Allemansrätt i Norge?

Det gäller andra regler för allemansrätt i Norge än i Sverige det vet jag men jag blev lite förvånad när jag läste detta i en färdrapport från Nordmarka i närehetn av Oslo.

Någon som kan kommentera detta citat?

"Erfarenheter mm: Svårt att ta sig fram till sjön. Vi blev avvisade av far och son på en gård (Møllerstad), som inte tillät gående på skogsbilväg över deras område. Vi fann alternativ väg genom Nygård."

Thure
 
I Skottland har man i och med Land Reform Act (Scotland) också infört bestämmelser om rätt långtgånde access till den mesta marken, exakt var och hur kan man upplysa sig om i Scottish Outdoor Access Code.

(Om någon undrar varför jag gjorde tre inlägg på raken så är det för att Utsidans inte helt moderna kodning inte fixar hur många länkar som helst i ett och samma inlägg.)
 
Sarvi; sa:
(Om någon undrar varför jag gjorde tre inlägg på raken så är det för att Utsidans inte helt moderna kodning inte fixar hur många länkar som helst i ett och samma inlägg.)

Om du sätter "citationstecken" på adressen funkar det,eller nåt sånt.


peter
 
Ferdselsrett i Norge

Ferdselsretten (i Sverige allemansrätten) i Norge är sedan 50 år lagstadgad. Den är så gott som lika omfattande som allemansrätten.
Ägaren till Börter gård vid Börtervanna (som jag faktiskt åkte på i januari) har sedan många år trilskats med myndigheterna och tagit sig friheter långt utöver det Ferdselsretten tillsäger genom att bl a stänga av skogsvägar utan stöd i Ferdselrettparagrafer. Flera domstolsbeslut fastställer ägarens felaktiga handlande, likväl fortsätter han att chikanera sin omgivning. Östmarkas Venner (ideel förening) har genom Enebakk kommune fått ägaren att ta bort stengslen, portar o dyl som hindrat tillgång till Börtervanna från syd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jap_a Plogade banor i Norge Långfärdskridsko 3
Långfärdsskridsko i Norge Långfärdskridsko 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...