Alfa Hafjell

Funderar på att köpa Alfa Hafjell. Tacksam för lite
recention från er som använder denna sko. Ger den t ex
något som helst stöd kring vristen. Jag har provat skon ock tycker den är skön men lite vek. Det är den
smala sprinten på skon. Är det kanske lämpligare med
den bredare sprinten med tanke på stabilitet.
Lasse
 
Jag köpte ett par för några veckor sedan (bl a efter rekomendationer i detta forum). Tyvärr visade sig redan efter två turer att en söm på ovansidan skon (den som håller fast den bit som snörningen sitter i) hade börjat gå upp. Jag har lämnat in dem där jag köpte dem (Sportkompaniet i Stockholm) och där gör de vad de kan för att fixa fram ett nytt par åt mig.

Jag tror Sportkompaniet är de enda som säljer Hafjell i Stockholm och de hade aldrig fått några klagomål tidigare. Det lilla jag han åka tyckte jag skon verkade närmast perfekt. Den är lätt, bekväm och fungerar bra att gå med mellan sjöarna. Möjligen skulle jag viljat ha lite smalare läst till mina smala fötter.
 
Bra för höga och breda vrister

Jag har haft mina Alfa Hafjell i en och en halv säsong och är mycket nöjd.

Jag har också skaffat Alfa Skarvet för fjällskidåkning och den skon är stadigare över vristen och kan vara ett alternativ om man vet med sig att man behöver extra stöd runt fotknölarna.

SNS-bindningen i sig ger tillräcklig stabilitet och XA-bindningen behövs inte på långfärdsskridskor enligt min uppfattning.

Elastisk glappbegränsare är en underskattad detalj. När man fått till en bra sådan så kan man inte avvara den funktionen.

Mera info kan du hitta genom att söka på Hafjell i vänsterspalten.

Thure
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...