ALMGRENS SNABB

JAG HAR IDAG INHANDLAT ETT PAR ALMGRENS SNABB MEN TYCKER ATT DOM ÄR MKT SVÅRA ATT FÅ HELT FIXERADE I SIDLED VID KLACKEN DÅ DOM SAKNAR SIDOSTÖD. GLAPPAR CA 5 MM I VID GANSKA HÅRD PROVOCERING MED KÄNGA MC KINLEY EN DYRARE KÄNGA MED VIBRAM SULA
(JAG HAR EJ PROVÅKT UTAN ENDAST FÖR HAND PROVOCERAT KÄNGAN I SIDLED) ÄR DETTA NGT SOM MÄRKS VID ÅKNING? BEHÖVS DET SIDOSTÖD? NÖTER BAKRE BINDNINGEN MYCKET PÅ KÄNGAN? ÖNSKAR ÄVEN FÖRSLAG PÅ ALTERNATIV SKRIDSKO

JATI
 
Bra skridsko

Hej,

du har i mitt tycke köpt en bra skridsko. Men jag förstår inte riktigt vad du menar.

Skon är ju hårt fixerad i sidled, det är ju som ett U som pressas ner över klacken. Om kängan glappar så sitter kängan för långt fram eller så har du inte skruvat åt bindningen tillräckligt.

Sulans bakkant ska helst vara i kontakt med metallklacken på bakbindningen. Sedan skruvar man på plastdelen med fånglinan för att bestämma hur hårt man pressar ned U delen av bakbindningen mot skon.

Så fort man har sulkant så fungerar det. Det är viktigt att du får det att sitta ordentligt, annars kan man lätt tappa balansen. Jag har inte haft problem med att den skaver mot kängan.

/Staffan
 
Justering

Om din klack är relativt hög kan mekaniken bli ofördelaktig.
Testa i så fall att höja bakbindningen med distansbitar.
Undvik gärna att skriva inlägg med bara versaler.

Thure
 
Jag brukar rekommendera...

...den som frågar att köpa Almgren Snabb. Men - om sanningen skall fram så har du satt fingret på dess enda svaga punkt. Av detta skäl byggde jag om mina och hustruns Snabbar för mer än 10 år sedan. Jag satte in ett klackstöd (i hålfoten) som fixerade skon i sidled. Jag kunde då såga av vingarna på "klämklon" och minska på dess nedåttryck på klackkanten. Eftersom klackstödet även hindrade skon att glida framåt och på så sätt tappa klogreppet på hälkanten, så kunde jag ta bort fångremmen. För säkerhets skull borrade jag ett 2 mm hål vertikalt genom plastgreppet/muttern och genom klon i låst läge. Sedan bockade jag till en låssprint av 2 mm rostfri tråd (cykeleker) som alltså håller klon i låst läge. Felfri funktion och extremt enkelt och snabbt handhavande!
 
Re: Justering

thureb; sa:
Om din klack är relativt hög kan mekaniken bli ofördelaktig.
Testa i så fall att höja bakbindningen med distansbitar.

Jag har samma problem, dvs att klacken kan röra sig ca 5 mm i sidled. Hur hög distans ska man ta? Är målet att undre kanten av den rörliga delen ska vara horisontell, så att den greppar skon längs hela böjen?

Om undersidan ska vara horisontell så får distansen bli ca 12mm hög, eftersom min klack är ca 30mm. Med en så hög distans så kommer nog den röda plastbiten bli så framåtriktad så att den tar i pjäxan. Jag kommer alltså inte kunna föra plastspännet längst fram till det främre läget. Så ska det väl inte se ut, eller ska man kanske acceptera det?

Hur stort sidoglapp ska man acceptera överhuvudtaget? Jag tycker mig märka att balansen ändras genom skäret beroende på att hälen kanar runt. Går det att få hälen helt fixerad i sidled på denna skridskomodellen (förutom att lägga till ytterligare ett klackstöd enl. t.ex. Torbjörns konstruktion)?

/Fredrik
 
Glapp i sidled

bör undvikas.

Det går att bocka till sprinten så att du får full låsning även med plastdelen riktad längs kängskaftet.

Thure
 
Glapp i sidled undviks lätt

Om du tittar på 'Klick-in' skridskon av samma fabrikat så har den metallvinklar som håller skon på plats. Jag skaffade såna och satte på mina 'Snabb'. Fungerar utmärkt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...