Armens marchkängor

jag har försökt åka i armékängor, och de voro stabila och så, men jag fick så fruktansvärt ont fram på vristen så jag kunde inte använda dem. Har jag fel sort eller ska man modifiera dem på nåt sätt? Det blir liksom bylsigt med läder under snörningen.
 
Arméns kängor

Kräver flera par sockor, FM anger två men erfarenheter talar för strumpor, knästrumpor, yttersockar, det blir tre.
Plöslädret i kängorna måste givetvis mjukas upp med fett och vikas prydligt och jämt innan man snörar kängorna. Annars blir det problem med tryck på vristen. Dra inte åt snöret för hårt i övre delen på skaftet utan nöj er med att dra i skobanden över fotdelen och nedre delen av vristen. Ha en bekväm innersula i kängan, civil, fotformad eller filt. Ha gärna ombyte av innersulan med i ombytet av strumpor-sockar. Lufta kängorna vid rast.
Gå in kängorna fuktiga, kort promenad typ runt kvareteret, flera gånger låt kängorna torka mellan övningarna -med tidningspappaer eller skotorkare i- och fetta in dem med minkfett medan de är fuktiga.
Skydda lädret bara med vax eller gammaldags skosmörja. Förvara dem, regjorda, vårdade mörkt, svalt med skoblock i. Det är mycket känga för liten peng, inte bara ur gram/krona.
Skidpjäxorna är inte dumma, rymmligare fotdel än marschkängan, jag gillad dem skarpt.
M90 kängor i all ära, men mig veterligen finns det inga bindningar som passar bra, vare sig till vinter eller sommarkängan, ännu.

Go tur

Johan K
 
kängor

Brukar själv använda M59. Tyvärr är 90-kängan inte tillräckligt fyrkantig framtill som 59-an är. 90-kängor är däremot bra att vandra i.
 
Re: Marschkänga M/90 Vinter

Tridenter; sa:
Testa Marschkänga M/90 Vinter den är precis lika fyrkantig som m/59 och funkar "bra" till vitablixtens bindningar (<= stl 285).

Nope. M90 Vinter är inte samma sula/bindning som m59. m59 pjäxan är NordicNorm-bredd och betydligt mer fyrkantig i fram. m90 vinter är något FM hittat på, dom passar ju inte ens till dom gamla vita blixten (man måste ha en extra rem, bl.a.). Dessutom är m59-pjäxan mycket styvare i sulan än m90 vinter, och har cellgummi-fotdel.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.