"Kapa" Skyllermarks blå

Är nybliven ägare till ett par Skyllermarks blå 46cm. Trots min ovana vid lf-åkning tycker jag att åkytan känns kort och uppslipningen framtill lång/flack. Funderar på att bytas till 51cm istället. Totallängden känns dock bra - är 177 och har skostl 42. Jag har noterat att en del kortar sina skridskor och "slipar upp" skenan. Vart vänder man sig lämpligen? Vad kan det kosta?

En annan sak: Jag hade vissa problem med att spetsarna slog i isen när jag "tog i". Kan det bero på ovanstående eller har jag helt enkelt fel teknik.

//JL
 
46 cm funkar finfint

Du lär inte slå i spetsen mindre i isen om du har längre skena iaf, angående kortningen så funkade det fint för mig att såga bort aluminiumet där jag ville att skridskon skulle sluta, sedan bröt jag lätt av stålet och slipade snabbt upp den på en maskindriven bänkslip.
 
Bakspetsar?

Är det bakre delen av skridskorna som tar i isen?

Sätt på en glappbegränsare. Ställ in skridskon så att den planare delen av skridskons glidyta sticker ut lika mycket framför som bakom din fot.

Sök på glappbegränsare här i vänsterspalten så får du lite tips.

Men om det är främre spetsarna som slår i så har du nytta av att kapa skridskon enligt ovan.

Thure
[Ändrat av thureb 2005-02-07 kl 16:23]
 
Spetsarna

Det var bara spetsarna som slog i.

Att kapa är naturligtvis lätt, men måste jag inte få hjälp med att slipa skenan sen? Eller låter man kurvaturen vara och skenan vara "trubbig"?
 
Gör ingenting, lär dig åka med nya skridskor. Om spetsen tar fast kanske gummibiten i bindningen är för styv, det är enkelt att byta till mjukare. Foten kan också ligga för bak, den ska vara i mitten av den raka delen(viktigt).
[Ändrat av pekvirk 2005-02-07 kl 21:33]
 
Re: Spetsarna

JLjung; sa:
Det var bara spetsarna som slog i.

Att kapa är naturligtvis lätt, men måste jag inte få hjälp med att slipa skenan sen? Eller låter man kurvaturen vara och skenan vara "trubbig"?

Antingen om du har tillgång till en maskindriven bänkslip, alltså en roterande slipsten, annars kan säkert cykelstallet på kungsholmen hjälpa dig om du lyckas övertala dom :D

Pekka har helt rätt om positionen på skridskon, jag är 178 strl 43 o jag har bindningen längst fram på mina skyllermarks blå...

Annars tror jag nog att med en bra teknik så kan man åka på allt, jag vet inte vart i din stil som det går lite "snett" men "gubbarna" åker skiten ur dom flesta i gamla militärkängor o vanliga fasthälskridskor så om du slipar på tekniken istället för skridskorna så löser det sig, men ska du sen lätta skridskon så finns det några gram o hämta längst fram...
[Ändrat av newcence 2005-02-07 kl 22:40]
 
Lathet...

Några kommentarer.

Jag kör själv med än så länge okortade blå 51 cm. Om jag bara får tag i rätt verktyg och lokal kommer jag att korta ner skridskorna ca 5-6 cm. Slår i spetsarna ibland eftersom jag gärna åker energisnålt (lat kanske somliga hävdar) och inte vill lyfta foten onödigt högt i "rundrörelsen" inför nytt ytterskär. Vid bra förhållanden föredrar jag att påbörja ytterskäret tidigt (sätter inte ner skridskon snett framför, snarare parallellt, snett bakom, den aktiva foten. På så vis maximerar jag ytterskärets längd innan jag går över till innerskäret. Med sådan issättning anser jag def. att längden har betydelse och inget som jag tänker anpassa efter skridskolängden.

Att minska risken för spetssnubbel genom att byta ut till mjukare gummi bör vara fel väg att gå. På så vis blir ju skenan hängande under foten och bakre delen av skenan kommer att börja skrapa i isen innan själva skäret påbörjas.

