprickor och vattendränker snölagret. Stöpet kan senare frysa till stöpis. Överis kan bildas då övre skiktet fryser. Överis behöver inte bildas från stöp utan kan också bildas när vatten täcker underisen.

Thure
 
.....................
Att man beskriver förhållandena på den bana man underhåller är väl lätt att förstå eftersom man inte åtagit sig vare sig en meteorologisk uppgift eller allmän israpportering om hela sjön.

På ett sätt har du rätt - ingen kommer att kunna anklaga dem för tjänstefel för att de gör så här.

Men jämför gärna med t.ex. rapporteringen av Brunnsviken http://www.solna.se/naturisar eller Edsviken/Värtan http://www.danderyd.se/is - dom är inte lika inskränkta i sina rapporteringar. Speciellt rapporteringen på Edsviken/Värtan är riktigt bra.

Norrvikenrapporternas tunnelseende har visat sig tidigare. I januari 2006 hade Norrviken frusit till med inte riktigt bärig is, sedan kom en stor mängd snö ovanpå den svaga isen. Det gick alltså inte att åka ut och ploga där då. Efter snöfallet frös Edsviken till och i mitten av januari låg hela Edsviken med jättefin och stabil is praktiskt taget överallt, medan Norrviken samtidigt var oåkbar p.g.a. en massa snö som inte kunde plogas bort för att isen under var för svag. Man skulle kanske kunnat tänka sig att Norrvikenrapporten då skulle kunna hänvisa till de närbelägna jättefina isarna på Edsviken - men icke!!!! Istället rekommenderade dom på Norrviken att man åkte skidor..... Det känns som om dom på Norrviken i första hand vill maximera besökssiffrorna på sin egen bana. Har dom ingen bana att erbjuda är dom inte intresserade av att ge isinformation. Och det är lite tråkigt.


Att använda rätt spåk är alltid berömvärt, men ibland är de kanske också så att detta med "rätt" språk är mer subjektivt än annars.

Språk är alltid subjektivt! Men en gemensam terminologi är klart önskvärd - tycker inte du det?
 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.