"skridskofodral" ?

Undrar om någon har något tips på hur man man kan förvara skridskorna så att de inte riskerar att vara i vägen för andra medpassagerare när man åker buss etc. Har förvisso skenskydd, så det är inte den slipade delen av skenan som är problemet, utan ändarna på skridskorna som kan rispa andpra personers kläder och dylikt. Som det är nu så måste jag vara väldigt vaksam på trånga ställen med många människor. Kanske det finns några avlånga spolformade varianter av packpåsar i rivbeständigt material som kunde passa?

/Björn
 
skridskofodral

Ta en titt på hur te.x. Haglöfs levererar sina skridskor. Går lätt att sy själv om man vill.
 
Smal ryggsäck

Med en någorlunda smal ramlös säck så är det lätt att spänna fast skridskorna med remmar utmed sidan vertikalt utan riskera att man skall störa eller haka fast i medpassagerare. Dessutom torkar skridskorna bättre utan fodral.
Skenskydd kan också medföra rostangrepp så surra skridskorna med åkytan mot andra skrdskons aluminiumplatta så behövs inga skenskydd.
Ju mindre onödiga prylar ju bättre.
Thure
 
Skridskofodral

Min flickvän använder avklippta byxben från gamla jeans, ihoppsydda nedtill och med snodd upptill. Verkar fungera alldeles utmärkt.
 
Sy ett ytterfack

Det är inte så svårt att sy ett enkelt ytterfack till ryggsäcken så att man kan ha skridskorna vertikalt längs sidan av säcken väl fastspända och skyddade. De flesta ryggsäckar har någon typ av remmar eller fästen längs sidorna där man kan fästa sitt "skridskofack". Är man ambitiös kan man sy ett fack med långt blixtlås så går det lätt att få ut skridskorna. Den late (som jag!) syr bara en påse som går att dra ihop upptill, och med några fästen för montering på säcken.

Peter
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...