/Nicklas
 
JLjung; sa:
Jag har noterat att en del kortar sina skridskor och "slipar upp" skenan. Vart vänder man sig lämpligen?
Jag gjorde det hemma, använde en bågfil med blad av tungstenskarbid (60 spänn på clas ohlson) och slipade sen en lagom ramp med en bänkslipmaskin. Det går med ännu enklare grejer, men själva skenan är rätt hård så det är trevligt att slippa. Vinkelslip går säkert bra, eller en vanlig fil av bra kvalitet. Vid maskinslipning kan det vara bra att kyla skenan ganska ofta så att inte värmen från bearbetningen ställer till med något.

De mesta ojämnheterna man verkligen åker över är ganska låga, så bara man behåller den flacka kurvan närmast isen (och några mm upp) så märks det ytterst lite att resten av spetsen är trubbig.
En annan sak: Jag hade vissa problem med att spetsarna slog i isen när jag "tog i". Kan det bero på ovanstående eller har jag helt enkelt fel teknik?

Om du kommer direkt från hockeyrör till långfärdsskridsko så bör du försöka justera din teknik en del. Vanliga skridskor åks mycket mer "på tå" än vad som passar för långfärdsskridskor.
 
Blir det inte för ögat en märklig wobblande stil då. Jag är novis i finstilsåkning men har experimenterat lite på egen hand. Om ytterskäret pendlar över och avsparken kommer på innerskäret hur är det möjligt att sätta den nya foten "bakom" avsparkfoten på ett nytt ytterskär, borde inte hela ekipaget välta då - vad är det som åstadkommer motvikten i det läget. Jag såg en åkare på ÖIP som åkte ungefär som du beskriver, trots att ögat registrerade gick det inte att förstå hur det gick till. Det verkade upphäva naturlagarna. Finns det något hemligt recept så här verbalt?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lawe Kapa Skyllermarks blå Långfärdskridsko 3
lasse054 Kapa Skyllermarks blå ? Långfärdskridsko 6
srpp Kapa förskeppet - "nitningen"? Långfärdskridsko 8
mangem Kapa skridskor Långfärdskridsko 2
Marcus Karlsson Skyllermarks Orange märkligt tung Långfärdskridsko 8
jofo69 Brynställ till Skyllermarks Röd Långfärdskridsko 5
CFJ Joha PRO med Skyllermarks röd Långfärdskridsko 3
hedstrom89 Skyllermarks röd Långfärdskridsko 1
sonias Skyllermarks 42 eller 47 cm? Långfärdskridsko 5
Ihlberg82 Längd/Placering Skyllermarks Röd Långfärdskridsko 12
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
Läraren Skyllermarks röd vs OAC Carbon Racer Långfärdskridsko 6
Jimmituna Skyllermarks blå, utan bindning Långfärdskridsko 2
Stuvarn Skyllermarks Röd....Bra Köp? Långfärdskridsko 2
Daddy Skyllermarks Birka? I så fall vilken längd? Långfärdskridsko 9
Boosse Skyllermarks Långfärdskridsko 1
rannug Zandstra vs. Skyllermarks Blå - märks skillnaden i styvhet på isen? Långfärdskridsko 3
rickard svanström Inställning Skyllermarks blå Långfärdskridsko 0
avslutad20150710 Hårdhet Skyllermarks blå? Långfärdskridsko 16
Nisse P Inställningsproblem Skyllermarks Blå Långfärdskridsko 6
ajn Längd Skyllermarks blå? Långfärdskridsko 5
ottagono modifiera Skyllermarks blå Långfärdskridsko 0
AK Vikt på Skyllermarks blå? Långfärdskridsko 2
tmthulin Ändra profilen på Skyllermarks Långfärdskridsko 4
Boosse Skyllermarks blå Långfärdskridsko 0
jabe05 Skyllermarks Blå? Långfärdskridsko 9
chlindberg Skyllermarks nya blå ? Långfärdskridsko 0
angelikaj Skyllermarks remless Långfärdskridsko 3
Skyllermarks Birka (igen) Långfärdskridsko 1
Skyllermarks Birka något att ha? Långfärdskridsko 1
tommydee Erfarenheter av Zandstra Tour Blå? Långfärdskridsko 10
Fröken Jönsson Skryllermarks röd eller blå? Långfärdskridsko 33
Rajjan Jag har ett par blå skridskor Långfärdskridsko 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.