Artiklar om iskunskap

Jag har tillsammans med Johan Porsby börjat snickra på en enkel hemsida där vi tänkte försöka samla artiklar som handlar om iskunskap för långfärdsskridskoåkare. De första trevande stegen hittar du på
http://www.thinkice.com
där du just nu kan läsa Johans utmärkta nydanande artikel om saltis som fanns i Isbiten 4-2004. Hör av dig till mig om du vill bidra med någon artikel!
 
Intressant

Vad kul att ni samarbetar om detta Johan och Krister.

Jag har en fundering om salthalterna som nämns i Johans artikel.

Johan skriver: "Lamellstruktur bildas bara i kärnis och när vattnets salthalt är minst 0,6 promille, vilket den är i hela Östersjön ända upp i Bottenviken, utom nära älvmynningar. Vid lägre salthalt bildas saltfri is med slät undersida - sötis."

Men jag hittar olika uppgifter om Östersjöns ytvattensalthalt i olika böcker. I Nationalencyklopedins Östersjöartikel nämns salthalten 2,5 promille längst in i Bottenviken och längst in i Finska viken och gränsen för 6 promille från Stockholms skärgård mot Åland och Åboland. Ytvattnet i Östersjön och Bottenhavet cirkulerar i genomsnitt motsols varför det är lite högre salthalt i öster jämfört med väster på samma breddgrad.

I boken Östersjön vårt hav nämns i stället 6 promille långt norrut i Bottenviken såsom i Johans artikel.

Men min uppfattning är att det ofta är betydligt lägre salthalt i det vatten som bildar isarna vi åker på. Det kan bero på t ex stabila högtryck vid isläggning vilket gör att vattnet är mer skiktat med lägre salthalt vid ytan och på att relativt saltvattigt vatten från älvar lägger sig närmast den fasta isen och att detta söta vatten flyttar sig succesivt utåt i takt med isläggningen. I Stockholms skärgård kan man räkna med ganska saltfattigt ytvatten dels från Stockholms ström dels via den sydgående strömmen från Bottenhavet. Salthalten ökar succesivt ut mot det öppna havet.

Vattnet i skärgården utanför Gräsö lär påverkas en del av vattnet från Dalälven.

När det var de fina isarna i Bohuslän på 80-talet var det relativt låg salthalt i ytvattnet till följd av stabilt väder samt nordgående ström utmed kusten som förde med sig kallt utvatten från Öresund och utloppen av å och älvvatten utmed den svenska kusten.

När jag åkte skridskor söder om Piteå för 15 år sedan så var isen i det närmaste helt avsaltad trots att den var nylagd.

I NEs artikel nämns också att språngskiktet ändras under vintern och ofta nästan försvinner ned till djup närmare 90 meter vilket skulle kunna innebära att ytvattnet är mer salt på vintern än på sommaren i de delar av Östersjön och Bottenhavet som är isfria.

Thure
 
Salthalter

thureb; sa:
Johan skriver: "Lamellstruktur bildas bara i kärnis och när vattnets salthalt är minst 0,6 promille, vilket den är i hela Östersjön ända upp i Bottenviken, utom nära älvmynningar. Vid lägre salthalt bildas saltfri is med slät undersida - sötis."
...
I boken Östersjön vårt hav nämns i stället 6 promille långt norrut i Bottenviken såsom i Johans artikel.
Jag håller med om de salthalter du nämner, alltså c:a 6 promille utanför Stockholm och c:a 2,5 promille längst upp i Bottenviken. Men också att salthalten ofta är lägre nära älvmynningar. Det var detta jag menade med den formulering du citerar, men kanske var jag otydlig.

Gränsen 0,6 promille är inte absolut, utan beror även på hur snabbt isen växer (jag har även sett siffran 1 promille nämnas). Dessutom gäller den troligen främst för is där kristallerna har stående basplan (horisontell c-axel), vilket är vanligast i havsis.

Men hur mycket lägre salthalten är inne i skärgårdarna, och hur detta påverkar isen, är svårare att säga. Det skulle vara mycket intressant att mäta salthalten i ytvatten på t.ex. Västkusten när isen bildas. Vid Trosaåns utlopp, kan man ofta märka att isen på Stadsfjärden har en markant sötiskaraktär. Men lite längre ut på Fågelöfjärden har jag observerat tydlig lamellstruktur i isen. Även i Gräsö skärgård, som du nämner, bildas is med lameller.

Dessutom, när isen väl har lagt sig, kan det nära åmyningar bildas stora områden med sött ytvatten, eftersom vinden då inte kan blanda om vattnet lika effektivt. Det finns en studie av Mats Granskog om detta, ”Characteristics and potential impacts of under-ice river plumes in the seasonally ice-covered Bothnian Bay (Baltic Sea)”. Den finns på hans hemsida http://www.ulapland.fi/home/hkunta/mgransko/
 
mäta salthalt

Hur mäter man vattnets salthalt? Vore det möjligt att ha med sig något instrument för att göra mätningar när man är ute på skridskotur? Kanske även vore intressant att såga ut bitar av is och smälta den för att mäta salthalten i isen och därmed få ett mått på hur avsaltad isen är.
 
Salthalt mats via elektrisk motstand eller densitet.
Motstand ar mer precis, men apparaten ar dyrare.
Densitet matning behover bara en enkel hygrometer,
som liknar den man har for hembrygg, och som kan kopas
fran akvaria affarer. Latt att ta med och anvander pa isen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
david-d Lake Ice: Iskunskap articles in English Långfärdskridsko 0
cwmint Iskunskap? Långfärdskridsko 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...