"varm" och "kall" is

Efter en del diskussioner med bl.a. Johan Porsby och Ulf Helmersson har jag börjat fråga mig allvarligt om isens temperatur/energiinnehåll är viktigt för dess bärighet. Om isen är kall kommer nämligen sprickor att återfrysa snabbt. Detta var tydligt i söndags när vi åkte på lite drygt 5 cm tjock is. En bit av isen som innehöll en sättningsspricka (spricka som uppstår av att man tynger ner isen med sin kroppsvikt). Sprickan var återfrusen, och intressant nog, mycket stark. Man fick ta i mycket hårt för att knacka isstycket, men det knäcktes till slut i sprickan.

Motsatsen har jag upplevt några gånger. Rätt så tunn is med vatten på isen och en lång spricka uppstår (brukar låta ungefär "goink") men återfryser inte. Åker man över sprickan tyngs isen ner mycket tydligt och mycket vatten kommer upp. Isen blir känslig här och ytterligare belastning kan ge nya sprickor och i värsta fall leda till plurrning.

Sålunda verkar det som att en viss is håller för belastning bättre om den är kallare.

Vad har ni för erfarenheter av detta?
 
Sprickförsvagning.

Hej Krister följande är en liten utveckling av ditt resonemang.

Jag har inte läst något om hållfasthet i min civila utbildning men kommer ändå här med ett par iaktagelser och förmodanden.

Om isen är sprucken i mönster av att åkare tidigare passerat så innebär detta att isen är mera böjlig och eftergivlig när nästa åkare kommer. Största minskningen i bärkraft kommer när sprickan är delad så att isflaken inte har kontakt med varandra. Om hela ispartiet är under uppvärming så ökar isens volym och yta vilket borde innebära att flaken pressas mot varandra vilket initialt ger bättre bärförmåga men sedan isen givit efter där den är tunnast och bildat ner- och upp- (v)råkar så finns förutsättningar för att isflaken särar på sig i vissa sprickor och hållfastheten minskar.

Att sprickor snabbt återfryser är säkert riktigt vid kall is. Isen är vid kall väder kallast upptill där avkylningen sker och ju smalare sprickan är desto snabbare fryser den till.

Vid varm is pga mildväder är isen varmast upptill och då kan inte motsvarande ihopfrysning ske så lätt.

(Undantag förekommer, blåser det mycket och är torr luft så kan det ske en nedkylning av isen via avdunstning från isytan vilket leder till istillväxt i plusgrader).

Thure
 
C:a 10 % starkare vid -10

Jag har hört tumregeln att kärnis är c:a 10 % starkare vid -10 grader jämfört med vid 0 grader. Saknar dock referens på detta. Vid praktisk skridskoåkning har jag tolkat detta som den säkerhetsmarginal jag vill ha eftersom jag mindre gärna plurrar vid 0 än -10 (å andra sidan mäter jag ju inte tjockleken särskilt ofta).

På nätet kan man hitta lite från Luleå högskola om is. Bl.a. http://www.luth.se/depts/lib/coldtech/ct94-1.html#RTFToC29 där temperatur berörs.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mrex3m Varm pjäxa till löshälsåkning? Långfärdskridsko 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.